• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
دو شنبه 26 فروردین 1398
کد مطلب : 52519
+
-

آغاز بازسازی خانه‌های سیل‌زده روستایی

ستاد اجرایی فرمان امامره قرار است در هفته نخست اردیبهشت، اقلام اساسی منزل 4هزار خانوار را در اختیارشان بگذارد

بازسازی
آغاز بازسازی خانه‌های سیل‌زده روستایی

 ستاره حجتی|‌ گرگان - خبرنگار:

26 اسفند 97 روستاهای شرق استان طور دیگری به استقبال بهار رفتند. طغیان رودخانه در نیمه‌شب، حجم زیادی آب را وارد روستاهای کلاله، گالیکش، آزادشهر و مینودشت کرد، اما آب تنها مهمان ناخوانده روزهای پایانی سال نبود و رانش زمین هم با سیلاب همراه شد. کمی بعد خبر رسید که سیل به گنبدکاووس هم رسیده است. طی چند روز، وسعت آبگرفتگی و سیلاب در دو شهرستان گمیشان و آق‌قلا، وقوع حادثه در شرق استان که خسارت‌های زیادی به روستاها وارد کرده بود را به حاشیه برد، اما مدیر کل امور روستایی استانداری گلستان بیان می‌کند که این فراموشی خبری درباره مدیران دولتی صدق نمی‌کرد. 

در حال حاضر همه بررسی‌ها انجام و بازسازی‌ با همکاری همه نهادهای ذی‌ربط شروع و کلنگ ساخت نخستین خانه تخریب شده در سیل در روستای برنجوین مینودشت به زمین زده شده است. «علی نصیبی» در گفت‌وگو با همشهری از آخرین وضعیت روستاهای استان به‌ویژه روستاهای شرق استان سخن می‌گوید. 


وضعیت روستاهای شرق به‌ویژه روستاهای رانشی استان به چه صورت است؟ 

ما در برآورد خود، همه روستاها را لحاظ کردیم. بلافاصله بنیاد مسکن وارد عمل شد و چند روز پیش بازسازی‌ در روستای برنجوین مینودشت که دچار رانش شده بود، شروع شد. عمده‌ترین خسارت در برنجوین به راه وارد شده است. از همه بخشدارها خواستیم تا مجموع خسارت‌ها در بخش‌های مختلف را اعلام کنند. در این زمینه راهداری و حمل‌و‌نقل جاده‌ای ورود کرد. بنیاد مسکن نیز پیگیر رفع خسارت‌هاست. در حال حاضر مرحله تخصیص اعتبارات حمایتی را پیگیری می‌کنیم. بنیاد مسکن در کل استان به‌ویژه در بخش داشلی‌برون گنبدکاووس که برخی از خانه‌ها دچار ریزش شده بود، ارزیابی‌ها را انجام داده است. 

در کنار آسیب به مسکن در روستاها، خسارت‌های زیادی هم به بخش کشاورزی و دامپروری وارد شده که محل مستقیم درآمد و اشتغال مردم است. در این زمینه چه اقدامی انجام شده است؟ 

جهاد کشاورزی بر اساس دستور سازمانی‌ خود، ورود و جزییات خسارت‌ها را بر حسب هر شهرستان در قالب آمار تدوین کرده است. بسیاری دیگر از صنوف روستایی هم زیرمجموعه سازمان صنعت، معدن و تجارت هستند که اقدامات لازم برای آنها در حال پیگیری است.
در برخی حوزه‌ها که هم متولی خاصی نداشتند، نهادهای دیگری وارد عمل شدند. به عنوان مثال ستاد اجرایی فرمان امام(ره) قرار است در هفته نخست اردیبهشت، اقلام اساسی منزل 4هزار خانوار را در اختیارشان بگذارد. آمارگیری در این زمینه شروع شده و ادامه دارد. ستاد می‌خواهد در هفته نخست اردیبهشت همان‌طور که گفتم این اقلام را تحویل دهد. 


به نظر شما این میزان کمک به نسبت خسارت‌ها کافی است؟ 

براساس این‌که هم کمیته امداد امام خمینی(ره) هم سازمان بهزیستی، ساماندهی افراد تحت پوشش را در مناطق آسیب‌دیده به عهده گرفته‌اند، تصور من این است که توزیع 4هزار جنس به صورت رایگان کفایت می‌کند، اما در مورد خانه‌ها انتقادهایی مطرح است. بارها و بارها در مورد بیمه خانه‌ها و اماکن تجاری تاکید کرده‌ایم. در برخی مناطق افراد با پرداخت حق بیمه سالانه به مبلغ 10 یا 15 هزار تومان، خانه خود را بیمه کرده‌اند. این افراد از بیمه، خسارت دریافت می‌کنند. در حال حاضر بضاعت دولت برای اعطای تسهیلات به منظور بازسازی خانه‌ها اندک بوده، اما تمام توانش را گذاشته است. 

نقش معاونت توسعه روستایی در هماهنگی میان دستگاه‌هایی که حوزه‌های تخصصی خودشان را دنبال می‌کنند چطور تعریف می‌شود؟ 

با توجه به نقش معاونت توسعه روستایی و مناطق محروم نهاد ریاست‌جمهوری، معاون رئیس‌جمهوری، دکتر «محمد امید»، در استان حضور پیدا کرد. سوم فروردین با حضور وی جلسه مفصلی حول همین محور برگزار شد. دفتر روستایی همه خسارت‌ها را احصا کرد. معاونت توسعه روستایی نه فقط در گلستان بلکه در استان‌های لرستان و خوزستان هم ورود کرده است. ما به عنوان هماهنگ‌کننده بخش روستایی در استان پیگیر پرداخت خسارت به روستا‌ها هستیم. مهم‌ترین موضوع این است که در کنار خسارت‌ به زیرساخت‌هایی همچون راه، موضوع بازسازی روستاها و همچنین جبران خسارت در بخش‌های مختلف مسکونی یا معیشتی و شغلی فراموش نشود. همه این خسارت‌ها چه به شکل کلان وارده شده باشد یا خرد، باید جبران شوند. 

این خبر را به اشتراک بگذارید