• چهار شنبه 27 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 10 محرم 1446
  • 2024 Jul 17
پنج شنبه 5 بهمن 1396
کد مطلب : 5251
+
-

جنجال بر سر عضویت ایران در یک نهاد بین‌المللی

ایران به کنوانسیون مبارزه با جرایم سازمان یافته فراملی پیوست

مجلس
جنجال بر سر عضویت ایران در یک نهاد بین‌المللی

به‌رغم مخالفت برخی نمایندگان با لایحه پیوستن دولت جمهوری اسلامی ایران به کنوانسیون سازمان ملل متحد برای مبارزه با جرایم سازمان یافته فراملی، این لایحه به تصویب مجلس رسید. در متن لایحه الحاق ایران به کنوانسیون سازمان ملل برای مبارزه با جرایم سازمان‌یافته فراملی آمده است؛ از نظر جمهوری اسلامی ایران این کنوانسیون خدشه‌ای به حق مشروع و پذیرفته شده ملت‌ها یا گروه‌های تحت سلطه استعمار و اشغال خارجی برای مبارزه با تجاوز، اشغالگری و اعمال حق تعیین سرنوشت وارد نخواهد کرد. این لایحه تأکید می‌کند که پذیرش این کنوانسیون به‌معنای شناسایی رژیم اشغالگر صهیونیستی نخواهد بود.

 به گزارش همشهری، در آغاز بررسی این لایحه حسینعلی امیری به‌عنوان نماینده دولت توضیحاتی ارائه کرد و گفت: پیوستن ایران به لایحه مذکور امری ضروری است زیرا ایران به لحاظ جغرافیایی با گروه‌هایی روبه‌روست که به‌صورت پیوسته با گروه‌های خارج از منطقه ارتباط دارد. به این دلیل، امکان مقابله با آنها منوط به همکاری با کشورهای دیگر است که این مهم از طریق معاهده بین‌المللی امکان‌پذیر است.معاون پارلمانی رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: این کنوانسیون هیچ ارتباطی با FATF  ندارد و این کنوانسیون در شرایط فعلی جهانشمول بوده و از ۱۹۳عضو سازمان ملل متحد بیش از ۱۸۰ کشور عضو آن هستند.

بحث FATF که حسینعلی امیری به آن اشاره کرده و گفته است کنوانسیون مبارزه با جرایم سازمان یافته فراملی به آن هیچ ارتباطی ندارد، یکی از مباحث چالش‌برانگیز 2سال اخیر در داخل ایران است. FATF یا همان گروه ویژه اقدام مالی یک سازمان بین دولتی است که به‌منظور مبارزه با پولشویی و مبارزه با تأمین مالی تروریسم تشکیل شده است. این گروه هر سال یک لیست سیاه از کشورهایی که مقررات مالی نگران کننده‌ای دارند منتشر می‌کند و در سال 2016نام ایران را در ازای انجام برخی تعهدات از این فهرست حذف کرد. برخی طیف‌های سیاسی در داخل ایران مخالفت‌های گسترده‌ای با پیوستن ایران به FATF دارند و مدعی هستند با پیوستن ایران به این کنوانسیون، ایران باید دست از حمایت از حزب‌الله بردارد. این در حالی است که مقامات کشورمان بارها اعلام کرده‌اند که تعریف غربی‌ها از گروه‌های تروریستی را به رسمیت نمی‌شناسند.

دیروز در مجلس معاون پارلمانی رئیس‌جمهور همچنین به این موضوع اشاره کرد و گفت: نگرانی نسبت به جریان‌های ضداستکباری و استعماری درخصوص مغایرت با کنوانسیون مبارزه با جرایم سازمان‌یافته وجود ندارد. مواردی در کمیسیون‌های امنیت ملی و سیاست خارجی و همچنین قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی درخصوص کنوانسیون به دولت پیشنهاد شده که دولت با تحفظ آنها موافق است.  به گفته امیری، تقویت ابزارهای مقابله با جریان‌ها و تقویت همکاری‌های پلیسی یکی از اهداف کنوانسیون مذکور بوده و به‌عبارتی این مهم در راستای تدوین سیاست‌های کیفری مبارزه با جرایم سازمان‌یافته است. به‌دنبال توضیحات امیری، محمد جواد ابطحی، نماینده خمینی شهر و از چهره‌های اصولگرای مجلس در اخطاری با استناد به اصول ۴، ۱۵۲، ۱۵۳ و ۱۵۴ قانونی اساسی خطاب به علی لاریجانی، رئیس مجلس گفت: آقایان از راه‌های مختلف وارد می‌شوند. به عقیده من نظام سلطه، قرآن ما را بیشتر از ما خوانده است. یک روز به این اسم و یک روز به آن اسم در حال رخنه در نظام هستند. دیدید در برجام چه کردند. شکاف‌ها و رخنه‌ها را دیدید. سپس لاریجانی در پاسخ به او گفت: به‌نظر مشکلی وجود ندارد.ابطحی نیز اظهار کرد: شما حتی احتمال یک‌صدم خطا را هم نمی‌دهید، چرا باید به‌دست خودمان، خودمان را فدا کنیم؟ اجازه دهید این لایحه مسکوت بماند و بررسی مجدد شود.

 

مخالفتی از جنس مخالفان برجامی

بعد از توضیحات لاریجانی رای‌گیری برای سرنوشت لایحه آغاز شد. در نهایت و در لابه لای فریادهای حاجی دلیگانی و محمدجواد ابطحی این لایحه با 132رأی موافق، 80رأی مخالف و 10رأی ممتنع از مجموع 226نماینده حاضر در جلسه علنی دیروز مجلس تصویب شد. رای مجلس پایان‌بخش مخالفت‌ها نبود، پس از تصویب لایحه الحاق دولت جمهوری اسلامی ایران به کنوانسیون سازمان ملل متحد برای مبارزه با جرایم سازمان‌یافته فراملی در صحن علنی مجلس ضمن مخالفت با این اقدام در مجلس، حاجی دلیگانی با فریادهای بلند، گفت: آینده این کاری را که امروز در مجلس صورت گرفت، خواهید دید.در پی وارد ندانستن این انتقاد از سوی رئیس مجلس، او با صدای بلند فریاد می‌زد: کاری که امروز صورت گرفت همانند کاری است که در برجام انجام شد و آیندگان نیز اثر این کار را خواهند دید.

 

  ایران، تروریست بودن حماس و حزب‌الله را قبول ندارد 

 

حسینعلی حاجی دلیگانی، عضو فراکسیون نمایندگان ولایی در قالب تذکر آیین‌نامه‌ای خطاب به علی لاریجانی، رئیس مجلس گفت: براساس اصول قانون اساسی هرگونه سلطه‌جویی نفی می‌شود و باید استقلال کشور حفظ‌شده و تعهدی به کشورهای سلطه‌گر مانند آمریکا داده نشود چرا که این کشور همواره اتهام می‌زند.به گفته او، آمریکا اخیراً به حزب‌الله اتهام وارد کرد که مواد‌مخدر قاچاق می‌کند  و ما قصد داریم به این معاهده بپیوندیم. نماینده اصولگرای شاهین شهر درحالی‌که فریاد می‌زد، افزود: آقایان سیف، طیب‌نیا و ظریف در تاریخ ۱۲ مردادماه سال ۹۵ نامه‌ای نوشتند و تقریبا از امضا و تعهدشان در تاریخ ۸ خردادماه همان سال اظهار پشیمانی کردند؛ بنابراین نباید لایحه فوق تصویب شود. دراین هنگام علی لاریجانی گفت: باید این مسائل از هم تفکیک شود. یک مسئله بحث FATF است که آقایان سیف، طیب‌نیا و ظریف درخصوص آن نامه نوشتند و ارتباطی به موضوع الحاق ایران به کنوانسیون سازمان ملل برای مبارزه با جرایم سازمان یافته فراملی ندارد. رئیس مجلس تأکید کرد: هم‌اکنون آمریکا، حزب‌الله و حماس را تروریست معرفی می‌کند که ایران این موضوع را قبول ندارد اما در این لایحه، ذکر شده که گروه‌هایی را که برای مبارزه با سلطه استعمار هستند ما تروریست نمی‌دانیم، همین الان نیز ما را تحریم می‌کنند و ما این موضوع را قبول نداریم. 

این خبر را به اشتراک بگذارید