• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
دو شنبه 26 فروردین 1398
کد مطلب : 52452
+
-

کشف محل تولد رومئو و ژولیت

ادبیات
کشف محل تولد رومئو و ژولیت

آرش نهاوندی/مترجم

خانه ویلیام شکسپیر در لندن جایی که وی نمایشنامه رومئو و ژولیت را در آن نگاشته بود توسط مدیر بخش تئاتر و نمایش موزه ویکتوریا و آلبرت پیدا شد.
گئوفری مارش، مورخ و مدیر بخش تئاتر و نمایش موزه ویکتوریا و آلبرت حدود یک دهه با دقت و وسواس فراوان با رجوع به مدارک و اسناد رسمی و حکومتی، موفق نشد جای خانه‌ای را که شکسپیر شاعر و نمایشنامه نویس شهیر انگلیسی در دهه 1590میلادی در آن زندگی می‌کرد پیدا کند، مارش جست و جوی خود را برای یافتن خانه شکسپیر پس از کشف یک سالن تئاتر متعلق به دوره ملکه الیزابت اول در شرق لندن جایی که نمایشنامه‌های شکسپیر در قالب تئاتر اجرا می‌شد آغاز کرد. در آن زمان فکری جرقه وار از ذهن این مورخ گذشت و او از خود پرسید در زمانی که آثار شکسپیر در این سالن تئاتر به نمایش در می‌آمد، خود وی کجا زندگی می‌کرد. بر مبنای تحقیقات اولیه مارش مشخص شده بود که شکسپیرجایی در مرکز لندن و در نزدیکی ایستگاه امروزی لیورپول زندگی می‌کرد.در آن زمان در محل این ایستگاه، کلیسای سنت هلن قرار داشت. مارش سپس به لیست افرادی که در فاصله سال‌های 1597تا 1598مالیات پرداخت می‌کردند رجوع کرد و متوجه شد که شکسپیر یکی از افراد پرداخت‌کننده مالیات در این محل بوده است.
براساس گفته مارش، شواهد نشان می‌دهد که شکسپیر در ملکی روبه‌روی حیاط کلیسای سنت هلن (محل تقریبی ایستگاه لیورپول) زندگی می‌کرد. مارش به‌منظور یافتن محل دقیق خانه وی، اسنادی را مورد بررسی قرار داد که به‌طور نامنظم نوشته شده بودند و کار بررسی را برای هر مورخ دشوار می‌کردند. اما مارش توانست این اسناد را که تاریخ قدیمی‌ترین آنها به دهه 1550برمی‌گردد، تجزیه و تحلیل کند. طبق شواهد موجود در این اسناد شکسپیر در سال‌های پایانی دهه 1590مستأجر یکی از املاک متعلق به کمپانی چرم فروشان بوده که این کمپانی سازمان‌دهنده تجارت چرم در دوره الیزابت اول بوده است.  به گفته مدیر بخش تئاتر و نمایش موزه ویکتوریا و آلبرت، یافتن محل زندگی ویلیام شکسپیر در لندن می‌تواند درک عمیق‌تری از منابع الهام شکسپیر در کار و زندگی‌اش به ما بدهد. با یافتن محل زندگی شکسپیر ما به این نتیجه می‌رسیم که مدت کوتاهی پس از مهاجرت شکسپیر از استاتفورد به لندن وی در یکی از ثروتمند‌ترین محله‌های آن زمان لندن زندگی می‌کرد. در آن موقع اغلب همسایگان و افراد هم محله‌ای وی از افراد متنفذ اجتماع آن زمان بودند. آنها اغلب تاجرانی بودند که در تجارت در سطح بین‌المللی دستی داشتند. برخی دیگر از هم محله‌ای‌هایش در زمینه جامعه شناسی و موسیقی سرآمدان آن دوران لندن بودند.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید