• یکشنبه 29 مهر 1403
  • الأحَد 16 ربیع الثانی 1446
  • 2024 Oct 20
دو شنبه 26 فروردین 1398
کد مطلب : 52430
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/Wr7E
+
-

وقتی مرزهای هوایی ایران به روی آمریکا باز شد


در کنار همه شایعاتی که در روزهای اخیر تنه به تنه سیل می‌لغزد و تخریب می‌کند، جنجال جدیدی با ورود یگان مهندسی حشدالشعبی به ایران برای کمک به سیل‌زدگان ساخته شده است، یکی از بازیگران زن سینما ویدئویی را در صفحه خودش منتشر کرده که در این ویدئو یک جوان ایرانی با لهجه عربی از ورود عراقی‌ها به کشور برای کمک به سیل‌زدگان ابراز رضایت نمی‌کند. این سلبریتی احساسات این جوان ایرانی را تعبیر به غیرتمندی کرده و نوشته: خوشا غیرت.
همدردی و همبستگی همسایگان در مواقع بحران عرف بین‌المللی پذیرفته شده و قابل احترامی است که در ماجرای ورود نیروهای بسیج مردمی عراق به ایران، مغرضانه تفسیر شد. معروف‌ترین مثال درباره این عرف بین‌المللی را باید در قضیه بم جست، در آن سال ایران مرزهای خودش را به روی کمک‌های 44 کشور جهان باز کرد و نیروی کمکی این کشورها به بم اعزام شدند. از آن مهم‌تر باز شدن مرزهای هوایی ایران برای نخستین‌بار پس از انقلاب به روی هواپیماهای آمریکا بود. سال82 که بوش پسر ایران را محور شرارت نامیده بود به‌خاطر زلزله بم؛ ایران حاضر شد کمک‌های آمریکا را بپذیرد و 8 هواپیمای نظامی آمریکا در آسمان ایران ظاهر شدند. گروهی از اعضای امداد و نجات آمریکا وارد ایران شدند و در بم بیمارستان صحرایی برپا کردند. تصویر بازدید حسن روحانی دبیر وقت شورای‌عالی امنیت ملی از بیمارستان صحرایی آمریکایی‌ها تصویر معروفی است.
در آن زمان بوش حاضر می‌شود بخشی از تحریم‌های انتقال پول به ایران را به‌مدت 90روز لغو کند. در ماجرای سیل اخیر رفتار آمریکایی ترامپ مانع از ارسال کمک‌های نقدی جهانی به ایران شده است اما کشورهایی مثل کویت، عمان یا سایر کشورهای عربی با ارسال اقلام و کالاهای مورد نیاز سیل‌زدگان همبستگی خودشان را اعلام کرده‌اند، نیروهای بسیج مردمی عراق که در جنگ علیه داعش، کمک‌های نیروهای ایرانی را پذیرفته بودند اعلام کردند برای مقابله با سیل، با تجهیزات یگان مهندسی خودشان وارد ایران می‌شوند. سیل تبلیغاتی علیه ورود نیروهای عراقی در کنار شایعاتی مثل نادیده گرفتن زنان سیل‌زده توسط دولت ایران یا شایعه کمک نکردن دولت ایران به ترکمن‌ها به‌دلیل سنی بودن مثل یک سم مهلک همدلی این روزهای مردم با مردم، دولت با ملت و دولت‌ها با یکدیگر را هدف قرار داده است. شکاف بین ایران و عراق متحدان امنیتی ، اقتصادی و سیاسی در دوران تحریم، مطلوب سعودی است به تعبیر یک دوست بازی روی این شکاف رقصیدن برای آل سعود است. به این فکر کنیم که چرا بعد از سفر 3 روزه حسن روحانی به عراق و پاسخ عادل عبدالمهدی به این سفر پس از تعطیلات نوروز، فقط درباره کمک‌های عراق به سیل‌زدگان چنین موج مخالفتی شکل می‌گیرد؟
 به نوشته یک کاربر توییتر اگر به جای عراقی و افغانستانی، سوئدی ، آمریکایی و آلمانی به کمک سیل‌زده‌ها می‌آمدند بازهم یک عده رگ گردن‌شان بیرون می‌زد؟

این خبر را به اشتراک بگذارید