• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
دو شنبه 26 فروردین 1398
کد مطلب : 52396
+
-

تصمیمات خلاف بانکی در ویلاهای متهمان اقتصادی

قاضی خطاب به متهم: مگر ویلای شما شعبه بانک سرمایه است؟


ویلاهای مشکوک در پرونده حسین‌هدایتی یکی از عجایب این پرونده است؛ چنان‌که دیروز در جلسه رسیدگی به اتهامات متهمان این پرونده، قاضی مسعودی خطاب به یکی از متهمان گفت: «من نمی‌دانم مسئولان و روسای بانک‌ها در ویلاهای خود چه می‌کنند که در بانک نمی‌توانند انجام دهند؟ مگر ویلای شما بانک سرمایه است؟»

حسین هدایتی دولابی، سیدمهدی موسوی نژاد، مجتبی کیان پیشه، علی اکبر یقینی، حسین شریعتی، امیر توللی، احمد رفیعی، مهدی فتحی، حسین حدادان، نورالدین مقصودیانی و هانیه پهلوان 11 متهم این پرونده هستند.

هدایتی میلیاردر معروفی است که شهرتش بیشتر به‌دلیل کمک‌های مالی به باشگاه فوتبال پرسپولیس تهران و باشگاه استیل آذین است. بخشی از جزئیات اتهاماتی که تا به حال درخصوص اخلال در نظام اقتصادی به او وارد شده است عبارتند از؛ گرفتن 586میلیارد تومان تسهیلات از بانک سرمایه و همچنین تلاش پیچیده برای قیمت‌گذاری 13برابری زمین‌های کم ارزش بوده است.

موسوی نژاد، شریک حسین هدایتی در این پرونده است که موسوی‌نژاد در جلسه دوم دادگاه رسیدگی به پرونده بانک سرمایه اشاره می‌کند که حوزه فعالیت و تخصصش ویلاسازی و ساختمان‌سازی‌ است: «در جهرم پروژه‌هایی ساخته‌ام و در چند منطقه تهران چند ویلا و ساختمان ساخته‌ام». اما در داخل این ویلاهای اختصاصی او چه اتفاقاتی بین مدیران بانکی و متهمان رخ می‌داده، سؤالی است که نماینده دادستان در جلسه دوم دادگاه و قاضی در جلسه پنجم دادگاه از موسوی نژاد می‌پرسد: چه تصمیماتی در ویلاهای شما گرفته می‌شد که در بانک نمی‌شد گرفت؟

آنچنان که از جلسات دادگاه برمی‌آید بخشی از تصمیمات و تفاهمات برای غارت اموال بانک سرمایه در ویلای لواسانات موسوی‌نژاد گرفته شده است.

در جلسه دوم رسیدگی به پرونده بانک سرمایه به بخش‌هایی از تفاهمات پشت پرده در ویلاهای متهمان اشاره شد. به گزارش میزان، در آن جلسه نماینده دادستان گفته بود؛ بانک سرمایه در شرایطی بوده که نمی‌توانسته تسهیلات زیادی بدهد، چون بانک مرکزی برخورد می‌کرد، متهمان، بانک مرکزی و نهاد‌های نظارتی را دور می‌زنند، به این شکل که منبعی را در بانک تامین و نقدینگی را بالا می‌برند تا بانک مرکزی با آنها کاری نداشته باشد. در اینجا تفاهمنامه صورت می‌گیرد و آقای موسوی نژاد – متهم- با آقای بخشایش- مدیرعامل سابق بانک سرمایه و پرویز کاظمی- عضو هیأت مدیره بانک سرمایه- جلساتی می‌گذارند و صحبت می‌کنند، تفاهمنامه را اول شخص موسوی نژاد امضا می‌کند. طبق این توافقنامه بنا می‌شود، این افراد، ۳۰۰ میلیارد تومان به‌مدت ۵ سال به بانک سرمایه بیاورند. سپس بانک سرمایه به این افراد کمک می‌کند که وام بگیرند، متهمان با چندین گروه ازجمله آقای تقوایی در بانک ملت و آقای شرافتمند از مؤسسه ثامن مذاکره می‌کنند تا از این بانک‌ها تسهیلات بگیرند و پول را به بانک سرمایه بیاورند. اما نکته مهم این است که مقرر بود این مبلغ ۵ سال در بانک باشد درحالی‌که پول‌ها 2ماهه از بانک خارج شده و بانک مانده است و مطالبات معوق!

در همان جلسه، نماینده دادستان خطاب به موسوی نژاد می‌گوید: آقای بخشایش به ویلای شما در لواسانات مراجعه می‌کرده است این حضور به چه منظوری بوده است؟

حسین هدایتی هم ویلایی در لواسانات دارد که در گفت‌وگویی که شهریور سال گذشته سایت خبری فردا از او منتشر کرد گفته بود؛ این ویلا 100میلیارد تومان ارزش دارد. هدایتی درباره خودش و رشد اقتصادی‌اش گفته بود: «کارخانه استیل‌آذین در دهه 60، ماهی ۴۰ تا ۵۰ هزار تومان درآمد داشت که در آن زمان مبلغ بالایی بود. به‌عنوان مثال، خود من در آن زمان یعنی طی دوران جنگ که حدود ۶ سال در سپاه پاسداران خدمت می‌کردم، حقوقم ۱۹۰۰ تومان بود. آن پول در آن دوران که ملک ارزان بود اراده‌ای شد مبنی بر اینکه پولی که جمع‌آوری کردم را ملک بخرم. در سال ۶۵ ویلای فعلی لواسانات را که کمتر کسی باغ می‌خرید ۱۰۰ هزار تومان خریدم، اما اکنون ۱۰۰ میلیارد تومان هم بیشتر ارزش مالی دارد. اما متأسفانه این موضوع برای مردم غیرقابل باور است.»

او در یکی از همین جلسات دادگاهش هم گفته بود که 2ویلا به نام بانک گردشگری زده است: «بنده ۲ ویلا به نام بانک گردشگری زدم. یکی از ویلا‌ها ۳۰ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان است که دو سال قبل قیمت‌گذاری شده است و طی دو سال هم حتما قیمت‌ها افزایش پیدا کرده است.»

مکث

دوئل شرکا
موسوی نژاد و هدایتی حالا در دادگاه روبه‌روی هم ایستاده‌اند و برای هم خط و نشان می‌کشند. دیروز موسوی نژاد خطاب به حسین هدایتی، عنوان کرد: جناب آقای هدایتی جنابعالی قانونا باید در ازای ۲ هزار میلیارد دارایی اخذ شده به لحاظ کالاهای شاخص سرمایه‌ای پاسخگو باشید، شما باید در قبال لطمه‌ای که به کارآفرین‌ها و سایر افراد زده‌اید، پاسخگو باشید. وی ادامه داد: هدایتی با هدف فرار از مسئولیت قانونی خود شایسته است نسبت به چگونگی حیف و میل و تاراج اموال بانک سرمایه پاسخگو باشد. قاضی خطاب به متهم بیان کرد: بخشی از این وجوه در اختیار شماست و ۹۳ میلیارد از آن توسط شما به تاراج رفته است، اگر این همه اطلاع از اقدامات آقای هدایتی داشتید چرا با وی همراهی کردید؟ متهم پاسخ داد: این موارد بابت فروش اموال من است و بابت تاراج نیست. بنده ملک به آقای هدایتی فروختم و ثمن معامله را گرفتم. به گزارش ایسنا، در بخشی از این دادگاه قهرمانی، نماینده دادستان در جایگاه حاضر شد و گفت: پرونده‌های بانک سرمایه پرونده‌هایی است که به لحاظ مجرمیت افرادی که در حوزه بانکی کارکشته بودند و زیرکی خاصی در غارت اموال بانکی داشتند تشکیل شده است. اعضای هیأت‌مدیره بانک همه خبره بودند. هرکس در این پرونده‌ها نقشی ایفا کرده تا با ایجاد پازل از شمشیر عدالت فرار کند. موسوی‌نژاد مواردی را انکار و مواردی را به هدایتی انتساب می‌دهد. در نهایت قاضی مسعودی مقام پس از استماع دفاعیات همه متهمین این پرونده در ساعت 13:15دقیقه از ختم رسیدگی به این پرونده خبر داد. وی  گفت: قسمت پولشویی این پرونده در دادگاه کیفری ۲ رسیدگی می‌شود. متهمان یک هفته مهلت دارند تا لوایح دفاعی خود را ارائه دهند و پس از یک هفته وارد مرحله صدور رأی می‌شویم.

این خبر را به اشتراک بگذارید