• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
دو شنبه 26 فروردین 1398
کد مطلب : 52392
+
-

در حاشیه سیاست

در حاشیه سیاست
در حاشیه سیاست


      حمایت اصلاح‌طلبان از سپاه، نیازمند توجه متقابل است
عباس عبدی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب در گفت‌وگو با ‌ اعتمادآنلاین‌ با اشاره به حمایت گروه‌های سیاسی منتقد از سپاه در برابر اقدام خصمانه آمریکا در گنجاندن نام سپاه در لیست گروه‌های تروریستی، گفت: «چنین رفتاری یک امر موقتی است و دیر یا زود به همان جایگاه خود باز‌می‌گردند، مگر در یک صورت؛ آن هم اینکه سپاه نیز نسبت به انتقاداتی که از آن می‌شود، در رفتار خود تجدیدنظر کند و این همبستگی یک زمینه عینی و واقعی پیدا کند که موجب تداوم آن شود. اینکه سپاه فکر کند با فشاری که ترامپ آورده و سیاستی که او اتخاذ کرده، می‌تواند از این موضوع استفاده و همه را پشت خود بسیج کند، تصور می‌‌کنم برداشت نادرستی است و به نتیجه نمی‌رسد.»

      تصمیمات، بیرون از صدا‌و‌سیما پخت‌وپز می‌شود
محمد مهاجری در گفت‌وگویی با جماران پیرامون دلایل حذف برنامه‌90 و عادل فردوسی‌پور از تلویزیون، گفت: موضوع حذف آقای فردوسی‌پور نشانه بدی در نحوه اداره صداوسیما بود و ثابت کرد که مدیریت ضعیفی بر آن حاکم است و گروهی در بیرون آن، فارغ از هر نوع گرایشی این جرأت را پیدا می‌کنند تا با شانتاژ، اعمال قدرت، امتیاز‌دادن یا حتی تهدید، صداوسیما را فشل کرده و از کارکرد آن بکاهند. مهاجری گفته: رئیس صداوسیما هیچ دخل و تصرفی در موضوع ندارد و این بدترین نوع مدیریتی است که می‌تواند در سازمان صداوسیما وجود داشته باشد. اینکه دیگرانی وجود داشته باشند که از بیرون برای این سازمان پخت‌وپز کرده یا نظرات خود را به آن تحمیل کنند، بدترین نوع مدیریت است.

      موافقت کلی رهبری با درخواست رئیس‌جمهور
مرتضی شهید‌زاده، رئیس هیأت عامل صندوق توسعه ملی در گفت‌وگو با فارس، درمورد اینکه گفته شد رئیس‌جمهور درخواست برداشت 2میلیارد یورو از منابع صندوق توسعه ملی را برای جبران خسارت ناشی از سیل اخیر به مقام معظم رهبری داده‌اند، اظهار داشت: رئیس‌جمهور 2میلیارد دلار درخواست کرده اما هنوز از سوی مقام معظم رهبری هیچ اجازه‌ای به صندوق واصل نشده است. وی خاطرنشان کرد:‌ قرار است گزارش میزان خسارت تهیه و پس از آن، درخواست نهایی شود. وی با بیان اینکه تاکنون هیچ اذن برداشتی از سوی مقام معظم رهبری به‌دست ما نرسیده است، یادآور شد: امروز نامه‌ای که به‌دست ریاست‌جمهوری رسیده نشان می‌دهد موافقت کلی با درخواست رئیس‌جمهور انجام شده منتهی در کنار آن دستور بررسی و برآورد خسارت را داده‌اند.

      مبنای مصلحتِ مدت‌دار
غلامرضا مصباحی‌مقدم، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در گفت‌وگو با تسنیم، در تشریح اقدام اخیر مجمع تشخیص مبنی بر مدت‌دار کردن مصوبات مصلحتی گفت: «رهبر انقلاب در ابلاغیه حکم اعضای مجمع در دوره کنونی و حتی در دوره گذشته مجمع تشخیص مصلحت نظام تأکید داشتند که مصلحت باید مدت‌دار باشد، چراکه مصلحت به معنی این است که یک امری در مقطعی برخلاف شرع یا قانون اساسی است و مصلحت کشور اقتضا کرده که این طرح یا لایحه استثنا شود.» وی افزود: «از آنجا که مصلحت امری موقتی است، بنابراین مصلحتی که مجمع تشخیص براساس آن مصوبه اختلافی میان مجلس شورای اسلامی و شورای نگهبان را مورد تأیید قرار می‌دهد نیز باید دارای مدت معینی باشد.»

      هزینه جلسات مجلس برای سیل‌زده‌ها!
ناصر موسوی لارگانی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در انتقاد به نحوه برگزاری جلسه روز گذشته، گفت: مردم از ما انتظار سخنرانی ندارند. امروز عده‌ای آمدند، گزارش دادند و رفتند. ما 4ساعت وقت مجلس را گرفتیم. این جلسات هزینه سنگینی برای کشور دارد. اگر همین هزینه را به سیل‌زدگان می‌دادیم، بهتر از این گزارش‌ها بود.

      پیشنهاد وزیر خارجه پیشین برای مقابله با تحریم‌ها
منوچهر متکی، وزیر خارجه پیشین ایران که برکناری ناگهانی او در جریان سفر به سنگال از عجیب‌ترین اتفاقات دستگاه دیپلماسی در دوران پس از انقلاب است برای مقابله با تحریم‌ها پیشنهاد تشکیل یک کمیته را مطرح کرده است. او نوشته: «پیشنهاد می‌کنم کمیته‌ای از مجلس، وزارت امور خارجه، اقتصاد، اطلاعات و بانک مرکزی تشکیل و فهرست اشخاص حقیقی، حقوقی، نهادها و مقامات ایرانی مورد تحریم آمریکا را استخراج و همتایان آمریکایی آنها را تعیین و تحریم کنند.» وی پیشنهاد داده «هدف مجلس، پنتاگون باشد؛ سنتکام کافی نیست.»

      هر مسجد یک منزل مسکونی
رئیس سازمان بسیج مستضعفین از اجرای طرح «جهاد همبستگی ملی» در مناطق سیل زده خبر داده و گفته است: براساس این طرح، هر مسجد در سراسر کشور یک منزل مسکونی می‎سازد و هر کاسب تأمین یک کالای اساسی را عهده‎دار می‎شود. به گزارش فارس، سردار غلامحسین غیب پرور با تأکید بر اینکه از بانک‎ها و مدیران عامل بانک‎های کشور می‎خواهیم هر کدام ساخت تعدادی از مدارس را قبول کنند، گفت: در سیل نباید از دانش‎آموزان غافل شد چراکه دانش‎آموزان روحیه لطیفی دارند.

این خبر را به اشتراک بگذارید