• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
دو شنبه 26 فروردین 1398
کد مطلب : 52375
+
-

بررسی قیمت مسکن در محله‌های شمال شهر تهران

از سکونتگاه‌های چند ده‌ میلیاردی...

نواحی شمالی تهران در سال 97،‌ میزبان پنت‌هاوس‌ها، برج‌ها و واحدهای آپارتمانی‌ بودند که بین 8 تا 10 برابر میانگین قیمت در کل پایتخت معامله شده‌‌اند

مائده امینی

قیمت‌ها در برخی مناطق تهران شبیه شوخی اعداد با رسانه‌ها و کاغذها و اعصاب ماست! در شرایطی که مرکز آمار ایران متوسط قیمت هر مترمکعب خانه را در سال گذشته 10میلیون تومان اعلام کرده، کم نیستند محله‌هایی که واحدهای مسکونی در آنها تا متری 100میلیون تومان هم قیمت‌گذاری شده است. نواحی شمالی تهران، در سال97 میزبان پنت‌هاوس‌ها، برج‌ها و واحدهای آپارتمانی‌‌ای بودند که بین 8 تا 10برابر میانگین قیمت در کل پایتخت معامله شدند. 

فعالان بازار مسکن می‌گویند در سالی که گذشت قیمت بعضی از واحدهای لوکس پایتخت به 150تا 300میلیارد تومان هم رسیده است؛ نواحی خاصی از تهران که هم آب و هوای متفاوتی دارند و هم چهره‌های سرشناس و مشهوری در آنها زندگی می‌کنند.

البته صرفا وجود یک خانه در محله‌های شمالی تهران نیست که قیمت آن را بالا می‌برد، برخی خیابان‌ها، در اصطلاح، گُلِ یک منطقه محسوب می‌شوند و زندگی در آنها برای شما میلیاردها آب می‌خورد. خیابان گلستان یا سنبل در فرمانیه، خیابان ثارالله یا کیهان در زعفرانیه، خیابان خوارزم در شهرک غرب، خیابان گل‌سنگ یا یاسر در نیاوران و... نمونه‌هایی از این گل‌ها هستند!

اما چه می‌شود که قیمت یک خانه به 300میلیارد تومان می‌رسد؟ واقعیت این است که حتی در همین خیابان‌ها هم قیمت یک واحد آپارتمان معمولی چند سال ساخت 10برابر میانگین قیمت مسکن درپایتخت است. آپارتمان‌های معمولی در همه نواحی شمال تهران بین 20تا 30میلیون تومان برای هر مترمربع ارزشگذاری شده‌اند؛ در همه مناطق پایتخت می‌توان خانه‌هایی ارزان‌تر از آنها که رکوردها را ثبت کرده‌اند پیدا کرد.

چیزی که این خانه‌ها را تبدیل به سکونتگاه‌هایی چند ده میلیاردی کرده، نوع ساخت آنهاست. برای مثال معمار مطرحی در پایتخت برای طراحی هر مترمربع آن میلیون‌ها تومان از کارفرما گرفته یا برای هنر منبت‌کاری در لابی این برج‌ها هزینه‌های گزافی شده است. 

فضای سبز در اختیار ساکنان به همراه پزشک، باشگاه، آرایشگاهِ‌ اختصاصی و...، همه و همه از مواردی هستند که یک برج باغ یا پنت‌هاوس را استثنایی می‌کنند.

از طرف دیگر با هر بار جهش مسکن، برخی از این مناطق که انگار برای زندگی قشر خاصی از افراد طراحی شده‌اند، بدون آنکه آب از آب تکان بخورد، چند برابر بیشتر از سایر نقاط شهر رشد می‌کنند و همین روند موجب شده که اختلاف قیمت مسکن در شمال تهران با جنوب تهران روزبه‌روز بیشتر شود. 

خیلی از کارشناسان مسکن بر این باورند که میانگینی که مرکز آمار ایران یا بانک مرکزی برای اعلام رشد قیمت خانه در پایتخت اعلام می‌کنند، از قیمت‌ها در نواحی شمالی تأثیر گرفته است؛ تأثیری که موجب شده میانگین از حد نرمال خود هم بالاتر برود.

خلاصه اینکه چه خوشمان بیاید چه نیاید، این محله‌ها، محله‌های از ما بهتران هستند که عموما از زمان پهلوی برای خود بروبیایی داشتند؛ محله‌هایی که همه‌‌چیزشان با نیمه‌مرکزی، ‌غربی، شرقی و جنوبی تهران متفاوت است؛ از آب و هوا گرفته تا ساکنان و سوپرمارکت‌ها و ماشین‌ها.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید