• سه شنبه 4 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 14 شوال 1445
  • 2024 Apr 23
یکشنبه 25 فروردین 1398
کد مطلب : 52359
+
-

همسایگی آوار

اهالی پلدختر از مشکلاتی چون توزیع ناعادلانه اقلام بهداشتی و پزشکی در روزهای پس از سیل می‌گویند

لرستان
همسایگی آوار

فاطمه حافظی/خرم‌آباد - خبرنگار


«همین که وارد خانه شدم، انگار آواری از خاک بر سر و شانه‌هایم ریخت. روی همان رسوب‌های به جای مانده نشستم. خبری از کسی نبود.
 اصلا معلوم نبود کسی اینجا زنده مانده است یا نه. مردی از راه رسید و با لبخندی گفت خودت را نگران نکن. زندگی و وسایل درست می‌شود. مهم تن سالم داشتن است تا بتوانیم دوباره از نو شروع کنیم.»حال و روز اغلب اهالی پلدختر و معمولان همینطور است. 

زندگی در کنار خانه‌های خراب
بسیاری از اهالی سیل‌زده چادرهای امدادی را دریافت کرده‌اند،‌ اما به جای کمپ‌ها در کنار خانه‌های نیمه‌ویران خود مانده‌اند. یکی از اهالی که در خانه نیمه‌خراب خود ساکن شده هم به همشهری می‌گوید: نیروهای ارتش برای خانواده‌هایی که گل و لای در خانه و زندگی‌شان تلنبار شده کمپ زدند، اما هیچ کدام از خانواده‌ها حاضر به استقرار در چادرها نشدند و ترجیح دادند در کنار خانه‌هایشان در چادر زندگی کنند.  محمد یعقوبی می‌افزاید: من هم ترجیح می‌دهم در کنار خانه آوار شده‌ام بمانم و از وسایلم که باقی مانده‌اند، نگهداری کنم. وقتی خودمان نزدیک خانه‌هایمان هستیم، پاک‌سازی  با سرعت و دقت بیشتری انجام می‌شود.

توزیع ناعادلانه امکانات
«عباس محمودی» از دیگر شهروندان پلدختری است که گلایه‌های دیگری دارد. او به همشهری می‌گوید: چادر و بسته‌های بهداشتی عادلانه تقسیم نمی‌شود. آوارگان که در خانه‌ اقوام یا چادر زندگی می‌کنند، اقلام و بسته‌های امدادی را به‌موقع دریافت نمی‌کنند. او می‌افزاید: بچه کوچک دارم. در بسته‌های بهداشتی دریافتی فقط یک بسته پوشک وجود دارد و اعلام کرده‌اند بسته‌ها 72 ساعته است؛ یعنی باید برای 3 روز با آن مدارا کنیم. متاسفانه فروشنده‌های بی‌انصاف هم از این وضع سوءاستفاده می‌کنند و هر بسته پوشک 30 هزار تومانی را با قیمت بیش از 150 هزار تومان و حتی 200 هزار تومان می‏‌فروشند. 

وضع بانوان هم خوب نیست
مشکلات بانوان هم کم نیست. اعظم، یکی از بانوان پلدختری، از شرم و حیای غالب در میان زنان صحبت می‌کند که نیازهایشان را از اولویت خارج کرده است. او به همشهری می‌گوید: اغلب سیل‌زدگان از نظر بهداشتی و استحمام در وضع بسیار بدی قرار دارند. به همین دلیل نیاز به پدهای بهداشتی بیشتر از شرایط عادی وجود دارد، اما متاسفانه بسته‌های بهداشتی 72 ساعته که در میان سیل‌زدگان توزیع می‌شود کفایت نمی‌کند و به همین دلیل هم عفونت در میان خانم‌ها شایع شده.  علاوه بر عفونت، خونریزی در نتیجه قطع قرص‌های جلوگیری از بارداری در میان زنان پلدختر و معمولان هم بیداد می‌کند. 

همه خانوارها شناسنامه دریافت اقلام ندارند
«اصغر ترابی» دیگر شهروند پلدختری، هم از توزیع اقلام گلایه می‌کند و می‌گوید: به بسیاری از خانواده‌ها هنوز شناسنامه دریافت اقلام داده نشده و به همین دلیل برای دریافت کمک مشکل دارند.  وی می‌افزاید: حالا که به ما شناسنامه دریافت اقلام نداده‌اند، حداقل برایمان کاری کنند تا بتوانیم همانند سایر افراد مواد غذایی و بهداشتی را بدون منت دریافت کنیم.


   لایروبی کانال‌های فاضلاب امروز به پایان می‌رسد

در روزهای گذشته یکی از مهم‌ترین مشکلات اهالی سیل‌زده لرستان ورود فاضلاب به بخشی از شهر بود. معاون امور عمرانی استاندار لرستان در این باره می‌گوید: شبکه فاضلاب به دلیل بروز سیلاب دچار مشکل شد و کانال‌های این شبکه پر از رسوب و گل و لای شده‌اند. احمد مرادپور می‌افزاید: کار پاک‌سازی کانال‌های فاضلاب امروز (یکشنبه) به پایان می‌رسد.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید