• جمعه 31 فروردین 1403
  • الْجُمْعَة 10 شوال 1445
  • 2024 Apr 19
یکشنبه 25 فروردین 1398
کد مطلب : 52294
+
-

احتمال کاهش تقاضای جهانی نفت

نفت
احتمال کاهش تقاضای جهانی نفت


آژانس بین‌المللی انرژی در جدیدترین گزارش ماهانه خود از احتمال کاهش میزان تقاضای نفت در بازارهای جهانی نفت خبر داد.

به گزارش ایرنا، این سازمان در گزارش ‌ماه آوریل (فروردین- اردیبهشت) پیش‌بینی کرد که میزان تقاضای جهانی در پی افت شدید میزان تولید نفت عربستان و ونزوئلا کاهش می‌یابد. آژانس بین‌المللی انرژی می‌گوید: نرخ رشد مصرف جهانی نفت در سال‌2019 تغییر نخواهد کرد و به میزان یک میلیون و 400هزار بشکه در روز ثابت خواهد ماند. این گزارش حاکی از آن است که میزان تقاضای جهانی نفت در سال‌2018 میلادی 99میلیون و 300هزار بشکه در روز بود.

این سازمان همچنین درخصوص تبعات افزایش بهای جهانی نفت هشدار دا‌د. هم‌اکنون بهای نفت خام برنت از مرز 71دلار برای هر بشکه عبور کرد. این در حالی است که این رقم در سال‌2018 حدود 50دلار بود. براساس اعلام آژانس بین‌المللی انرژی در پی کاهش عرضه نفت اوپک و اعمال تحریم بر ونزوئلا، میزان عرضه جهانی نفت در‌ماه مارس (اسفند 97- فروردین‌98)، 430هزار بشکه در روز کاهش یافت.

خبرگزاری رویترز به نقل از منابع تجاری و با استناد به آمار گزارش داد: پالایشگاه‌های نفت اروپا هزینه تحریم‌های آمریکا علیه ایران و ونزوئلا را می‌پردازند زیرا تلاش می‌کنند نفت خام ترشی را که واشنگتن از ورود به بازار جهانی منع کرده، با نفت گران‌قیمت روسیه جایگزین کنند. این گزارش می‌افزاید: اعضای کشورهای صادر‌کننده نفت (اوپک) در اقدامی که تأثیر تحریم‌ها را وخیم‌تر کرده، عمدتا تولید نفت ترش را کاهش داده‌اند. این اقدام بخشی از قراردادهای آنها با تولید‌کنندگان متحدشان است که افزایش قیمت نفت را هدف قرار می‌دهد. این در حالی است که به‌تازگی یک پالایشگاه بزرگ و جدید نفت برای پالایش نفت ترش در ترکیه راه‌اندازی شده است. رویترز افزود: آمریکا درباره تحریم نفت ایران دستور معافیت 6کشور را صادر کرده که شامل 3 کشور ایتالیا، یونان و ترکیه می‌شود اما فقط ترکیه توانست به خرید نفت از ایران ادامه دهد. هنوز معلوم نیست که معافیت‌های کنونی در ‌ماه مه (اردیبهشت) تمدید می‌شود یا نه.

این خبر را به اشتراک بگذارید