• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
پنج شنبه 5 بهمن 1396
کد مطلب : 5228
+
-

این چند توصیه را مرور کنید

رئیس تندرستی خود باشید

سلامت
رئیس تندرستی خود باشید

    سها دادمند:

آخرین ساعت‌های نخستین روز تعطیل است‌ اما شما خسته و کلافه‌ هستید. صدای اهل خانه توی سرتان می‌پیچد. می‌خواهید همه از خانه بیرون بروند و شما تنها بمانید و برای چند ساعت، صدایی نشنوید. شاید هم در این فاصله تنها بیرون بروید تا کمی آرام شوید. با خودتان فکر می‌کنید فردا را چه کار کنید؟ فردا که از صبح تعطیل است و اگر قرار باشد وضع‌ به همین منوال بگذرد، چه بهتر که روز کاری زودتر شروع شود و شما برنامه زندگی را از سر بگیرید. دلیل همه اینها این است که شما برنامه‌ر‌یزی درستی برای روز تعطیل‌ یا چند روز تعطیلی‌تان نکرده‌اید. صبر کرده‌اید تا با خانواده برنامه‌ بریزید ولی حالا فقط دارید مهمان‌داری می‌کنید ‌ یا اینکه بدون برنامه وقت‌کشی می‌کنید تا روز بگذرد. همه اینها باعث کلافگی و خستگی ذهنی و جسمی خواهد شد. برای اینکه از روز تعطیل‌تان خوب استفاده کرده و انرژی دوباره کسب کنید، باید مواردی را رعایت کنید. اینفوگرافی‌ها را با دقت بخوانید تا متوجه شوید برای یک روز تعطیل خوب باید چه کار کنید.

 

برای کار زندگی نکنید

روز تعطیل است اما شما دست از کارهای عادی‌ای که در طول روز انجام‌ داده‌اید، برنمی‌دارید! به این ترتیب هفته قبل را به هفته بعد پیوند می‌زنید. شاید خودتان متوجه نباشید اما طولانی شدن هفته با تکرار کارهای هفتگی در روز تعطیل، باعث خستگی جسم و روح می‌شود. در روز تعطیل باید بعضی کارها را انجام و بعضی کارها را حتما انجام ندهید.

بررسی پیغام‌ها ممنوع  در روز تعطیل از بررسی ایمیل‌ها، خبرها، بررسی پیغام‌های کاری و... خودداری کنید. اگر این کار را فقط در زمان خوردن صبحانه انجام می‌دهید، آن را هم در روز تعطیل ترک کنید.

 

صبحانه طولانی بخورید اگر بودجه و زمان‌تان اجازه می‌دهد، حتما با دوستان‌تان یا خانواده برای صبحانه روز تعطیل، بیرون از خانه قرار بگذارید. اگر بودجه آن را ندارید، از روز قبل برای صبحانه مفصل روز تعطیل برنامه‌ریزی کنید. صبحانه را باید کامل، سرصبر و با اشتها میل کنید تا تلافی عجله‌های در طول هفته درآید.

 

قرار کاری ممنوع  روز تعطیل برای ورزش و تفریح و قرارهای صرفا تفریحی است. بنابراین هیچ نوع قرار کاری‌ را به روز تعطیل موکول نکنید.

برای خودتان بنویسید اگر اهل نوشتن هستید، حتما در روز تعطیل زمانی را برای انجام این کار بگذارید. مطالعه هم می‌تواند در همین فرصت انجام شود.

 

غذای حاضری ممنوع حتی اگر مجرد هستید و حوصله درست کردن غذا در طول هفته را ندارید، این یک روز، غذای حاضری نخورید.  

ناهار کامل و سالم بخورید  اگر هر روز ناهار نمی‌خورید یا فست‌فود می‌خورید و اغلب هم با عجله و در زمان مشخص مجبور به خوردن آن هستید، این قانون را روز تعطیل بشکنید. هروقت احساس گرسنگی کردید، ناهار بخورید و سعی کنید بهترین و خوشمزه‌ترین ناهار دنیا را برای خودتان تدارک ببینید.

صحبت نکنید بهتر است اصلا تلفن همراه‌تان را خاموش کرده ‌ یا فقط به پیغام‌ها و تماس‌های غیرکاری پاسخ بدهید. حتی درگیر گپ و گفت درباره کار هم نشوید؛ چون به سرعت غرق‌تان خواهد کرد.

 

تفریح کنید  حتما با دوستان یا خانواده قرار تفریح بیرون از منزل و در منزل بگذارید. سعی کنید همه ‌چیز را ساده و آسان برگزار کنید تا به شما و همه خوش بگذرد.

 

تا دیروقت کار کردن ممنوع اگر برای گردش و تفریح و دورهمی در روز تعطیل شب‌ زنده‌داری کنید، مشکلی نیست. به این دلیل که باید روان شما این رهایی را تجربه کند تا بتواند بیاساید‌ اما نباید شب تعطیل برای انجام کار بیدار بمانید. 

 

همه ‌‌چیز را خاموش کنید اگر بعد از ناهار استراحت می‌کنید، باز هم تمام زنگ‌ها را خاموش کنید. بگذارید در آرامش کامل استراحت کنید.

 

ورزش نکردن ممنوع  اگر اصلا حوصله ورزش کردن ندارید‌ اما برای نیم ساعت هم که شده در روز تعطیل بیرون بروید و هوایی تازه کنید. خواهید دید به لحاظ جسمی و روانی چقدر حال‌تان بهتر خواهد شد.

 

ورزش را فراموش نکنید

 یک ساعت پیاده‌روی، شنا، فوتبال، وسطی، گل کوچیک و... همگی باعث می‌شود جسم و روان‌تان حال بهتری پیدا کند.

 

به خانه آوردن ممنوع  اگر کارها و برگه‌های امضا نشده روی میزتان تلنبار هم شده باشد، نباید یک برگ از آنها ‌ یا فکر انجام یکی از آنها را با خود به خانه آورده و در روز تعطیل جسم و ذهن‌تان را درگیر آنها کنید.

 

برای سفرهای کوچک برنامه بریزید سفرهای یک روزه خارج از شهر هم گزینه خوبی برای تمدد اعصاب و تجدید قواست. این سفرها باید از نظر مسافت کاملا کوتاه و از نظر کیفیت تفریح، جذاب و عالی باشد.

زنگ‌ زدن ممنوع  تمام ساعت‌های بیدار باش! اعم از زنگ تلفن همراه، زنگ ساعت بالای سرتان، تنظیم روشن شدن تلویزیون یا رادیو برای بیدار شدن را خاموش کنید. در روز تعطیل باید بدن به دلخواه خودش بیدار شود. درغیر این صورت تا پایان روز عصبی و خسته خواهید بود.

 

استراحت کنید درست است که اگر صبح زود یا عصر زودتر بیدار شوید، فرصت بیشتری برای استفاده از فرصت‌تان دارید. اما اگر احساس خستگی می‌کنید، به اجبار بیدار نشوید.

 

 

 

چقدر با دیگران باشیم؟

روز تعطیل به معنی سپری کردن زمان صرفا با خانواده و دوستان نیست. باید در طول روز تعطیل، چند ساعتی را فقط برای خودتان وقت بگذارید تا حال بهتری داشته باشید. ببینیم در روز تعطیل باید برای هر کاری چقدر وقت صرف کرد.

 

 

پوست و مو

هفت کانون ایجاد حساسیت  

باوجود اینکه همه‌جای خانه پاک و پاکیزه است و لکه‌ای گردو غبار در خانه نیست اما باز هم دچار حساسیت پوستی شده‌اید. سعی می‌کنید در غذا خوردن دقت کنید‌ اما باز هم حساسیت از بین نرفته و به سمت پوست سر هم گسترش پیدا کرده است. دلیل را باید در موارد زیر جست‌وجو کرد.

عطر و ادکلن

 دلیل اصلی حساسیت گاهی عطر خودتان یا ادکلن همسرتان است. این حالت به‌ویژه اگر عطر و ادکلن هدیه بوده و شما آن را پیش از خرید امتحان نکرده باشید، بیشتر دیده می‌شود. مسئله دیگر باقی‌ ماندن عطر و ادکلن روی پوست یا لباس به‌مدت طولانی است. مام‌ها هم ممکن است باعث ایجاد حساسیت شوند.

 

طعم دهنده‌ها

 از چوب دارچین یا تکه زنجبیلی که در چای می‌اندازید تا زعفرانی که برای خوش عطر و رنگ شدن برنج یا مرغ استفاده می‌کنید ممکن است باعث بروز حساسیت شوند. بنابراین به آنچه می‌خورید، حتی در خانه درست می‌کنید، خوب دقت کنید.

 

رنگ‌ها

 اگر به تازگی خانه را رنگ کرده‌اید، موهای‌تان را تغییر رنگ داده‌اید‌ یا حتی دیوار خانه را کاغذ دیواری کرده‌اید، ممکن است دچار حساسیت شوید. هر کدام از این موارد می‌تواند زمینه‌ساز ایجاد حساسیت پوست یا مو باشد.

 

نرم‌کننده‌ها

 اگر به لباس، رومیزی، شال، شال‌گردن و... در زمان شست‌و‌شو نرم‌کننده زده باشید.ممکن است دچار حساسیت شوید.

 

رنگ‌برها و ضدعفونی ‌کننده‌ها

 اگر از این ترکیب‌ها برای رنگ‌بری لباس‌ها، شفاف شدن ظروف یا ضدعفونی‌کننده‌ها برای ضد عفونی کردن لباس‌ها و ظروف استفاده کرده باشید، ممکن است دچار حساسیت شوید. این مواد مستعد ایجاد حساسیت هستند.

 

جوشانده‌ها و دمنوش‌ها

 گرچه فرض براین است که ترکیب‌های گیاهی حساسیت‌زا نیستند، اما این یک قانون قطعی نیست. گاهی همین خوراکی‌های به ظاهر بی‌ضرر زمینه ایجاد حساسیت گوارشی و پوستی هستند؛ به‌ویژه اگر مانند زنجبیل، دارچین و... طبع گرم داشته باشند.

 

حشره‌کش‌ها، سوسک و قارچ‌کش‌ها

 اگر به تازگی از این مواد استفاده کرده‌اید، ممکن است دلیل ایجاد حساسیت‌تان همین موارد باشد.

 

مهدکودک؛مایه آرامش مادر و کودک

بعضی از والدین از سپردن فرزندشان به مهدکودک، هراس دارند. به این دلیل که می‌ترسند از نظر تربیتی و سلامتی آسیبی به کودک وارد شود. بعضی دیگر از والدین، به‌قدری به مهدکودک علاقه دارند که گاهی اصلا یادشان می‌رود فرزندشان در خانه نیست! سپردن کودک به مهد، درصورتی که از هر نظر به آن اطمینان دارید، این فواید را برای سلامتی جسم و روان کودک به همراه دارد.

 آشنایی با اطراف

در مهدکودک، کودک با آموزش رنگ‌ها، مشاغل، شنیدن قصه و شعر و انجام بازی‌های فکری با اطرافش آشنا می‌شود. بنابراین کودکانی که مهدکودک می‌روند، از نظر آموزشی دو گام جلوتر از همسالان‌شان که به مهد نمی‌روند هستند.

 

هوش و مهارت اجتماعی

 ‌ نشان دادن احساس و بیان آن به دیگران، مشارکت در امور مختلف با همسالان، دریافت حس مثبت بعد از انجام موفقیت‌آمیز هر کارگروهی یا فردی از سوی مربی، مشارکت در بازی‌های گروهی و همسو کردن نیروی ذهنی در راستای فعالیت گروهی، پذیرش دیگران و رفتارهای آنها، از بین رفتن مشکل خجالت، گوشه‌گیری و... با حضور در جمع از دیگر ویژگی‌های حضور در مهدکودک است. کودکانی که مهدکودک می‌روند، دو و نیم گام جلوتر از همسالان قرار دارند.

فراگیری آواها

یاد گرفتن شعر و ترانه، خواندن آنها با موسیقی به همراه همسالان، فراگیری لغت‌های جدید، یادگیری آوای کلمه‌ها و... از دیگر ویژگی‌های آموزش در مهدکودک است. از نظر تشخیص آوا و موسیقی این کودکان یک و نیم گام جلوتر از همسالان‌شان قرار دارند.

 

 مهارت کلامی و نوشتاری

تمرین نوشتن حرف‌های الفبا، استفاده از دایره واژگانی بیشتر در اثر حضور در جمع، تقویت مهارت کلامی در حرف زدن و رویارویی با همسالان و مربیان، آموزش کلام در زمان خواندن شعر، قصه، ترانه و... همراه با مربی و همسالان به افزایش مهارت کلامی و نوشتاری کودک کمک می‌کند. این کودکان سه و نیم گام جلوتر از همسالان خود قرار دارند.  

 فعالیت‌های فیزیکی

 یادگیری بازی‌های مختلف، انجام بازی‌های گروهی یا انفرادی، آموزش ساختن ساختارهای مختلف با قطعات چوبی یا لگو یا پازل، آموزش نواختن یک نوع آلت موسیقی، فراگیری تخصصی یک ورزش مانند شنا، فوتبال و... ‌یا یک مهارت هنری مانند سفالگری و نقاشی ‌ باعث تقویت مهارت فیزیکی و انجام سریع‌تر و بهتر فعالیت‌های فیزیکی در کودک می‌شود. این کودکان از نظر مهارت فیزیکی، یک و نیم گام جلوتر از همسالان قرار دارند.  

این خبر را به اشتراک بگذارید