• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
شنبه 24 فروردین 1398
کد مطلب : 52233
+
-

برداشتن موانع پیش روی تولید


شهرام سوادکوهی|‌ ساری- خبرنگار:



«رونق تولید» که از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی به عنوان شعار سال 1398 تعیین و اعلام شد، در ادامه شعار سال گذشته است. «حمایت از کالای ایرانی» که شعار سال 1397 بود، مفهومی جز تلاش مردم در کنار مسئولان برای رونق تولید نداشت. شکوفایی تولید در کشور به عنوان مهم‌ترین مؤلفه توسعه اقتصادی و اجتماعی یک جامعه سال‌هاست در نامگذاری سال مورد توجه رهبر انقلاب قرار می‌گیرد. نگاهی به شعارهای انتخاب‌شده در سال‌های اخیر این موضوع را به وضوح نشان می‌دهد. 

سال 1396 «اقتصاد مقاومتی، تولید-اشتغال»، سال 1391 «تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی»، سال 1390 «جهاد اقتصادی» و سال 1389 «همت مضاعف و کار مضاعف» نمونه‌های روشن این توجه هستند. البته در مفهوم سایر نامگذاری‌ها نیز بحث تولید و اقتصاد مشهود است.

شرایط دشوار تولید در کشور و وضعیت نامناسب واحدهای صنعتی در موقعیتی که سودجویان عرصه واردات نیز تلاش زیادی برای به دست گرفتن بازار داخلی دارند، وضعیت را برای تولید بغرنج‌تر کرد، اما نامگذاری سالی با شعار«رونق تولید» دست‌کم این امید را ایجاد کرده که توجه مسئولان به تولید بیشتر شود.راهکارهای رسیدن به هدف شعار سال متعدد هستند.

 از نگاه رئیس هیات مدیره انجمن حمایت از سرمایه‌گذاران مازندران تغییر و اصلاح قانون و بخشنامه‌ها یکی از راه‌های سریع برای رسیدن به رونق تولید، برداشتن موانع پیش روی فعالان و تقویت توان تولید کنونی است. گامی مهم که با آن برای برداشتن موانع پیش روی بیش از ده‌ها و صدها سرمایه‌گذار استان برداشته می‌شود تا تولید پررونق‌تر از گذشته شود.

«رضا تویسرکانی» می‌گوید: برداشته شدن موانع یعنی بالا رفتن ظرفیت واحدهای اقتصادی. اگر واحدهای اقتصادی استان برای مثال 200 هزار نفر را پوشش دهند و با رفع موانع فقط 10 درصد افزایش نیرو داشته باشند، در یک گام کوچک بدون این‌که سرمایه‌گذاری جدیدی شده باشد، 20 هزار شغل ایجاد می‌شود و تولید رونق می‌گیرد. با رفع موانع ظرفیت واحدهای اقتصادی بالا می‌رود و این یعنی اشتغال جدید با هزینه اندک.
وی بر این باور است که اگر موانع پیش روی‌ تولید و همچنین عرضه محصول تولید شده در بازارهای داخلی و خارجی برداشته شود، به دلیل این‌که در حال تولید هستند و کالا و خدمات خود را می‌فروشند، منابع سرمایه در گردششان قابل تامین است. تویسرکانی رونق تولید را راهِ کشاندن حمایت‌ بانک‌ها از تولید می‌داند و بیان می‌کند: وقتی که واحد اقتصادی در حال تولید است و توان بازپرداخت را دارد قطعا بانک‌ها هم کمک می‌کنند. فعلا به دلیل رکود، مشکلات اقتصادی و موانع پیش روی تولید، بانک‌ها جرات پرداخت پول را ندارند. ما باید کاری کنیم که تولید تقویت شود تا بانک‌ها سرمایه در گردش را در اختیارشان قرار دهند.این فعال اقتصادی می‌افزاید: رفع موانع تولید و بازارهای داخلی و خارجی قطعا می‌تواند مشکل کمبود نقدینگی را برطرف کند.

این خبر را به اشتراک بگذارید