• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
شنبه 24 فروردین 1398
کد مطلب : 52183
+
-

مهم‌ترین موزه جنوب غرب در محاصره سیل

موزه بزرگ خوزستان در بستر رودخانه سیلابی کارون در حال غرق شدن است

موزه
مهم‌ترین موزه جنوب غرب در محاصره سیل

محمد باریکانی/خبر‌نگار

سیلاب به مهم‌ترین موزه جنوب غرب کشور در خوزستان رسید و حالا جریان آب آرام آرام ساختمان نیمه کاره موزه منطقه‌ای خوزستان را می‌بلعد.
به گزارش همشهری، ‌موزه منطقه‌ای خوزستان به‌عنوان یکی از مهم‌ترین موزه‌های منطقه‌ای کشور قرار بود آثار تاریخی کل استان خوزستان و استان‌های همجوار را برای بازدید عموم به نمایش بگذارد. اما جالب است بدانید که یکی از مهم‌ترین موزه‌های کشور درست در بستر رودخانه سیلابی کارون در جزیره این رودخانه در شهر اهواز در حال ساخت است. بیش از 7میلیارد تومان از سال 83برای احداث این موزه هزینه شده است و اکنون ساختمان محصور در میان سیلاب رودخانه کارون به مرحله نازک کاری و تزیینات رسیده و رودخانه سیلابی کارون ساختمان موزه را محاصره کرده و آب به‌تدریج تا دیواره‌های موزه بالا می‌آید.

جانمایی غلط در بستر رودخانه
تصاویر ارسال شده به روزنامه همشهری و رسانه‌ها مشخص کرده است که از 3 روز قبل تاکنون ارتفاع آب در اطراف موزه بالا آمده و جزیره واقع در رودخانه کارون در شهر اهواز را به‌طور کامل غرق کرده است. مجتبی گهستونی از فعالان میراث فرهنگی استان خوزستان در گفت‌وگو با همشهری با اعلام اینکه آب به‌تدریج به دیواره‌های موزه بزرگ منطقه‌ای خوزستان می‌رسد از جانمایی اشتباه این موزه خبر داد.
 گهستونی گفت: اداره کل میراث فرهنگی استان خوزستان در ماجرای ساخت موزه بزرگ منطقه‌ای خوزستان در عمل انجام شده قرار گرفت و استاندارهای مختلف از سال 83تاکنون به مسئولان اداره کل میراث فرهنگی استان خوزستان فشار آوردند که کار این موزه را یکسره کنند. موزه بزرگ منطقه‌ای خوزستان که اهمیت آن بسیار فراتر از موزه‌های استانی است و از لحاظ درجه‌بندی نیز یک درجه پایین‌تر از موزه ملی ایران قرار می‌گیرد، قرار بود مهم‌ترین آثار باستانی و تاریخی به‌دست آمده از محوطه‌های باستانی خوزستان را به نمایش عموم بگذارد اما حالا که آب به‌تدریج در حال بلعیدن ساختمان موزه درون جزیره غرق شده واقع در رودخانه کارون در شهر اهواز است، هشدارهای دوستداران میراث فرهنگی درخصوص جانمایی غلط این موزه به واقعیت تبدیل می‌شود. 
حسن روحانی، رئیس‌جمهوری پس از انتقادات رهبری نسبت به صدور مجوزهای ساخت‌وساز در حریم و بستر رودخانه در جریان سیلاب اخیر کشور در نامه‌ای تمامی دستگاه‌ها را مکلف کرد که از ساخت‌وساز در حریم و بستر رودخانه‌ها خودداری کنند.  این نامه در شرایطی منتشر شده که موزه منطقه‌ای خوزستان درست در بستر رودخانه سیلابی کارون واقع شده و اکنون کار احداث آن از مرحله سفت‌کاری گذشته و به نازک کاری رسیده است.  
مجتبی گهستونی از دوستداران میراث فرهنگی خوزستان اما به همشهری می‌گوید: جزیره‌ای که موزه منطقه‌ای خوزستان در آن برپا شده متعلق به اداره آب خوزستان است و قرار بود که موزه آب در آن احداث شود، اما این جزیره از اداره آب گرفته و تحویل سازمان میراث فرهنگی شده تا موزه بزرگ منطقه‌ای جنوب غرب کشور در آن احداث شود. 
او گفت: از همان ابتدای تصمیم به ساخت موزه منطقه‌ای خوزستان در بستر رودخانه کارون و بر جزیره واقع در این رودخانه دوستداران میراث فرهنگی نسبت به جانمایی غلط این موزه هشدار دادند و خواستار توقف ساخت این موزه شدند. با این حال فشارها دست اداره میراث فرهنگی خوزستان را بست و موزه منطقه‌ای جنوب غرب کشور در این جزیره کوچک احداث شد. به گفته او، هنوز هم دوستداران میراث فرهنگی و محیط‌زیست نسبت به احداث موزه بزرگ منطقه‌ای جنوب غرب کشور در جزیره کارون در اهواز نظر مساعدی ندارند و معتقدند جانمایی احداث این موزه از ابتدا اشتباه بود.

توبیخ به جای توجه به نظر کارشناسی

پیگیری‌های همشهری مشخص کرد که در دولت دهم، رئیس وقت سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری در جلسه‌ای حتی معاون میراث فرهنگی وقت این سازمان را که مخالف احداث موزه بزرگ منطقه‌ای جنوب غرب کشور در جزیره رودخانه کارون بود و مخالفت او نیز مکتوب به سازمان میراث فرهنگی ارائه شده بود، توبیخ کرد و به‌شدت به او تاخت که چرا با احداث این موزه مخالف است. 
او حتی در آن جلسه خواست که معاون میراث فرهنگی وقت خوزستان را به دایره تخلفات اداری سازمان میراث فرهنگی معرفی کنند تا درس عبرتی برای مخالفان مصوبات هیأت دولت باشد.  مجتبی گهستونی، فعال میراث فرهنگی و سخنگوی انجمن تاریانا خوزستان نیز با اعلام اینکه به گفته کارشناسان آب، رودخانه‌های کارون، دز، کرخه و مارون از رودخانه‌های سیلابی خوزستان است، تداوم ساخت موزه بزرگ منطقه‌ای جنوب غرب کشور را بی‌فایده خواند و گفت: تمام رودخانه‌های خوزستان ازجمله کارون، دز، مارون در یک زمان سیلابی شده‌اند و جزیره‌ای که موزه بزرگ خوزستان در کارون در آن در حال احداث است به زیر آب رفته است. 
او افزود: مهندسین ساخت موزه بزرگ خوزستان معتقد بودند که بنای موزه بسیار قوی است و اتفاق خاصی برای آن نخواهد افتاد  ولی توجه نکردند که وقتی جزیره زیر آب است، چگونه باید از این موزه بازدید کرد؟
 او تأکید کرد: اینکه چگونه اداره میراث فرهنگی استان خوزستان و اداره کل موزه‌ها و معاونت میراث فرهنگی کشور پذیرفته‌اند که موزه بزرگ خوزستان در بستر رودخانه سیلابی کارون احداث شود مورد پرسش جدی دوستداران میراث فرهنگی از همان بدو احداث موزه بزرگ خوزستان است.
به گفته این فعال میراث فرهنگی خوزستان، ساخت موزه بزرگ منطقه‌ای جنوب غرب کشور در جزیره‌ای در بستر رودخانه کارون با توجه به سیلاب اخیر هیچ توجیهی ندارد و بهتر بود موزه مهم منطقه‌ای خوزستان در فضایی بهتر که دارای زیرساخت‌های خوب گردشگری بوده و دسترسی به آن نیز آسان‌تر باشد احداث می‌شد.


تکلیف موزه بزرگ خوزستان در شورای فنی تعیین می‌شود

سیدحکمت‌الله موسوی، مدیرکل اداره میراث ‌فرهنگی، صنایع‌ دستی و گردشگری استان خوزستان در گفت‌وگو با همشهری اعلام کرد: آب هنوز به موزه منطقه‌ای خوزستان نرسیده است. این در حالی است که تصاویر ارسال شده به همشهری مشخص می‌کند که سیلاب به آرامی در حال بالا آمدن تا دیواره‌های موزه بزرگ منطقه‌ای خوزستان است.
سیدحکمت‌الله موسوی در پاسخ به این سؤال که تکلیف موزه منطقه‌ای خوزستان پس از نامه رئیس‌جمهوری به دستگاه‌ها برای خودداری از ساخت‌وساز در حریم و بستر رودخانه‌ها چه می‌شود؟ گفت: موضوع تکمیل موزه منطقه‌ای خوزستان باید در شورای فنی سازمان میراث فرهنگی تعیین تکلیف شود.
او با اعلام اینکه ممکن است دستور رئیس‌جمهوری مربوط به ساخت وسازهای جدید باشد، گفت: درصورتی که دستور رئیس‌جمهوری،توقف مراحل تکمیلی موزه منطقه‌ای خوزستان باشد ما نیز تابع دستور ایشان هستیم و این موضوع باید در شورای فنی میراث فرهنگی به بحث گذاشته شود.
سیدحکمت‌الله موسوی، مدیرکل اداره میراث فرهنگی استان خوزستان گفت: هم‌اکنون تداوم ساخت موزه بزرگ خوزستان و تکمیل این پروژه نیازمند بررسی‌های بیشتر در شورای فنی میراث فرهنگی است.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید