• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
شنبه 24 فروردین 1398
کد مطلب : 52163
+
-

وعده حمله در افغانستان؛ حمله در پاکستان

افغانستان و پاکستان همچنان صحنه حملات طالبان و گروه‌های تروریستی مرتبط با آن هستند

خاورمیانه
وعده حمله در افغانستان؛ حمله در پاکستان




 تروریسم، گویی با سرنوشت مردم در افغانستان و پاکستان گره خورده و نمی‌توان نقطه پایانی بر آن متصور بود؛ در افغانستان گروه طالبان با اعلام آغاز «عملیات بهاره» خود وعده حملات گسترده طی هفته‌های پیش رو در خاک این کشور را داده است و در پاکستان، انفجار بمب‌ در بازار شیعیان شهر کویته دست‌کم 20کشته و 40زخمی به جا گذاشته است.
به گزارش بی‌بی‌سی، طالبان دیروز با انتشار بیانیه‌ای، آغاز دوره تازه حملات خود در افغانستان را رسما اعلام کرد. براساس این بیانیه، «عملیات فتح» در سراسر افغانستان با هدف «رفع اشغال» و «پاک کردن میهن اسلامی از فساد» از اکنون آغاز شده است.
عملیات بهاره طالبان از سال‌ها قبل نماد آغاز حملات این گروه پس از یک دوره توقف در فصل زمستان بوده است. هرچند سال گذشته، خبری از توقف حملات طالبان در زمستان نبود و حتی می‌توان گفت حملات این گروه طی این مدت در نقاط مختلف افغانستان شدت هم گرفت. پیش از طالبان، دولت افغانستان که پیش‌بینی این وضعیت را می‌کرد اعلام کرده بود عملیات نظامی بهاره خود با عنوان «عملیات خالد» را برای مقابله با تشدید حملات طالبان در بهار آغاز کرده است. طالبان در بیانیه خود از نیروهای ارتش و پلیس افغانستان خواسته پست‌های خود را ترک کنند و به این گروه بپیوندند. طالبان آورده که «اهداف جهادی» این گروه هنوز به سرانجام نرسیده است.
18سال است که مردم افغانستان با جنگ، خونریزی و کشتار روزگار گذرانده‌‌اند؛ 2 دهه‌ای که باید آن را در ادامه 2دهه جنگ پیش از آن دید. 18سال تلاش برای از میان بردن گروه طالبان بی‌نتیجه بوده و اکنون دولت مرکزی افغانستان تنها بر نیمی از خاک این کشور کنترل دارد. مناطق واقع شده در نیمه دیگر یا تحت کنترل طالبان است یا صحنه درگیری‌های دائمی میان نیروهای ارتش و نیروهای طالبان.
وزارت دفاع افغانستان بیانیه طالبان برای آغاز حملات بهاره‌ را «تبلیغاتی» خوانده است، اما خبرهای رسیده از افغانستان حکایت از حملات متعدد طالبان در مناطق مختلف این کشور دارد. حملات طالبان در قالب عملیات فتح در حالی شدت گرفته که نمایندگان این گروه مشغول مذاکره با آمریکا برای پایان دادن به درگیری‌ها هستند. تاکنون 5دوره مذاکره میان طالبان و آمریکا برگزار شده و پس از آخرین دور مذاکرات در دوحه قطر، تصور می‌شد دو طرف بر سر آتش‌بس در سال جدید توافق کرده‌اند.
همزمانی افزایش حملات طالبان با ادامه مذاکرات، نتیجه‌بخش بودن گفت‌وگوها را با تردید مواجه کرده است. افزون بر این، دیروز سخنگوی طالبان اعلام کرد که با هدف پیشبرد مذاکرات، نام 14نفر از اعضای هیأت مذاکره‌کننده طالبان به‌مدت 9‌ماه از فهرست سیاه سازمان ملل خارج شده است. ترکیب این هیأت ۱۴ نفره پیش از پنجمین نشست نمایندگان طالبان و آمریکا، از سوی رهبری این گروه تعیین شده بود. حملات تروریستی طالبان، بی‌توجه به خواست مردم و مذاکرات ادامه دارد.

شیعیان؛ هدف حمله در پاکستان
در آن‌سوی مرز، در کویته پاکستان، در نخستین ساعات صبح دیروز گروهی از شیعیان این شهر با انفجار بمبی مورد حمله قرار گرفتند. این انفجار در بازار میوه و تره‌بار منطقه هزاره‌های کویته اتفاق افتاد که روزهای جمعه شاهد حضور عده زیادی برای خرید است. طبق اعلام منابع دولتی پاکستان، دست‌کم 20نفر کشته و 40نفر دیگر زخمی شده‌اند و حال 4نفر از زخمی‌ها وخیم است. طبق اعلام پلیس کویته، بمب در یکی از مغازه‌های میوه‌فروشی کار گذاشته شده بود.
کویته طی تمام سال‌هایی که جنگ در افغانستان در جریان بوده، محل اختفا و استقرار رهبران طالبان و القاعده بوده است. گروه‌های تروریستی مختلفی ازجمله «لشکر جهنگوی» و «اهل سنت و جماعت» در این شهر فعالیت دارند اما گفته می‌شود حمله دیروز از سوی لشکر جهنگوی انجام شده است. این گروه تاکنون حملات متعددی را در خاک پاکستان و به‌خصوص استان بلوچستان پاکستان علیه اقلیت شیعه ترتیب داده است.
بیشتر جمعیت 600هزار نفری شیعیان پاکستان در کویته زندگی می‌کنند و طی 6سال گذشته بر شمار حمله‌ها به شیعیان هزاره پاکستان افزوده شده است. طی این مدت، بیش از 500نفر از شیعیان این کشور در حملات تروریستی کشته شده‌اند. لشکر جهنگوی از گروه‌های مرتبط با القاعده و طالبان است و دامنه حملات خود را به نقاط مختلف پاکستان به‌خصوص در راستای مرز افغانستان گسترش داده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید