تجهیز همه خطوط BRT به سیستم اعلام صوت
در سال 97سیستم اعلام صوت در خط ۵ که از پایانه علم و صنعت به پایانه بیهقی میرسد، راهاندازی شد. قرار است در سال جدید همه خطوط BRT مجهز به سیستم گویا شوند.
به گزارش همشهری، پیمان سنندجی، مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران در اینباره گفت: باتوجه به مشکلات زیادی که اتوبوسهای فرسوده و مخصوصا اتوبوسهای دیزل فرسوده میتوانند برای شهر به لحاظ آلودگی بهوجود آورند، تقریبا میتوان گفت ما در سال گذشته اتوبوسی که فاقد معاینه فنی باشد و در سطح شهر تردد کند، نداشتیم. بهعبارت دیگر همه اتوبوسهای ما دارای معاینه فنی بودند. سنندجی تأکید کرد: در سال ۹۸ همه خطوط BRT را مجهز به سیستم گویا میکنیم و بعد به تجهیز خطوط عادی میپردازیم. وی افزود: این کار بسیار بزرگی است و جامعه هدفمان هم نابینایان هستند. ما حدودا 5هزار و 500 ایستگاه در تهران داریم که همه آنها دارای نامهای زیبا هستند و حیف است مردم اسم ایستگاهها را ندانند؛ ضمن اینکه سیستم اعلام صوت سبب میشود با توجه به شلوغی اتوبوسها مردم بتوانند در ایستگاه مدنظر خود پیاده شوند. سنندجی با بیان اینکه یکی از مطالبات جدی مردم بحث نوسازی ناوگان است، گفت: یکی از مشکلات ما هماکنون فرسودگی بیش از اندازه است. ما ۶ هزار و ۲۰۰ دستگاه اتوبوس داریم که بیش از ۵۰ درصد از آنها فرسوده هستند و این یعنی بالای ۱۰ سال عمر دارند و باید از رده خارج شوند. مصوبهای داشتیم که براساس آن قرار بود دولت از محل صرفهجویی سوخت، ۵۰ درصد از اعتبارات را برای نوسازی ناوگان حملونقل عمومیپرداخت کند، ۲۰ درصد را بهرهبردار پرداخت کند و ۳۰ درصد هم وام باشد. سال گذشته بهخاطر مشکلات موجود این اقدام عملی نشد اما برای سال ۹۸ در حال پیگیری هستیم تا از طریق اوراق مشارکت یا صندوقی که براساس مصوبه شورای شهر تهران قرار است تشکیل شود، با حمایت بخش خصوصی بتوانیم برای خرید اتوبوس اقدام کنیم؛ ضمن اینکه وزارت کشور هم تعدادی مینیبوس به ما تخصیص داده و در حال پیگیری هستیم تا از آنها هم استفاده کنیم. مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران گفت: در سال گذشته اقدامات زیادی درخصوص فیلترهای دوده انجام و قرارداد ۱۰۰ دستگاه منعقد شد. منتظر هستیم تا شرکتهای خودروساز این فیلترها را وارد کرده و روی اتوبوسها نصب کنند تا بتوانیم نقشی در کاهش آلودگی هوای تهران داشته باشیم.