• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
پنج شنبه 22 فروردین 1398
کد مطلب : 52061
+
-

سرنوشت وعده‌های انتخاباتی نتانیاهو

یادداشت
سرنوشت وعده‌های انتخاباتی نتانیاهو

صباح زنگنه _ کارشناس مسائل بین‌الملل

نتایج اولیه و شبه نهایی انتخابات اسرائیل بیانگر ماندگاری نتانیاهو در قدرت و البته پیروزی مهم جریان راست است، در حالی که تا پیش از انتخابات بسیاری از رسانه‌ها و تحلیلگران از فرصت‌های جدی ائتلاف رقیب حزب لیکود (آبی-سفید) برای پیروزی در انتخابات سخن می‌گفتند. برای بررسی و تحلیل نتایج انتخابات اسرائیل باید به فضای داخلی این رژیم توجه داشت، فضایی که تا حد زیادی طی ماه‌های اخیر ملتهب شده است. تبلیغات تمام جریانات حاضر در صحنه سیاسی این رژیم، چه احزاب حاکم و چه احزابی که می‌خواهند قدرت را در دست بگیرند جامعه رژیم صهیونیستی را به سمت رادیکال‌تر شدن پیش برده است. به این ترتیب مسابقه‌ای میان گروه‌های مختلف برای طرح شعارهای افراطی شکل گرفته است. از سوی دیگر صهیونیسم بین‌المللی هم به‌ویژه در آمریکا به این فضا دامن زد. به‌گونه‌ای که مثلث ترامپ، پمپئو و بولتون علاوه بر همراهی با فضای افراطی در داخل اسرائیل، نقش مهمی نیز در پیروزی نتانیاهو داشتند. برای مثال وزیر خارجه آمریکا چند روز قبل از انتخابات اسرائیل در سخنانی قابل تامل گفت: به‌عنوان یک مسیحی، یقین دارم این احتمال وجود دارد که ترامپ در این برهه از سوی خداوند همچون ملکه استر (از شخصیت‌های تاریخی) برای کمک به نجات یهودیان از تهدید ایران به زمین فرستاده شده باشد. چنین مواضعی که البته شنیدن آن از مقامات عالی‌رتبه بزرگ‌ترین قدرت جهان بی‌سابقه است به تشدید فضای افراطی و رادیکالیزه شدن تبلیغات در هفته‌های منتهی به انتخابات اسرائیل کمک مهمی کرد.

هم‌اکنون پیروزی نتانیاهو و تشکیل دولت توسط ائتلافی به رهبری او واقعیتی غیرقابل انکار برای منطقه و جهان است، آن هم در شرایطی که نخست‌وزیر اسرائیل تا پیش از انتخابات وعده‌های بسیار تند و نگران کننده‌ای در موضوعات مختلف مطرح کرده بود؛ از اعمال حاکمیت اسرائیل بر کرانه غربی گرفته تا حمله نظامی به غزه و احتمال حملات هوایی به حزب‌الله در جنوب لبنان.

به باور من این وعده‌ها بیشتر مواضعی انتخاباتی بوده تا برنامه‌های راهبردی و سران رژیم صهیونیستی توانایی اجرای آنها را ندارند، مگر آنکه اراده‌ای جدی در جریان صهیونیسم بین‌المللی برای ایجاد موج جدیدی از آشوب و ناامنی در منطقه وجود داشته باشد. اما تجربه نشان داده این شعارها بعد از پایان انتخابات تعدیل خواهد شد.

تمام اینها در حالی است که همچنان پرونده قضایی نتانیاهو در جریان است. ممکن است عده‌ای گمان کنند پیروزی ائتلاف نتانیاهو در انتخابات باعث به حاشیه رفتن این پرونده خواهد شد، اما با نگاهی به ساختار نسبتا مستقل دستگاه قضایی رژیم صهیونیستی به‌نظر نمی‌رسد ماجرای این پرونده با پیروزی نتانیاهو خاتمه یافته باشد.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید