• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
پنج شنبه 22 فروردین 1398
کد مطلب : 52060
+
-

تقویت راست‌ها، بقای نتانیاهو

با توجه به نتایج اولیه انتخابات کنست رژیم اسرائیل، نتانیاهو همچنان در قدرت باقی می‌ماند

تقویت راست‌ها، بقای نتانیاهو

سیاوش فلاح پور _ خبرنگار

شمارش بیش از 97درصد آرای انتخابات پارلمانی رژیم  اسرائیل نشان می‌دهد بنیامین نتانیاهو باز هم در قدرت خواهد ماند. این در حالی است که به‌نظر می‌رسد حزب لیکود هم به تنهایی (فارغ از اردوگاه راست) نتایج مطلوبی در انتخابات به‌دست آورده و ائتلاف آبی-سفید به ریاست بنی گانتز را شکست داده است. به نوشته روزنامه ها آرتص که از ساعات بامدادی روز گذشته به انتشار تدریجی نتایج آراء پرداخته، جریان راست از مجموع 120کرسی، 65کرسی را از آن خود کرده و به این ترتیب، بنیامین نتانیاهو حتی بدون مشارکت ائتلاف آبی - سفید هم قادر به تشکیل دولت است؛ اگرچه این معادلات تنها روی کاغذ مطرح می‌شود و تحولات سیاسی اسرائیل طی هفته‌های آینده به‌سختی قابل پیش‌بینی است.

با این حال رقابت جدی 2جریان اصلی (لیکود و آبی - سفید) و نتایج بسیار نزدیک این 2 ائتلاف در انتخابات نشان‌دهنده شکل‌گیری دوگانه‌ بی‌سابقه در فضای سیاسی اسرائیل است. این رقابت تا اندازه‌ای بود که در ساعات اولیه بعد از تعطیلی مراکز رای‌گیری، سران هر دو ائتلاف در کنفرانس‌های خبری جداگانه اعلام پیروزی کرده و از مردم تشکر کردند.

از سوی دیگر اما بازنده اصلی این انتخابات، حزب کار به ریاست آوی گبای بوده است؛ حزبی که در گذشته نقش مهمی در صحنه قدرت اسرائیل بازی کرده و حتی در آخرین کنست 24کرسی در اختیار داشت، اما نتایج انتخابات روز سه‌شنبه نشان می‌دهد تعداد کرسی‌های این حزب به 6عدد تنزل یافته است. اگرچه بخشی از این شکست را می‌توان به دو قطبی شدن فضای انتخابات و رفتن آراء حزب کار به سبد ائتلاف آبی-سفید نسبت داد، اما درنهایت به سختی می‌توان از شکست گروه‌های چپ در این انتخابات چشم‌پوشی کرد. احزاب عربی داخل کنست نیز با از دست دادن 3کرسی، اکنون تنها 10کرسی در اختیار دارند، شکستی که علت اصلی آن را کاهش چشمگیر اقبال عرب‌ها به انتخابات اسرائیل ارزیابی کرده‌اند. به گفته رئیس دفتر نتانیاهو در مصاحبه با خبرگزاری معاریو، تماس‌های فشرده با متحدان حزب لیکود برای تشکیل دولت ائتلافی جدید آغاز شده است، تماس‌هایی که دست‌کم تا این لحظه به‌نظر می‌رسد شامل اصلی‌ترین رقیب حزب لیکود، یعنی ائتلاف آبی - سفید نمی‌شود. تمام اینها در حالی است که به گفته هاآرتص، نتایج نهایی انتخابات تا پایان روز پنجشنبه و بعد از تجمیع آراء شهروندان با نظامیان اعلام خواهد شد، آرایی که ممکن است بین دو اردوگاه نتانیاهو و بنی‌گانتز تقسیم شود. در کنار جنجال انتخابات که به‌زودی پایان خواهد یافت، پرونده فساد اقتصادی نتانیاهو همچنان در جریان است؛ پرونده‌ای که به‌گفته دادستان اسرائیل ممکن است کار نتانیاهو را تا چند‌ماه آینده به بازجویی رسمی بکشاند. اگرچه حزب حاکم در پاسخ به این تهدید لایحه‌ای را آماده کرده که براساس آن، نخست‌وزیر تا زمانی که در قدرت است از تحقیقات قضایی مصون خواهد ماند، لایحه‌ای که بعید نیست با ترکیب جدید کنست مورد تأیید نمایندگان اسرائیلی قرار بگیرد.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید