• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
چهار شنبه 21 فروردین 1398
کد مطلب : 51994
+
-

سیل بیخ گوش اهواز

سیل بیخ گوش اهواز

خوزستان هنوز در بحران به سر می‌برد. آیت‌الله عباس کعبی، عضو مجلس خبرگان رهبری، سیل خوزستان را نتیجه سوءمدیریت سدها می‌داند.
مسعود اسدی، رئیس خانه کشاورز خوزستان، هم عوامل ایجاد سیل را نتیجه پیش‌بینی اشتباه مدیران وزارت نیرو در تابستان می‌داند. به گفته او، اگر در اسفند آب سدها تخلیه می‌شد، خوزستان این روزها با بحران روبه‌رو نبود. کشاورزان هم چنین نظری دارند. آنها به نکته جالبی اشاره می‌کنند که سیل‌های کرخه در گذشته 3 روزه بود و حالا که سیل بیش از 2 هفته طول کشیده،‌ غیرطبیعی است.  سیل خوزستان محصول هر چه بود، حالا روزهاست مردم را با سختی بسیار مواجه کرده است. روز گذشته سیل به نزدیکی اهواز هم رسید و بسیاری از مناطق حاشیه‌ای اهواز و روستاهای اطراف این شهر در حالت آماده‌باش قرار گرفتند یا تخلیه شدند. در ادامه برخی از مهم‌ترین و تازه‌ترین اخبار مربوط به سیل خوزستان را بخوانید. 




مهم‌ترین مانع تخلیه آب کرخه به سمت تالاب هورالعظیم دژ خاکی یا جاده باکری و همچنین تاسیسات نفتی است. رفع این موانع در کاهش سیلاب نقش مهمی خواهد داشت.


بسیاری از مردم روستاهای حمیدیه شبانه ناچار به ترک خانه‌ خود شده‌اند و حالا هیچ راهی برای بازگشت ندارند. مردم نگران خانه‌ و زندگی خود هستند.



وضع اردوگاه‌هایی که سیل‌زدگان در آنها اسکان داده شده‌اند چندان مساعد نیست. کمک‌ها می‌رسد، اما جمعیت هر ساعت در حال افزایش است.




مسیر رفت اهواز به سمت شوش کاملا به زیر آب رفته است. اهالی روستاهای «الهایی» در این مسیر هم در 5 اردوگاه اسکان داده شده‌اند.

بسیاری از روستاها و مناطق حاشیه‌ای در اطراف اهواز در حال تخلیه هستند. دبی رود کارون که از میانه اهواز می‌گذرد هم افزایش یافته است.

پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد اگر وزارت نفت اجازه دهد آب بیشتری به هورالعظیم برسد، تابستان آرام و بدون ریزگرد برای خوزستان در راه خواهد بود. 





سد خاکی بهمن‌شیر روی رودخانه کارون ساخته شده تا در زمان خشکسالی، آب دریا به سمت رودخانه برنگردد. اگر این سد باز شود، قطعا دبی کارون را تا حد زیادی کاهش می‌دهد. 

گروه‌های امدادی،‌ ارتش و سپاه در اغلب مناطق سیل‌زده حضور دارند و امدادرسانی‌ها ادامه دارد. اما گستردگی مناطق سیل‌زده شرایط را سخت کرده است. 




 

این خبر را به اشتراک بگذارید