• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
چهار شنبه 21 فروردین 1398
کد مطلب : 51907
+
-

اولین فرمانده سپاه در تشریح حماقت‌های ترامپ

بعید نیست ترامپ ‌حوزه‌های علمیه را هم‌ تحریم‌ کند

دفاعی
بعید نیست ترامپ ‌حوزه‌های علمیه را هم‌ تحریم‌ کند

قرار‌گرفتن نام سپاه پاسداران در لیست گروه‌های به ادعای آمریکایی‌ها تروریستی، بازتاب‌های مختلفی داشته و اظهارات مسئولان مختلف نظام را به‌دنبال داشته است. در گفت‌وگو با جواد منصوری، نخستین فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، به بررسی زوایای مختلف این اقدام آمریکا پرداخته‌ایم. او معتقد است که آمریکا مختصات شروع جنگ جدید با ایران را ندارد و اختلافات داخلی زیادی دارند که اجازه حمله به ایران را نمی‌دهد.


بعد از ماجرای خروج آمریکا از برجام، برخی تحلیلگران بر این باور بودند که آمریکایی‌ها دور جدید اقدامات خصمانه‌شان را علیه ایران آغاز خواهند کرد و شاید برنامه‌های مهم‌تری را هم برای سال‌98 داشته باشند. تحلیل شما از قرارگرفتن نام سپاه در لیست گروه‌های تروریستی آمریکا، توسط این کشور چیست؟
ما تا زمانی که ماهیت نظام حاکم بر آمریکا و دولت‌های آن و تا وقتی که ویژگی انقلاب اسلامی ‌برای دنیا را نشناسیم، نمی‌توانیم نوع ارتباط میان ایران و آمریکا را بشناسیم. به‌عبارت برخی تحلیلگران، به دلیل این ضعف شناخت، نتوانسته‌اند ریشه اقدامات آمریکا را تحلیل کنند و برخی مسئولان هم حتی به دام تحلیل‌های آمریکا‌یی‌ها افتاده‌اند. شما به‌طور مثال نگاه کنید تمام توافقاتی که ما با آمریکایی‌ها داشتیم حتی یک مورد آن هم با آمریکایی‌ها عملی نشده است؛ از بیانیه الجزایر بگیرید تا برجام. پس آمریکا را باید شناخت.
البته سؤال من بیشتر ناظر به اقدام اخیر آمریکایی‌ها بر تروریستی اعلام‌کردن نام سپاه بود. از این جهت نظرتان را بفرمایید.
آمریکا برای به شکست کشیدن انقلاب و تسلط مجدد بر ایران به‌خودش اجازه می‌دهد‌ هر کاری که می‌تواند انجام دهد ولو هر‌کاری بی‌معنا، غیرقانونی و حتی در مقیاس جهانی ابلهانه. فرقی نمی‌کند کدام‌یک از این دولت‌ها باشند. دولت ترامپ هم از این اصل مستثنی نیست. اینکه بیایند سپاه که یک سازمان رسمی دولتی است و سازمانی که از ابتدای تشکیلش در مقابل مخالفان ملت، مخالفان تمامیت ارضی کشور و در مقابل تروریست‌هایی که حدود 17هزار نفر را به شهادت رسانده‌اند، ایستاده‌اند را تروریستی اعلام کنند، یعنی آنها هیچ ابایی از هرگونه اقدامی ندارند.
شما می‌فرمایید اقدامات غیرمنطقی انجام می‌دهند. خب چه کار‌ دیگری می‌توانند انجام دهند؟
هیچ بعید نیست آمریکایی‌ها بیایند مثلا حوزه‌های علمیه ما را هم تحریم کنند. مثلا اعلام کنند اینها هستند که به مردم ایران آموزش می‌دهند که بگویند مرگ بر آمریکا. به‌طور مثال گفتم ولی از نظر من اصلا بعید نیست این اتفاق بیفتد. باید ایمان بیاوریم که دولت آمریکا به هیچ شکلی و هیچ زمانی حیثیت و منافع ما را به رسمیت نمی‌شناسد. این دولت تا هر زمانی که‌ هست، هرگونه اقداماتی را علیه ما انجام می‌دهد.
اینکه سپاه در لیست تروریستی آمریکا قرار گرفته دلیلش در این مقطع زمانی چه می‌تواند باشد؟
سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در این مقطع به‌شدت مورد حمایت مردم و مسئولان و مقامات است و محبوبیت فوق‌العاده‌ای دارد و یکی از دلایل تحریمش همین است؛ چراکه به‌عنوان نیرومند‌ترین مدافع نظام که پشتوانه مردمی دارد، شناخته می‌شود. از سوی دیگر، آمریکا می‌خواهد اعلام کند که بخشی از مشکلات مردم ایران به‌خاطر سپاه است تا سپاه از موقعیت و امکاناتش تنزل کند.
البته در این زمینه دو تحلیل دیگر وجود دارد. مثلا می‌گویند به‌دلیل موفقیت سپاه در منطقه، سپاه در این لیست قرار گرفته است و آمریکا می‌خواهد اینگونه از این کینه در دلش، انتقام بگیرد. نظر شما چیست؟
موفقیت سپاه در منطقه انکار‌ناپذیر است. البته موفقیت‌های سپاه در منطقه تازگی ندارد. در جریان جنگ 8ساله علیه جمهوری اسلامی تاکنون سپاه و بسیج در کنار ارتش و نیروی‌های مردمی قطعا نقش داشته‌اند. بنا‌بر‌این مسئله تازه‌ای نیست که بگوییم چون سپاه در شکست آمریکا در منطقه نقش داشته، این اتفاقات اخیر افتاده است. خیر. سپاه همیشه آمریکا را از دهه‌60 تا‌کنون شکست داده است.
برخی هم بر این باورند که آمریکا  تمایل دارد در صفوف مردم و جبهه مردمی اختلاف ایجاد کند. نظر شما در این رابطه چیست؟
البته آنها این نوع تحلیل‌ها را داشته‌اند و گفته‌اند. البته اکثریت مردم قریب به اتفاق این آگاهی را دارند که درک می‌کنند آمریکایی‌ها به‌دنبال چه اهداف شومی هستند. واقعیت این است که مردم حامی سپاه هستند.
فکر می‌کنید واکنش به این اقدام باید ‌چگونه باشد؟
سپاه طبق معمول هوشیاری و پیشگیری را باید انجام دهد. مسئولان هم باید متفقا و متحد ‌ این عمل آمریکا را محکوم کنند‌ و حتی وزارت خارجه لازم است کلیه سفرای خارجه مقیم تهران را بخواهد تا مسائل را به آنها تشریح کند و نمایندگان ما باید در سازمان‌های بین‌المللی این مسئله را دنبال کنند.
درخصوص شایعه جنگ، نظر شما چیست؟
فکر نمی‌کنم آمریکا شرایط شروع جنگ جدید را داشته باشد. مختصات دولت جدید هم این اجازه را نمی‌دهد. همانطور هم که شاهد هستید، مجلس نمایندگان اخیرا مصوبه‌ای را به تصویب رسانده است که دولت این کشور حق ندارد جنگی با ایران شروع کند. این نشان‌دهنده اختلافات جدی داخلی در این کشور است.


فکر نمی‌کنم آمریکا شرایط شروع جنگ جدید را داشته باشد. مختصات دولت جدید هم این اجازه را نمی‌دهد. همانطور هم که شاهد هستید، مجلس نمایندگان اخیرا مصوبه‌ای را به تصویب رسانده است که دولت این کشور حق ندارد جنگی با ایران شروع کند. این نشان‌دهنده اختلافات جدی داخلی در این کشور است

این خبر را به اشتراک بگذارید