• سه شنبه 11 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 21 شوال 1445
  • 2024 Apr 30
سه شنبه 20 فروردین 1398
کد مطلب : 51818
+
-

خسارت 6700 میلیارد تومانی سیل به کشاورزی

76 درصد از مجموع 6700 میلیارد تومان خسارت کشاورزی کشور در سیل اخیر مربوط به گلستان، مازندران، لرستان و خوزستان است

گزارش
خسارت 6700 میلیارد تومانی سیل به کشاورزی

ستاره حجتی/ خبرنگار


بیش از 20 استان از روزهای پایانی سال گذشته تاکنون درگیر سیل و آب‌گرفتگی بودند. اگر چه شاید سیل بیشتر با خسارت‌هایی به محیط زندگی مطرح می‌شود، اما خسارت‌های بخش کشاورزی که بر زندگی مردم و امنیت غذایی جامعه تاثیر مستقیم دارد را نباید فراموش کرد. از میان استان‌های درگیر سیل بیشترین خسارت بخش کشاورزی به ترتیب مربوط به گلستان با 1950 میلیارد تومان،  خوزستان با 948 میلیارد تومان،  لرستان با 920 میلیارد تومان و  مازندران با 554  میلیارد تومان بود؛ استان‌هایی که هر کدام محور تولید یکی از اقلام اساسی کشاورزی کشور  هستند. 

اعلام جزئیات خسارت بخش کشاورزی 
وزارت جهاد کشاورزی کشور رقم خسارت وارد شده به این استان‌ها را تایید می‌کند. معاون برنامه‌ریزی و اقتصادی این وزارتخانه با بیان اینکه سیل اخیر ۶۷۰۰  میلیارد تومان به بخش کشاورزی کل کشور خسارت وارد کرده است،  به همشهری می‌گوید: ۷۶ درصد کل خسارت مربوط به این 4 استان است.  عبدالمهدی بخشنده با بیان این‌که خسارت‌ها در خوزستان در حال گسترش است، می‌افزاید:  تا 19 فروردین ۹۰۰ هزار هکتار  از  اراضی زراعی و ۱۱۰ هزار هکتار از باغ‌‌های استان‌های درگیر سیل بین ۱۰ تا صددرصد خسارت دیده‌اند. همچنین  ۲۵ هزار دام سبک، ۱۱۰۰ دام سنگین، ۹ میلیون قطعه طیور، ۵۱ هزار کلنی زنبور عسل و ۱۱۰۰ واحد آبزی‌پروری و پرورش ماهی از بین رفتند و ۲۵ کارخانه صنایع تبدیلی هم دچار خسارت عمده شده‌اند. بخشنده همچنین با بیان این‌که ۱۱۵۰ چاه، ۱۸۶۰ قنات، ۱۹۰۰ ایستگاه پمپاژ و برداشت آب و همچنین مقادیر بسیار زیادی از دهنه‌های برداشت آب از رودخانه‌ها، شبکه‌های آبیاری و زهکشی و جاده‌های بین مزارع در این استان‌ها آسیب جدی دیده‌اند، اظهار می‌کند: از واحدهای آسیب‌دیده در بخش زراعی و باغی ۱۸ درصد، طیور صددرصد، واحدهای تولید دام ۱۰ درصد و زنبور عسل ۷ درصد بیمه بوده‌اند که با دستور وزیر جهاد کشاورزی پرداخت حق بیمه آنها از 15 فرودین آغاز شده است.

ابلاغ  پرداخت تسهیلات در 2 استان گلستان و مازندران 
معاون برنامه‌ریزی و اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی همچنین به مصوبه دولت در اواخر اسفند اشاره می‌کند و توضیح می‌دهد: با توجه به وقوع سیل در 2 استان گلستان و مازندران در اواخر اسفند سال گذشته، دولت در تاریخ 11 فروردین امسال مصوبه خوبی برای این 2 استان تصویب کرد. این مصوبه شامل ۴۸۰ میلیارد تومان کمک بلاعوض، ۲۲۰۰ میلیارد تومان تسهیلات ارزان‌قیمت با کارمزد ۴ درصد و 3 سال امهال تسهیلات بانکی دریافت‌شده از سوی خسارت‌دیدگان است.
به گفته وی، رئیس بانک مرکزی هفته جاری پرداخت تسهیلات یادشده را به ۵ بانک کشور ابلاغ کرده است.

 خسارت در گلستان به 1950 میلیارد تومان  رسید
رئیس سازمان جهاد کشاورزی گلستان هم اعلام می‌کند که تاکنون ۱۹۵۰ میلیارد تومان به بخش کشاورزی استان خسارت وارد شده است.  مختار مهاجر به همشهری می‌گوید: سیل اخیر به ۱۰۰ هزار هکتار از اراضی استان در شهرستان‌های کلاله، گنبد، مینودشت، آق‌قلا، گمیشان، بندرترکمن، کردکوی، گرگان و بندرگز صددرصد خسارت وارد کرد. ۵۴۰ هزار هکتار از اراضی استان که زیر کشت پاییزه گندم، جو، سیب‌زمینی و چغندرقند قرار داشت تحت تاثیر طغیان رودخانه‌های قره‌سو و گرگان‌رود قرار گرفت.
او با بیان این‌که پرداخت غرامت از روز گذشته (دوشنبه) آغاز شده است،‌ می‌گوید: بر اساس مصوبه هیات دولت، به ازای هر هکتاراراضی زراعی تا ۲ میلیون تومان، هر هکتار باغ مبلغ ۵ میلیون تومان، هر دام سبک ۵۰۰ هزار تومان و هر دام سنگین ۳ میلیون تومان پرداخت می‌شود و برای مرغداری‌ها هم غرامت پیش‌بینی شده است.
این خسارت سنگین در حالی به کشاورزی استان وارد شده است که  گلستان در بخش کشاورزی در زمینه تولید دانه‌های روغنی رتبه اول کشور و در زمینه تولید پنبه، گندم، برنج و توتون رتبه سوم را دارد. علاوه بر آن، گلستان 3 میلیون و 800 هزار واحد دامی دارد. این واحدها بیش از 541 هزار تن تولید دارند که با تولید حدود 5 درصد پروتئین حیوانی یکی از قطب‌های مهم تامین امنیت غذایی کشور محسوب می‌شوند. گلستان همچنین در زمینه تولید مربوط به امور دام و شیلات شامل خاویار، تکثیر و پرورش ماهی کپور و تکثیر و پرورش انواع بچه‌ماهیان خاویاری رتبه اول، در تولید گوشت قرمز رتبه ششم، شیر رتبه نهم، تخم‌ مرغ رتبه دهم و در تولید عسل رتبه سیزدهم کشور را دارد.

خسارت 555 میلیارد تومانی مازندران 
رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران هم خسارت سیل به کشاورزی این استان را 555 میلیارد تومان برآورد می‌کند و به همشهری می‌گوید: در بخش زراعی ۱۰۷ میلیارد تومان، باغبانی ۲۶۶ میلیارد تومان، دام و طیور و آبزیان ۶۷ میلیارد تومان، آب و خاک و امور زیربنایی ۱۱۵ میلیارد تومان و در مجموع 555 میلیارد تومان خسارت در مازندران برآورد شده است. 
عزیزالله شهیدی‌فر با بیان این‌که محصولات زراعی خسارت‌دیده شامل گندم، جو و کلزا و باغ‌های مرکبات و سیاه‌ریشه‌ها بوده است، می‌افزاید: همچنین فعلا تلفات 2331 راس دام، خسارت به ۱۲ واحد مرغداری و ۱۰ واحد پرورش ماهی برآورد شده است.
شهیدی‌فر با بیان این‌که کشاورزانی که شالیزارهایشان آماده نشاکاری است از این هفته کار خود را آغاز می‌کنند، ادامه می‌دهد: بذر مورد نیاز تامین و در اختیار کشاورزان خسارت‌دیده قرار گرفته است. همچنین 7 هزار تن نهاده دامی سبوس و هزار تن جو برای جبران خسارت میان دامداران مناطق سیل‌زده توزیع شده است.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این‌که برای اراضی زراعی که دچار خسارت شدند 2میلیون تومان کمک بلاعوض و 2 میلیون تومان تسهیلات بدون بهره‌‌‌ پرداخت می‌شود، می‌گوید: همچنین برای هر هکتار باغ خسارت‌دیده ۵ میلیون تومان کمک بلاعوض و ۵ میلیون تومان تسهیلات بدون بهره نیز به باغداران پرداخت می‌شود. صاحبان واحدهای خسارت‌دیده دام و طیور و زنبورعسل هم کمک بلاعوض و تسهیلات بدون بهره دریافت می‌کنند.
این خسارت‌ها در حالی به کشاورزی مازندران وارد شده است که بنا بر اعلام سازمان جهاد کشاورزی، این استان با 480 هزار هکتار اراضی باغی و زراعی، حدود 2/5 درصد از کل کشور، 8 درصد از تولیدات زراعی و باغی کشور و 10 درصد از ارزش اقتصادی محصولات کشاورزی کشور را داراست.  مازندران در ۱۴ محصول حائز رتبه‌های اول و دوم است و با وجود سطح کشت کمتر نسبت به سایر استان‌ها رتبه نخست را در تولید برنج دارد. مازندران مقام نخست تولید مرکبات در کشور و مقام دوم در تولید کلزا را دارد. این استان یکی از 3 استان برتر در تولید گوشت سفید، مرغ و تخم مرغ کشور نیز محسوب می‌شود.

920 میلیارد تومان خسارت در لرستان 
رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان هم با بیان اینکه سیل تاکنون 920  میلیارد تومان به بخش کشاورزی این استان خسارت وارد کرده است،‌ به همشهری می‌گوید: 4200 میلیارد ریال خسارت به زیربخش‌های دام، طیور و آبزیانی که در حاشیه رودخانه‌ها قرار داشتند، وارد شده است. عبدالرضا بازدار با بیان اینکه اطلاعات لازم برای جبران آسیب‌ها به وزارتخانه ارسال شده قرار است در نشست هیات دولت مطرح شود، می‌افزاید: قول‌ مساعد برای جبران خسارت‌ها از سوی مقامات کشوری داده شده است. 
او همچنین با بیان این‌که بخش کشاورزی دلفان با 217 میلیارد تومان خسارت بزرگ‌ترین ضربه را از سیل اخیر خورده است، اظهار می‌کند: ۶۳۴ میلیارد تومان به تولیدات و ۲۱۳ میلیارد تومان به ابنیه و زیرساخت‌های بخش کشاورزی خسارت وارد شد. علاوه بر این 4765 هکتار باغ و 77 هزار و 100 هکتار مزارع کشاورزی در لرستان خسارت دیدند. این خسارت‌ها در حالی است که سهم کشاورزی لرستان در تولید ناخالص داخلی 18 درصد و حدود 3 درصد بیش از میانگین کشوری این بخش است. همچنین کشاورزی این استان سهم 21 درصدی از اشتغال را به خود اختصاص داده است و تولیدات محصولات کشاورزی استان در سال از 3 میلیون تن فراتر می‌رود. همچنین برداشت 2 محصول گندم و جو در این استان سالانه به ترتیب بیش از 200 هزار و 100 هزار تن می‌شود.  هر سال در این استان 500 هزار هکتار زمین زراعی زیر کشت می‌رود. سال 97، 2700 هکتار از اراضی زیر کشت کلزا رفت که پیش از برداشت و بلافاصله پس از گل‌دهی با سیلاب مواجه شد.

خسارت رو به گسترش در خوزستان 
در شرایطی که برآوردهای نخست از میزان خسارت سیل به بخش کشاورزی خوزستان حدود 950 میلیارد تومان را نشان می‌دهد و بر اساس اعلام وزارت کشور رو به گسترش است، استاندار خوزستان از پرداخت خسارت‌های کشاورزی سال 95 خبر می‌دهد. با وجود این‌که خوزستان با انباشتی از معوقه‌های کشاورزان خسارت‌دیده مواجه است، بخش‌های قابل توجهی از آنها بار دیگر خسارت دیده‌اند.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان با تایید خسارت ۹۵۰ میلیارد تومانی سیلاب به بخش کشاورزی این استان به همشهری می‌گوید: حدود ۱۱۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان زیر آب رفته‌اند و خسارت صددرصدی به این مزارع وارد شده است و پیش‌بینی می‌کنیم در صورت ادامه چنین شرایطی در استان بیش از ۱۵۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی خوزستان زیر آب بروند.
کیخسرو چنگلوایی ادامه می‌دهد: حدود ۵۵ هزار هکتار از اراضی کشاورزی هم دچار خوابیدگی و خسارت شده‌اند، اما همه محصول آنها از بین نرفته و خسارت کمتر از صددرصد بوده است. در سیلاب اخیر 2515 دام سنگین و سبک از بین رفته‌اند. همچنین ۱۰ هزار قطعه طیور، ۵۰ هزار قطعه ماهی و ۲ هزار فروند کندوی زنبور عسل در سیلاب خوزستان از بین رفته و خسارت دیده‌اند. استان خوزستان از مهم‌ترین مناطق کشاورزی ایران است که  در زمینه خرید محصول گندم و تولید محصولات صنعتی کشاورزی در جایگاه برتر کشوری قرار دارد. همچنین خوزستان دارای مقام‌های نخستین تولید گندم، کلزا، تولید بذرگندم و هیبرید کلزا و تولید ذرت گندم در کشور است.  خسارت‌های کشاورزی در این 4 استان مشکلات بسیاری برای مردمی که معیشتشان از این طریق تامین می‌شود ایجاد کرده است که همشهری در روزهای آینده به این مشکلات خواهد پرداخت.



گزارش خسارت کشاورزی تحویل وزیر کشور شد


«عبدالمهدی بخشنده» معاون برنامه‌ریزی و اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی ضمن تاکید بر آغاز پرداخت خسارت‌ها در 2  استان گلستان و مازندران درباره استان‌های خسارت‌دیده می‌گوید: وزیر جهاد کشاورزی برآورد خسارت را روز گذشته به وزیر کشور به عنوان رئیس ستاد بحران کشور ارائه کرد. امیدواریم طی یکی دو روز آینده با مصوبه دولت، کمک‌های بلاعوض و تسهیلات ارزان‌قیمت برای کشاورزان این استان‌ها هم تصویب و بلافاصله عملیاتی شود. 



این خبر را به اشتراک بگذارید