• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
سه شنبه 20 فروردین 1398
کد مطلب : 51745
+
-

مانع سیاسی و امنیتی در برابر صادرات نفت


مشکلات صادرات نفت ایران هم‌اکنون سیاسی و امنیتی است و نه عملیاتی. این تازه‌ترین اظهارنظر بیژن زنگنه، وزیر نفت ایران است که نشان می‌دهد ایران برای تولید و عرضه نفت به بازارهای جهانی مشکلی ندارد و عمده مانع بر سر راه صادرات طلای سیاه به تحریم‌های آمریکا بازمی‌گردد. زنگنه تأکید کرد: صادرات فرآورده‌های نفتی و پتروشیمی با وجود برخی مشکلات به‌خوبی در حال انجام است. وزیر نفت، صادرات نفت و میعانات گازی را به‌دلیل تحریم آمریکا یکی از مشکلات وزارت نفت اعلام کرد و افزود: تلاش‌مان این است که هیچ رقمی از صادرات نفت و میعانات گازی اعلام نشود و تاکنون نیز در این زمینه موفق بودیم؛ اعلام رقم صادرات نفت سبب سوءاستفاده دشمنان می‌شود. او تأکید کرد: ما توانایی صادرات نفت به مقدار پیش از خروج آمریکا از برجام و آغاز تحریم‌های واشنگتن را داریم. دلیل مشکلات به‌وجود آمده بر سر صادرات نفت، برخلاف ادعای برخی‌ها، ناکارآمدی نیست، بلکه مشکل کنونی صادرات نفت سیاسی و امنیتی است، نه عملیاتی.

 نرسی قربان، کارشناس ارشد بازار جهانی نفت اما می‌گوید: بازار نفت یک بازار بسیار بزرگ است که روند عرضه و تقاضا و قیمت‌های بازار آتی در آن مؤثر است و تصمیم‌ها و دستکاری کشورها تغییری در قیمت آن ایجاد نمی‌کند. او گفت: عمده تغییرات قیمت نفت به‌دلیل نوسان در قیمت اوراق آتی این کالا اتفاق می‌افتد درحالی‌که از سوی دیگر، مسائل سیاسی و درگیری‌ها و جنگ‌های منطقه‌ای نیز از دیگر عوامل تغییر قیمت این کالا در بازارهای جهانی است.قربان افزود: بازارهای آتی که ۲۰ تا ۳۰ برابر تجارت فیزیکی نفت، در آن صورت می‌گیرد، تأثیر بسزایی در تعیین قیمت‌های نقدی این کالا بر عهده دارد. روند نزولی و صعودی نفت نتیجه تحلیل‌های سرمایه‌گذاران بر بازار آتی این کالاست.

او درباره تصمیم‌های سران سیاسی جهانی و تأثیر آن بر بازارها گفت: این قضیه که قرار است ترامپ در‌ماه می‌ به عده‌ای مجوز خرید نفت ایران را صادر کند و مجوز برخی کشورها را برای خرید نفت ایران باطل کند بر بازار نفت تأثیرگذار بوده و قیمت این کالا را نوسانی کرده است. این کارشناس مسائل نفتی، بازار نفت را یک بازار پیچیده خواند که کنترل آن به دست کشور خاصی نیست و روند عرضه و تقاضا و مسائل حاشیه‌ای سیاسی و اقتصادی می‌تواند بر آن تأثیرگذار باشد. دبیر کمیته محیط‌زیست اتاق ایران بالا رفتن قیمت نفت و به تبع آن افزایش قیمت گازوئیل در آمریکا را به ضرر دولت ترامپ خواند و توضیح داد: درصورت افزایش قیمت بنزین و نفت یکی از نقاط ضعف ترامپ برای انتخابات دوره بعدی است و به‌نظر می‌رسد رئیس‌جمهور این کشور باید تلاش زیادی را برای جلوگیری از افزایش قیمت این کالا به خرج دهد. وی درخصوص راهکارهای فروش نفت ایران با وجود تحریم‌ها اشاره داشت: یکی از اساسی‌ترین روش‌هایی که بتوانیم نفت ایران را با وجود تحریم‌ها به فروش برسانیم بازگشایی مسیر تجاری و بانکی اروپاست. تصویب FATF و ایجاد شبکه بانکی اروپایی تنها راهی است که می‌توان نقدینگی حاصل از خرید و فروش نفت را صرف کالاهای اساسی برای کشور کرد.

این خبر را به اشتراک بگذارید