• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
سه شنبه 20 فروردین 1398
کد مطلب : 51744
+
-

ارز دولتی واردات گوشت قرمز حذف شد

بازار
ارز دولتی واردات گوشت قرمز حذف شد


ناتوانی گوشت قرمز وارداتی در کاهش قیمت خرده‌فروشی این محصول و رانت و فساد ناشی از تخصیص ارز دولتی واردات گوشت گرم، منجمد و دام زنده موجب آزادسازی قیمت‌ها با حذف ارز 4هزار و 200تومانی واردات گوشت قرمز و جایگزینی آن با ارز نیمایی با توجیه حمایت از تولید داخل شد.
به گزارش همشهری، اکنون مسئولان با توجیه حمایت از تولید داخل از حذف ارز 4200تومانی واردات این فرآورده و جایگزینی آن با ارز نیمایی خبر می‌دهند اما فعالان صنفی این تصمیم را عامل افزایش بیش از پیش قیمت گوشت قرمز تلقی می‌کنند.

واردات گوشت قرمز با ارز نیمایی
ثبت سفارش واردات ۳۰۰ هزار تنی گوشت قرمز برای تامین 10درصد کمبود نیاز بازار داخلی به این فرآورده و بی‌تأثیری رشد 2برابری واردات گوشت قرمز و دام زنده در سال گذشته موجب شد تا هیأت وزیران تصمیم به حذف تخصیص ارز دولتی برای واردات این محصول بگیرد. مرتضی رضایی، معاون امور دام وزیر جهادکشاورزی با بیان اینکه از این به بعد واردات گوشت قرمز با ارز نیمایی انجام می‌شود، گفت: تصمیم‌ گرفته شده که از این به بعد واردات گوشت قرمز با ارز نیمایی انجام شود. همچنین دبیر ستاد تنظیم بازار نیز با بیان اینکه واردات و عرضه گوشت قرمز ارزان و نصف‌قیمت متوقف شده است، گفت: از این به بعد گوشت قرمز با ارز نیمایی وارد و قیمت این محصول در بازار توسط عرضه و تقاضا تعیین می‌شود. عباس قبادی افزود: گوشت قرمزی که (تا روزهای گذشته) در بازار عرضه می‌شد با ارز 4200تومانی به کشور وارد شده و قیمت آن ارزان بود اما از این پس گوشت قرمز با ارز نیمایی به کشور وارد و توزیع می‌شود. وی با بیان اینکه ایران خود تولیدکننده گوشت قرمز است و حدود 90درصد نیاز کشور را تولید و تنها 10درصد آن را وارد می‌کند و مشکلی برای تأمین گوشت قرمز در کشور وجود ندارد، افزود: تعداد دام تولیدی در کشور زیاد و وضعیت مراتع نیز برای چرای دام مناسب است. دامداران نیز دام خود را نگه داشته‌اند که پروار شود و وضعیت گوشت قرمز در کشور مناسب است و تنها 10درصد کسری مورد نیاز از خارج تأمین می‌شود. قبادی گفت: در زمانی که گوشت قرمز با ارز 4200تومانی وارد می‌شد تنها 10تا 20درصد آن توسط شرکت پشتیبانی امور دام وارد و مابقی توسط تجار و بازرگانان بخش خصوصی وارد می‌شد، اما دیگر از آن فضایی که گوشت به‌نصف‌قیمت عرضه و در فروشگاه‌ها صف ایجاد شود، فاصله گرفته‌ایم و عرضه و تقاضا تعیین‌کننده قیمت گوشت قرمز است. گوشت به‌وفور در بازار وجود دارد، قیمت آن در قصابی و توسط عرضه و تقاضا تعیین می‌شود و نحوه تعیین قیمت آن مانند سایر کالاها نظیر چای و شیرینی است.

ارز نیمایی با هدف حذف رانت
مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی تامین، توزیع و تنظیم بازار نیز هدف هیأت وزیران از مصوبه واردات گوشت قرمز با ارز نیمایی را کمک به افزایش تولید داخل و حذف رانت و دلالی با یکسان‌سازی‌ نرخ عرضه گوشت قرمز دانست و گفت: هدف این مصوبه هیأت وزیران، جلوگیری از کاهش تولید گوشت قرمز در داخل کشور و ایجاد انگیزه برای افزایش تولید از سوی تولیدکنندگان سنتی و صنعتی دام بود که رانت ناشی از اختلاف قیمت گوشت را از بین می‌برد.

محمدرضا کلامی در عین حال تحقق اهداف سیاست جدید دولت را منوط به اجرای اقداماتی از سوی وزارت جهادکشاورزی، ازجمله واردات دام مولد و بره پرواری و توزیع آن بین تولیدکنندگان صنعتی و سنتی دانست و افزود: با اجرای این سیاست از سوی وزارت جهادکشاورزی، مقادیر تولید و عرضه دام در بازه زمانی 6ماهه پیش رو به تعادل می‌رسد و حتی با افزایش عرضه، قیمت‌ها کاهش می‌یابد. او با اشاره به اینکه طبق اعلام وزارت جهادکشاورزی هر شرکت صلاحیت‌دار می‌تواند گوشت با ارز نیمایی وارد کشور کند، گفت: در این بین، وزارت کشور، مرزبانی‌ها، گمرک و سایر دستگاه‌های مسئول در حوزه قاچاق نیز باید اقدامات خود در حوزه قاچاق دام را تشدید کنند تا با مشکل خروج دام زنده و در نتیجه کاهش عرضه داخلی مواجه نشویم.

احتمال گرانی بیشتر گوشت قرمز
رئیس اتحادیه تهیه و توزیع گوشت گاوی در گفت‌وگو با همشهری از احتمال افزایش بیشتر قیمت گوشت گوسفندی، گاو و گوساله با حذف ارز دولتی و تخصیص ارز نیمایی خبر داد و گفت: هنوز این مصوبه به ما ابلاغ نشده است و امروز(سه‌شنبه) با مسئولان ستاد تنظیم بازار در این زمینه جلسه داریم اما شرایط کنونی تولید، عرضه و بازار گوشت قرمز به‌گونه‌ای نیست که با حذف ارز دولتی قیمت‌ها در بازار ثابت بماند.

علی خندان روجوان افزود: درصورت حذف ارز دولتی واردات قیمت‌های کنونی انواع گوشت قرمز گوسفندی و گاوی در بازار حدود 20تا 30هزار تومان افزایش خواهد یافت. وی افزود: اکنون سیاه بهار عرضه گوشت گوسفندی و گاوی است و درصورتی که تا اردیبهشت‌ماه امسال عرضه بره، گوساله و گاو تولید داخل به بازار افزایش یابد می‌توان انتظار ثبات قیمت‌های کنونی در بازار را داشت در غیر این صورت قیمت‌های 80تا 100هزار تومانی انواع گوشت قرمز در بازار باز هم افزایش خواهد یافت. به گفته او، میزان تولید داخل گوشت قرمز هیچ‌گاه جوابگوی نیاز بازار داخلی نبوده و بخشی از این نیاز از طریق واردات تامین می‌شود. به‌رغم بهبود شرایط بارش‌ها و احتمال افزایش تولید داخل گوشت قرمز به‌دلیل مشخص نبودن جزئیات مصوبه تخصیص ارز نیمایی برای واردات گوشت قرمز، هنوز نمی‌توان در مورد جزئیات و آثار این مصوبه هیأت وزیران که به‌معنای آزادسازی قیمت گوشت قرمز است، اظهارنظر کرد و باید منتظر نشست امروز ستاد تنظیم بازار باشیم.

   مرغ ۱۴ هزار تومان شد
یک عضو هیأت مدیره کانون سراسری مرغداران گوشتی از کاهش یک هزار تومانی نرخ مرغ از ابتدای هفته در بازار خبر داد و گفت: دیروز (دوشنبه) نرخ خرده‌فروشی هر کیلو مرغ به ۱۴ هزار تومان کاهش یافت. برومند چهارآیین، نرخ دیروز هر کیلو مرغ زنده درب مرغداری را ۸ هزار و ۵۰۰ و مرغ آماده به طبخ در خرده فروشی‌ها را ۱۴ هزار تومان دانست و افزود: کاهش تقاضا بعد از تعطیلات نوروزی عامل اصلی روند نزولی قیمت مرغ در بازار است و طبق روال سال‌های گذشته تا اواخر اردیبهشت روند کنونی قیمت مرغ در بازار ادامه خواهد داشت.  او فروش مرغ زنده با نرخ کنونی در بازار را بیانگر زیان یک هزار تا یک هزار و ۲۰۰ تومانی مرغداران تلقی کرد و گفت: با احتساب قیمت کنونی جوجه یکروزه و نهاده‌های دامی، عرضه مرغ با نرخ‌های کنونی به زیان مرغداران تمام می‌شود و ادامه این روند موجب شده است قیمت مرغ ظرف ۴۰ تا ۵۰ روز آینده به اوج خود برسد. چهارآیین از کاهش جوجه‌ریزی در واحد‌های مرغداری خبر داد و گفت: با توجه به افزایش سرسام‌آور قیمت نهاده‌های دامی، مرغداران نسبت به آینده بازار ذرت و کنجاله سویا خوش‌بین نیستند که در نهایت نااطمینانی از شرایط بازار موجب شده است تا تولیدکنندگان تمایلی به جوجه‌ریزی واحد‌های خود نداشته باشند.

این خبر را به اشتراک بگذارید