• سه شنبه 1 خرداد 1403
  • الثُّلاثَاء 13 ذی القعده 1445
  • 2024 May 21
سه شنبه 20 فروردین 1398
کد مطلب : 51727
+
-

بارمضاعف مجلس‌ برای وزیران درگیر سیل

جمعی از نمایندگان مجلس دیروز گلایه داشتند که چرا وزیران در جلسات صحن حضور نیافته و گزارشی از سیل به آنان نداده‌اند

مجلس
بارمضاعف مجلس‌ برای وزیران درگیر سیل

فرزانه آیینی ـ خبرنگار

خلف وعده وزرای کشور، نیرو، راه و جهادکشاورزی برای حضور در بهارستان و ارائه گزارش در مورد برآورد خسارت‌های ناشی از  سیل نوروزی و اقدامات دولت در این‌باره کام مجلس را تلخ کرد و موجب گلایه نمایندگان از وزرای مذکور شد. نخستین جلسه مجلس در سال جدید در شرایطی برگزار شد که 20استان کشور درگیر بحران سیل بودند و در نشستی کم سابقه 23نماینده مجلس به نطق و سخنرانی در این‌باره پرداختند. با این حال در شرایطی که سیل ایران را فراگرفته بود، مجلس در تعطیلات نوروزی بود و نمایندگان، جلسه فوق‌العاده‌ای در پایتخت برای بررسی موضوع سیل برگزار نکردند تا آنکه تعطیلات تمام شد.

نمایندگان از چه گلایه داشتند؟
جلسه علنی یکشنبه مجلس براساس اعلام هیأت رئیسه به بررسی ابعاد حادثه سیل نوروزی اختصاص داشت و قرار بود عبدالرضا رحمانی‌فضلی، محمد اسلامی، رضا اردکانیان و محمود حجتی وزرای کشور، راه، نیرو و جهادکشاورزی برای ارائه آمار دقیق از میزان خسارات وارده به استان‌های آسیب دیده و شرح اقدامات و برنامه‌هایشان برای جبران خسارات مناطق درگیر در مجلس حاضر شوند، اما وزرا با اعلام اینکه به دستور رئیس‌جمهور راهی استان خوزستان می‌شوند و ماموریت ویژه دارند، حضورشان در جلسه علنی بهارستان را لغو کردند.
این در حالی است که به گفته یکی از اعضای فراکسیون امید سفر وزرا شنبه شب یعنی چندین ساعت قبل از برگزاری جلسه علنی یکشنبه مجلس به‌دلیل بدی آب و هوا و عدم‌امکان سفر هوایی لغو می‌شود و وزرا به جای حضور در مناطق سیل‌زده در پایتخت می‌مانند و به‌رغم لغو سفرشان دیگر به نشست پارلمان هم نمی‌آیند و به جای مجلس در نشست هیأت دولت حاضر می‌شوند و نمایندگان از گزارش تصویری تلویزیون متوجه می‌شوند وزرای مذکور در تهران حاضر بوده‌اند.
همین امر یعنی عدم‌حضور وزرای کشور، نیرو، راه و جهادکشاورزی در نشست علنی یکشنبه مجلس به مذاق قریب به اتفاق نمایندگان خوش نیامد و سبب بهت و گلایه آنها از رفتار دولت در قبال بهارستان شد.

وزرا چه کار واجبی داشتند؟
گلایه بهارستان از دولت با تذکر بهروز نعمتی، سخنگوی هیأت رئیسه و عضو فراکسیون مستقلین کلید خورد. او با بیان اینکه هر کدام از وزرا باید در مقابل مجلس پاسخگو باشند، گفت: یکشنبه گذشته قرار بود وزرا به مجلس بیایند و در مورد وضعیت استان‌های سیل‌زده گزارش دهند اما متأسفانه حضور پیدا نکردند و گفتند در مأموریت به‌سر می‌برند اما متأسفانه در مأموریت نبودند و این وهن مجلس است. نعمتی تأکید کرد: انتظار می‌رود به‌عنوان رئیس جلسه تصمیم‌گیری کنید، چندین استان بر اثر سیل از بین رفته‌اند اما متأسفانه هیچ‌کس پاسخگو نیست و باید براساس اصل 137 قانون اساسی وزرا به مجلس پاسخگو باشند.
علی مطهری در پاسخ به تذکر نعمتی مبنی بر ضرورت پاسخگویی وزرا به مجلس گفت: وزرا باید برای عدم‌حضورشان در مجلس توضیح قانع‌کننده بدهند.
نایب‌رئیس مجلس ادامه داد: شخصاً پیگیر حضور وزرا در مجلس بودم اما آنچه به ما گفتند این بود که شنبه شب گذشته آقای رئیس‌جمهور به ۴ وزیر دستور داده تا به خوزستان بروند. به ما نیز اینگونه پاسخ دادند. اکنون وزرا باید پاسخ قانع‌کننده به مجلس دهند که آیا کار واجب دیگری داشتند و یا خلاف واقع به ما اطلاع دادند که کاری غیراخلاقی است. دولت باید توضیح قانع‌کننده‌ای در این زمینه به مجلس بدهد.

سر مجلس کلاه گذاشتند!
تذکر نعمتی اما تنها گلایه نمایندگان از غیبت غیرموجه دولتی‌ها در پارلمان نبود، دقایقی بعد حسینعلی حاجی‌دلیگانی، نماینده شاهین‌شهر با انتقاد شدید  از دولت، گفت: بازی‌گرفتن مجلس درست نیست.
وی خطاب به مطهری که ریاست جلسه را بر عهده داشت فریاد زد: «چرا اجازه می‌دهید که سر مجلس شورای اسلامی کلاه بگذارند؟» بعد ازانتقادات حاجی دلیگانی، مطهری گفت‌: نباید زود قضاوت کرد. اجازه دهید دولت در این‌باره توضیح دهد و بعد از آن قضاوت کنید. مجلس شورای اسلامی منتظر توضیح دولت خواهد بود تا تصمیم مقتضی گرفته شود.

غیبت وزرا در‌ شأن مجلس نیست
بعد از حاجی‌دلیگانی حمیدرضا حاجی بابایی، رئیس فراکسیون اصولگرایان ولایی نیز از این خلف وعده دولت گلایه کرد و گفت: تنها دلیل عدم‌حضور وزرا در مجلس ضعف مجلس است و ما باید این ضعف را درمان کنیم. او تأکید کرد: متأسفانه مجلس شورای اسلامی در رأس امور قرار ندارد.


 چرا مجلس منتظر حضور وزراست؟

در کنار گلایه بهارستان از غیبت غیرموجه وزرای مذکور، ساعتی بعد از نشست دیروز مجلس بهروز نعمتی، سخنگوی هیأت رئیسه به همشهری خبر داد که نشست مجلس و چهار وزیر برای روز یکشنبه آینده بهارستان قطعی شده است و براساس هماهنگی‌های صورت‌گرفته آنها برای ارائه آمار و مستندات و شرح عملکردشان در بین نمایندگان حاضر می‌شوند. او گفت: هنوز در مورد اینکه نشست به‌صورت علنی برگزار شود یا غیرعلنی تصمیمی گرفته نشده‌است و هیأت رئیسه در نشست صبح روز یکشنبه‌اش در این‌باره تصمیم‌گیری خواهد کرد.

این خبر را به اشتراک بگذارید