• سه شنبه 1 خرداد 1403
  • الثُّلاثَاء 13 ذی القعده 1445
  • 2024 May 21
سه شنبه 20 فروردین 1398
کد مطلب : 51707
+
-

یک سیاستمدار چه اهمیتی برای دسترسی به فناوری هسته‌ای قائل است؟

شاخصی برای پیشرفت

محمدجواد جمالی نوبندگانی| دبیر کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس 



متأسفانه دشمنان خارجی و داخلی ایران به قدری بحث انرژی هسته‌ای را به سمت مسائل نظامی و سیاسی برده‌اند که زوایای صلح‌آمیز آن مغفول مانده است. انرژی هسته‌ای کاربردهای زیادی در زندگی مردم یک جامعه دارد و به‌طور حتم یکی از شاخص‌های مهم پیشرفت جوامع محسوب می‌شود.

انرژی هسته‌ای در بسیاری از زمینه‌ها مانند حوزه بهداشت و درمان از تشخیص بیماری گرفته تا درمان بیماری به‌خصوص بیماری‌های صعب‌العلاج، در حوزه صنعت، معدن، کشاورزی، بحث‌های محیط‌زیستی، اقتصاد و... مفید است و داشتن آن برای کشورها ضروری است اما ابرقدرت‌های معاند از وجود این تکنولوژی در جوامع هراس دارند، چرا که موجب استقلال آنها می‌شود.

بر کسی پوشیده نیست که انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای در همه شئونات مردم نقش دارد. اگرچه سرمایه‌گذاری اولیه آن هزینه‌بر است اما بعد از راه‌اندازی از جهات اقتصادی بسیار به صرفه است. این انرژی پاک به حفظ محیط‌زیست هم کمک می‌کند و در صنعت بسیار کاربرد دارد. به عقیده من همانطور که استقرار سیستم الکترونیک در دولت‌ها و بهره‌مندی مردم از فضای مجازی از شاخص‌های پیشرفت جوامع محسوب می‌شود انرژی هسته‌ای هم تا چند سال آینده در همین سطح قرار می‌گیرد و کشورهایی که از آن محروم باشند جزو کشورهای عقب‌افتاده خواهند بود.

متأسفانه آمریکایی‌ها به ‌شدت از وجود این تکنولوژی در کشور ما نگرانند و این در حالی است که کشورهای همسایه بمب اتم دارند و آمریکا از آنها حمایت می‌کند. هم‌اکنون ترامپ به سعودی‌ها برای داشتن انرژی هسته‌ای کمک می‌کند. نیروگاه‌های ابوظبی امارات را تجهیز و تقویت می‌کند اما با انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای ما مخالف است. این یک برخورد دوگانه‌ای مانند برخورد دوگانه با تروریسم در منطقه است. در واقع آمریکا انرژی هسته‌ای را بهانه‌ای برای فشارآوردن بر کشورهای غیرهمسو با سیاست‌های خود می‌داند.

در این زمینه ما هر قدر هم که برای کشورهایی مانند آمریکا و رژیم صهیونیستی استدلال کنیم تأثیری ندارد چرا که آنها دشمنان ذاتی ملت و کشور ما هستند و بارها نشان داده‌اند که به قول‌های خود پایبند نیستند. فشارهای هدایت شده و هماهنگ شده غرب در راستای تضعیف روحیه ملت ایران و تبلیغات علیه صنعت هسته‌ای کشور ماست تا نتوانیم به این مهم دست پیدا کنیم.

مسئولان سیاسی کشور ما با مذاکراتی که انجام دادند و پایبندی‌ای که به نتایج این مذاکرات داشتند به همگان ثابت کردند که انرژی هسته‌ای ایران صلح‌آمیز است. 

خانم موگرینی- مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا- بارها تأیید کرده که انرژی هسته‌ای ایران صلح‌آمیز است. آقای آمانو - مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی- هم حداقل 12بار در گزارش‌های مختلف اعلام کرده که هیچ تخلفی در استفاده از انرژی هسته‌ای ایران رخ نداده و بهره‌گیری این انرژی در ایران صلح‌آمیز است. این مسئله یک سند بین‌المللی برای کشور ماست و موفقیت بزرگی برای ما محسوب می‌شود.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید