• چهار شنبه 19 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 29 شوال 1445
  • 2024 May 08
یکشنبه 18 فروردین 1398
کد مطلب : 51439
+
-

آغاز بهره‌برداری از 3 پروژه شهری بزرگ در پایتخت

تهران در مسیر توسعه سبز


 تهران سال 98را با امید آغاز می‌کند؛ با توسعه مترو، با جنگل‌کاری و توجه به محیط‌زیست. امروز روز تهران است. یکشنبه‌ای که در آن 3 پروژه بزرگ شهری به بار نشست. در این روزهای تحریم و تنگنا، توجه به توسعه حمل‌ونقل و محیط‌زیست و مسکن شهروندان در بافت‌ فرسوده شهری، گامی بزرگ در پایتخت است. 3 پروژه بزرگ شهری که می‌توان آن‌ را مهم‌ترین دستاورد شهرداری و شورای پنجم دانست، امروز به بهره‌برداری خواهد رسید. افتتاح ۳پروژه فاز نخست خط ۶ مترو تهران، ۱۲۵۰ هکتار جنگل‌کاری در محدوده دامنه جنوبی البرز و بهره‌برداری از نخستین فاز مسکن امید پایتخت امروز با حضور حسن روحانی رئیس‌جمهور، پیروز حناچی شهردار تهران و محسن هاشمی رفسنجانی رئیس شورای شهر و اعضای شورای شهر به بهره‌برداری خواهد رسید.

9کیلومتر از متروی خط 6که طولانی‌ترین خط مترو در خاورمیانه است، آغاز به‌کار خواهد کرد. همچنین توسعه کمربند سبز تهران با هدف توسعه فضای سبز و جلوگیری از ساخت‌و‌ساز‌های غیرمجاز در شمال پایتخت نیز مورد بهره‌برداری قرار خواهد گرفت و 9بلوک ساختمانی و 324واحد مسکونی به همراه 63واحد تجاری در قالب نوسازی بافت فرسوده در منطقه 18با عنوان پروژه «بهاران» نیز افتتاح خواهد شد.


51کیلومتر خط مترو و 18ایستگاه تا پایان سال در تهران افتتاح می‌شود
سال مترو

سیدمحمد فخار/ خبر‌نگار

با خبرهایی که در این گزارش می‌خوانید، بی‌شک شما هم 98را سال رونق متروی تهران خواهید دانست. امروز رئیس‌جمهور و شهردار تهران روبان 9کیلومتر جنوبی خط6 متروی تهران را قیچی خواهند کرد اما این تازه شروع ماجراست. خبرهای مترویی امسال حاکی از افتادن قطار شهری تهران بر ریل رونق و تولید و پیشرفت است. براساس خبرهای رسیده به همشهری، تا پایان سال‌جاری51‌کیلومتر خط مترو به تهران افزوده می‌شود و تعداد ایستگاه‌ها از 130عبور خواهد کرد. گزارش اینفوگرافی پیش رو را بخوانید تا بدانید نقشه پیشرفت مترو در سال نو چه خواهد بود و در کدام بخش‌ها، حمل‌ونقل عمومی تهران پیشرفت خواهد کرد.


1400هکتار جنگل‌کاری در سال 98 به کمربند سبز پیرامون شهر تهران اضافه می‌شود
سبز مثل جنگل‌های تهران

محمود مولایی/ خبر‌نگار

صبح امروز جنگل‌کاری در دامنه جنوبی البرز طی مراسمی به صورت ویدئو کنفرانس با حضور حسن روحانی، رئیس‌جمهور و پیروز حناچی، شهردار تهران افتتاح می‌شود. سازمان بوستان‌ها و فضای سبز شهر تهران در نیمه دوم سال گذشته برنامه درختکاری در دامنه جنوبی البرز را شروع کردند و طبق وعده پیشین 1250هکتار به مجموع جنگل‌کاری در حریم کلانشهر تهران اضافه شد؛ یعنی چیزی بیشتر از هزار هکتار تعیین شده. با افتتاح این پروژه بزرگ شهری مجموع کمربند سبز پیرامون پایتخت به 41هزار و 500 هکتار می‌رسد. پیش از این یعنی در پایان سال 96 وسعت جنگل‌کاری به 40هزار و 250هکتار رسیده بود. پس از آن برای ادامه جنگل‌کاری در دامنه جنوبی البرز یعنی از شرق به غرب شهر زمین‌های 4منطقه در نظر گرفته شد؛ مناطق 2، 4، 5 و 22.

شمال میدان بهرود
در منطقه 2، 2 محدوده مشخص شد. به این ترتیب که جنگل‌کاری در شمال میدان بهرود (شمال بزرگراه یادگار امام(ره) -اراضی واقع در شمال میدان بهرود) و دروازه البرز (شمال بزرگراه یادگار امام(ره) -اراضی واقع در شمال خیابان شهید فیروزی) صورت گرفت. کمترین درختکاری نیز در این منطقه انجام شد؛ درحالی‌که بیشترین درختکاری در منطقه 22صورت گرفت. در این منطقه 4محدوده درنظر گرفته شد؛ یعنی درختکاری آبشار (اراضی واقع در غرب آبشار تهران و شمال پارک جنگلی لتمال‌کن)، درختکاری غرب روددره کن(غرب روددره کن و حاشیه بزرگراه تهران - شمال)، درختکاری پیرامون تصفیه‌خانه حرا (شمال بزرگراه شهید خرازی و جنوب تصفیه‌خانه حرا) و درختکاری شمال مجموعه دوکوهه(اراضی شمال بیمارستان پروفسور سمیعی). بعد از این منطقه، منطقه 4بیشترین جنگل‌کاری را در آخرین پروژه سازمان بوستان‌ها داشته است؛ البته با این تفاوت که جنگل‌کاری در این منطقه تنها در 2 محدوده صورت گرفته است؛ درختکاری سپهر (اتوبان شهیدبابایی، شمال مجتمع پروازی سپهر) و درختکاری هزار دره(اراضی مقابل پارک جنگلی تلو).

غرب روددره فرحزاد
منطقه 5نیز در این رده‌‎بندی در رتبه سوم قرار دارد. برای پیاده کردن پروژه جنگل‌کاری در این منطقه، 4 محدوده درنظر گرفته شده بود. به این ترتیب در منطقه5 درختکاری غرب روددره فرحزاد(غرب دره فرحزاد - شمال شهرک نفت)، درختکاری اراضی شرق دانشگاه آزاد (خیابان سیمون بولیوار - اراضی شمال مرادآباد)، درختکاری شهران (اراضی شمال انبار نفت شهران) و درختکاری اراضی غرب واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد انجام شده است.

قرار است صبح امروز در مراسمی به میزبانی علی‌محمد مختاری، مدیرعامل سازمان بوستان‌ها و فضای سبز شهر تهران در ویدئوکنفرانسی و ارتباط مستقیم با حسن روحانی، رئیس‌جمهور و پیروز حناچی، شهردار تهران پروژه بزرگ کمربند سبز پیرامون شهر تهران افتتاح شود. مختاری دیروز در صحبت کوتاه با خبرنگار همشهری با اعلام این خبر درباره ادامه اجرای پروژه جنگل‌کاری در حریم تهران گفت: «برای سال 98 قطعا بیشتر از هزار هکتار دیگر به کمربند سبز پیرامون شهر اضافه خواهیم کرد. احتمالا امسال 1400تا 1500هکتار جنگل‌کاری در پایتخت داشته باشیم.»



324 واحد مسکونی  و 63 واحد تجاری در قالب پروژه «بهاران» امروز به بهره‌برداری می‌رسد
رونق امید در بافت فرسوده

مجتمع بهاران شرقی به عنوان نخستین مسکن امید با مشارکت دولت و شهرداری تهران صبح امروز افتتاح می شود. این مجتمع در بخشی از اراضی بافت‌های فرسوده منطقه 18 قرار دارد؛ پروژه ای که درصدد نوسازی و همچنین ایمن کردن بافت‌های فرسوده کلانشهر تهران انجام شده و قرار است مشارکت دولت و شهرداری در فاز بعدی ادامه داشته باشد.




 

این خبر را به اشتراک بگذارید