• سه شنبه 4 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 14 شوال 1445
  • 2024 Apr 23
شنبه 17 فروردین 1398
کد مطلب : 51255
+
-

آژانس به تورقوزآباد رسید

سیاست خارجی
آژانس به تورقوزآباد رسید


6 ماه پس از آنکه بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی ادعا کرد که ایران یک «انبار مخفی مواد رادیواکتیو» در تورقوزآباد تهران دارد، خبرگزاری رویترز گزارش داد که بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بیش از یک‌بار از این محل بازدید کرده‌اند. براساس گزارش این خبرگزاری، بازرسی آژانس از مکان ادعایی نتانیاهو با موافقت دولت ایران انجام شده است.از طرفی یک مقام ایرانی هم که نامش ذکر نشده به رویترز گفته است: «ما چیزی برای پنهان کردن نداشتیم» و دادن امکان به بازدید آزادانه از این محل «براساس مقررات» و همکاری‌های ایران با آژانس بوده است.

نتانیاهو سال گذشته بارها آژانس را به‌دلیل بازرسی نکردن از این انبار مورد سرزنش و انتقاد قرار داده بود اما یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس در پاسخ به او گفته بود که بازرسان آژانس به هر نقطه‌ای در ایران که می‌بایست اعزام شوند، رفته‌اند. مقامات رژیم صهیونیستی واکنشی به بازرسی آژانس از تورقوزآباد نشان نداده‌اند و مقامات رسمی آژانس نیز در برابر گزارش رویترز سکوت کرده‌اند اما به نوشته این خبرگزاری، گزارش رسمی آژانس درخصوص بازدید بازرسانش از تورقوزآباد در  خرداد‌ماه منتشر خواهد شد. بعد از خروج آمریکا از برجام در ۱۸ اردیبهشت 97، آژانس در گزارش‌های فصلی ادامه تعهد ایران به مفاد برجام را تأیید کرده است. تازه‌ترین گزارش آژانس 4روز قبل و گزارش 3‌ماه قبل آژانس درباره برجام بود که بار دیگر بر پایبندی ایران به این توافق مهر تأیید زده شده است. آمانو در مصاحبه‌ای با سی‌بی‌اس که روز پنجشنبه منتشر شد با اشاره به این مسئله که ایران به تعهداتش ذیل برجام پایبند است، اظهار کرد که خروج آمریکا از برجام، بر این توافق تأثیر گذاشته است.

آمانو اواخر سال قبل گفته بود که برخی از کشورها تلاش می‌کنند تا فعالیت‌های ایران در راستای توافق هسته‌ای را تضعیف کنند، اما ما مجدداً اعلام می‌کنیم که ایران همچنان به تعهدات خود به این توافق پایبند است. آژانس تا‌کنون 14مرتبه عدم‌انحراف برنامه هسته‌ای ایران را تأیید و بر پایبندی ایران به تعهداتش در برجام تأکید کرده است.  اوایل مهر‌ماه سال گذشته وقتی بنیامین نتانیاهو در هفتادوسومین دوره مجمع عمومی سازمان ملل مشغول سخنرانی بود یک عکس از نقشه گوگل و یک عکس از سر در یک ساختمان را نشان داد و ادعا کرد این انبار مخفی هسته‌ای ایران است. آن ادعا همان زمان دستمایه خنده قرار گرفت چون تورقوزآباد در بین عامه به ناکجاآباد گفته می‌شد و سیدعباس عراقچی در نخستین واکنش به ادعای نتانیاهو درحالی‌که هنگام گفتن نام تورقوزآباد می‌خندید، گفت که سرکارش گذاشته‌اند. محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران، در آن زمان گفته بود کسی این ادعا را مطرح می‌کند که رژیم خودش «زرادخانه واقعی سلاح هسته‌ای دارد». همان زمان خبرنگار همشهری سری به تورقوزآباد در جاده قم زد، ساختمانی که نتانیاهو به اشتباه در کوچه ماهر معرفی کرد در واقع در کوچه مهر در این محله بود و اطراف آن سوله‌های قالیشویی قرار داشت.  ساختمان معروف تورقوز آباد نشانی از تدابیر شدید امنیتی نداشت و براساس مشاهدات خبرنگار همشهری صرفا یک ساختمان با یک دفتر سرایداری بود. ادعاهای نتانیاهو علیه ایران در حالی مطرح شده است که رژیم صهیونیستی تنها دارنده زرادخانه هسته‌ای در خاورمیانه به شمار می‌رود که حاضر به پذیرش پیمان عدم‌اشاعه سلاح‌های هسته‌ای موسوم به ان‌پی‌تی نیست.

این خبر را به اشتراک بگذارید