• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
دو شنبه 27 اسفند 1397
کد مطلب : 51167
+
-

رخدادهای خوب سال 97 میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری

رخدادهای خوب سال 97 میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری

سال‌97 برای ایران به‌رغم تمامی تهدیدها و تشدید موج ایران‌هراسی، آنطور که باید برای حوزه گردشگری ناخوشایند نبود. اگرچه خروج یکجانبه آمریکا از برجام و تشدید تحریم‌ها علیه ایران، صنایع دیگر را با مشکل مواجه کرد، اما این سال برای گردشگری ایران سالی پررونق‌تر از سال‌96 بود. به گزارش همشهری،  سازمان جهانی جهانگردی ایران را در رتبه نخست ارزان‌ترین کشور برای سفر اعلام کرد که این اعلام با نوسان نرخ ارز در ایران و گرانی دلار که به ارزان‌شدن سفر خارجی‌ها به ایران منجر شد، مرتبط بود. گردشگران خارجی همچنان به ایران سفر کردند و آمار گردشگران ورودی به کشور نسبت به سال‌96 با افزایش مواجه شد. تا پایان سال‌96 تعداد 5میلیون و 100هزار گردشگر خارجی به ایران سفر کردند. این آمار در حالی منتشر شد که امسال تعداد گردشگران ورودی به کشور افزایش بیشتری یافت و تنها در 3فصل نخست سال حدود 5میلیون گردشگر به ایران آمدند و براساس پیش‌بینی‌ها آمار ورود گردشگران خارجی به ایران تا پایان سال‌97 به 7میلیون گردشگر ورودی می‌رسد. خبر خوش افزایش ورود گردشگران خارجی به ایران در شرایطی اعلام می‌شود که تلاش‌ها برای دور‌کردن گردشگران از سفر به ایران ادامه دارد. یک سر این تلاش‌ها به تصمیمات ترامپ بازمی‌گردد و سر دیگر به کشورهای رقیب ایران در گردشگری برای جذب گردشگران علاقه‌مند به سفر به کشورمان.

صنایع‌دستی یک اتفاق معنادار
ایران سال‌96 در ردیف سومین تولید‌کننده صنایع‌دستی و سی‌ونهمین صادرکننده هنرهای سنتی به جهان معرفی شد. این خبر براساس پژوهشی بود که در صداوسیما انجام شد. براساس آماری که سازمان میراث فرهنگی از صادرات و فروش محصولات صنایع‌دستی کشور منتشر کرد، سال‌96 صادرات صنایع‌دستی ایران نسبت به سال پیش از آن 64درصد افزایش داشت و فروش داخلی این محصولات نیز 32درصد رشد یافت. برآورد فروش داخلی و صادرات چمدانی صنایع‌دستی ایران با وجود تحریم‌های آمریکا 600میلیون دلار بود، اما تا دی‌ماه امسال رشد صادرات صنایع‌دستی کشور به جایی رسید که تنها در 9‌ماه نخست سال‌97، مبلغ 257میلیون دلار از راه صادرات صنایع‌دستی نصیب کشور شد و این آمار غیر از فروش صنایع‌دستی کشور و تولیدات هنرهای سنتی ساخت دست هنرمندان صنایع‌دستی بود. با افزایش ورود گردشگران خارجی به ایران در 3‌ماه پایانی سال، آمار صادرات چمدانی صنایع‌دستی کشور از 350میلیون دلار براساس پیش‌بینی کارشناسان صنایع‌دستی عبور می‌کند که آمار آن ابتدای سال‌98 اعلام خواهد شد.
 
میراث فرهنگی؛ مرمت 1261بنای تاریخی و ثبت ملی 525اثر تاریخی
میراث فرهنگی نیز در سال 97با آمارهای جالبی مواجه بود. بنا به اعلام دفتر معاون میراث فرهنگی کشور،  1261بنای تاریخی در سراسر ایران مرمت شده است. جدای از آن تنها در 6‌ماه نخست سال 97حدود 4میلیون و 400هزار بازدید از اماکن تاریخی و موزه‌ها تنها در 6‌ماه نخست سال ثبت شده که این رقم به حدود دوبرابر تا پایان سال رسیده است. اما از پرونده‌های ثبت جهانی در یونسکو نیز یک خبر خوب در سال 97منتشر شد. ثبت جهانی ده‌ها اثر تاریخی و طبیعی کشور در پرونده زنجیره‌ای منظر فرهنگی محور ساسانی فارس که یونسکو رأی مثبت خود را به جهانی شدن این مسیر اعلام کرد. 230بنا و محوطه تاریخی،  195شیء و 105اثر ناملموس نیز به فهرست آثار ملی افزوده شد. ایجاد و راه‌اندازی یک پایگاه جهانی و 8پایگاه ملی و راه‌اندازی 29موزه دیگر نیز از اتفاقات جالب سال 97در حوزه میراث‌فرهنگی کشور بود.

این خبر را به اشتراک بگذارید