• دو شنبه 28 اسفند 1402
  • الإثْنَيْن 8 رمضان 1445
  • 2024 Mar 18
دو شنبه 27 اسفند 1397
کد مطلب : 51151
+
-

جلسه عصرانه برای بودجه 98

اعضای شورای شهر تهران، لایحه اصلاح بودجه 97را تصویب کردند و به ایرادات فرمانداری درباره بودجه98پاسخ دادند

شورا
جلسه عصرانه برای بودجه 98

حامد فوقانی/خبر‌نگار


آخرین جلسه سال شورای شهر تهران، دیروز بعد از ظهر برگزار شد؛ چراکه تا صبح دیروز نظر هیأت تطبیق فرمانداری درباره بودجه سال 98به شورا نیامده بود. به همین‌خاطر با تصمیم هیأت رئیسه، علاوه بر نوبت صبح در نوبت عصر هم جلسه تشکیل شد. بر این اساس، بعد از دریافت نظر هیأت تطبیق درخصوص بودجه سال آینده، اعضای شورا از ساعت 14وارد صحن شدند تا پایان سال 97پارلمان پایتخت با یکصد و سی و چهارمین جلسه رقم بخورد. به گزارش همشهری به این ترتیب اعضای شورا به ایرادات فرمانداری تهران هم پاسخ دادند تا رسما کار بودجه 98به اتمام برسد.

اصلاح بودجه امسال در 3ردیف
 جلسه دیروز با صحبت‌های سیدابراهیم امینی شروع شد؛ او در غیاب محسن هاشمی به‌دلیل حضور در مراسم درگذشت دایی خود، ریاست جلسه را برعهده داشت. امینی به موضوعات سال سخت پشت سر گذاشته شده اشاره کرد و از همه کسانی که مدیریت شهری را همراهی کردند تقدیر کرد. او همچنین از کسانی که در ایام نوروز به شهروندان در حوزه‌های مختلف خدمات شهری، راهور و نظم عمومی خدمت‌رسانی می‌کنند، قدردانی کرد. پس از امینی، الهام فخاری هم با نطق پیش از دستور خود، به استقبال از بهار رفت و در پیشنهادی از شهروندان خواست تا در روزهای باقی مانده از سال ۹۷ با حضور در کتابفروشی‌ها عید امسال کتاب و اشتراک نشریات را برای شادباش نوروز در اولویت قرار دهند.مهم‌ترین دستور جلسه نوبت صبح شورا هم لایحه دوفوریتی اصلاح بودجه مربوط به امسال بود؛ مبحثی که سبب شد تا پیروز حناچی، شهردار تهران هم در صحن شورا حاضر شود و درباره اهمیت لایحه و دوفوریتی ارائه شدن آن، توضیح دهد. آنطور که مشخص شد در این لایحه بدون آنکه سقف بودجه 97 تغییری کند، تنها برای رفع کسری بودجه چند مورد، برخی از ردیف‌ها تغییر کرده‌اند. حناچی نیز در این رابطه گفت: «باید توجه کنیم که این لایحه، تغییری در سرجمع بودجه 97ایجاد نمی‌کند بلکه در 3ردیف کلی، باعث جبران کسری‌ها می‌شود. در واقع در اصلاحیه پیشنهادی موارد کمک به جبران هزینه شرکت واحد اتوبوسرانی و سازمان بازنشستگی عنوان شده که محل آن از جا به‌جایی اعتبارات در 2 ردیف تملک دارایی‌هاست. البته در سال آینده بدین‌منظور باید از شورا مجوز اخذ شود.» شهردار تهران افزود: «تا آخر بهمن بیش از 82درصد منابع مصوب سال 97محقق شده که امیدوارم این روند ادامه داشته باشد.»

لایحه دقیقه نودی تصویب شد
پس از صحبت‌های حناچی، این اعضای شورا بودند که باید به‌عنوان موافق و مخالف دوفوریتی لایحه به اظهارنظر می‌پرداختند. در همین ارتباط ابتدا محمدجواد حق‌شناس، رئیس کمیسیون فرهنگی- اجتماعی در مخالفت با دوفوریت لایحه گفت: «کارهایی که در لحظه آخر و در دقیقه ۹۰ ارائه می‌شود، به ‌شأن نظارتی شورای شهر لطمه می‌زند. در بودجه سال ۹۷ با کسری جدی مواجه هستیم و سقف اصلاحیه معادل ۳۰۵میلیارد تومان درنظر گرفته شده است. دو فوریت لایحه اصلاحیه بودجه در حالی است که میزان کسری در حالت خوش‌بینانه یک هزار و ۷۰۰میلیارد تومان است. بهتر است لایحه اصلاحیه بودجه به کمیسیون‌های تخصصی برود و در فضای مناسب در سال آینده بررسی و تصویب شود.» الهام فخاری نیز موکول کردن مواردی اینچنینی به لحظه آخر را معادل ادامه دادن رویه‌های غلط گذشته معنا کرد. مجید فراهانی اما در موافقت با اصلاحیه بودجه 98برآمد و اعتقاد داشت: «طی سال‌های گذشته اصلاحیه بودجه 3تا 4هزار میلیارد تومان پیشنهاد می‌شد و امسال برای نخستین بار حدود ۳۰۰میلیارد یعنی کمتر از 2درصد بودجه درنظر گرفته شده است. این حرکت رو به جلو و قابل تقدیر به‌حساب می‌آید. »سرانجام دوفوریت لایحه به رأی گذاشته شد و با 11رای موافق و 5مخالف به تصویب رسید.

اصلاحیه با کمترین تغییر ممکن
رأی آوردن دوفوریتی لایحه اصلاحیه بودجه سال 97، سبب شد تا اعضا به بحث درباره کلیات آن بپردازند. افشین حبیب‌زاده، رئیس کمیته نظارت شورای شهر تهران در مخالفت با کلیات این لایحه برآمد و گفت: «در لایحه اصلاحیه بودجه ۹۷ گزارشی درباره علل افزایش و همچنین کاهش اعتبارات ردیف‌های بودجه مصوب ارائه نشده که لازم ا بود افزایش یا کاهش به تفکیک ماهیت هزینه‌ها اعم از پرسنلی و غیرپرسنلی ارائه می‌شد که این کار هم انجام نشده است.» سیدحسن رسولی، خزانه‌دار شورای شهر تهران هم نظر خود را اینطور بیان کرد: «خوشبختانه با تمام بی‌ثباتی مدیریتی و تورم اقتصادی با کمترین تغییرات سال را به پایان رساندیم.» به گفته او، رقم اصلاحیه بودجه سال ۹۷ نسبت به سال ۹۵ ناچیز است. او اضافه کرد که در مقایسه با 4سال پیش روند رو به بهبود است زیرا اصلاحیه این رقم در مقایسه با کل بودجه سال‌جاری کمتر از 2 درصد یعنی ۱.۷۵ درصد است. با این توضیحات، کلیات لایحه اصلاحیه بودجه سال 97به رأی گذاشته شد و در نهایت به تصویب رسید. 
در جلسه دیروز شورای شهر تهران نه‌تنها پیروز حناچی توضیحاتی را درباره منابع شهرداری ارائه کرد بلکه سیدحسن رسولی نیز به ارائه گزارش درآمدها و هزینه‌های شهرداری طی برش 2ماهه اول زمستان یعنی ماه‌های دی و بهمن و همچنین گزارش درآمدها و هزینه‌های کل سال تا پایان بهمن‌ماه پرداخت. خلاصه‌ای از آنچه را که ارائه شده است در زیر می‌خوانید:




 

این خبر را به اشتراک بگذارید