• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
دو شنبه 27 اسفند 1397
کد مطلب : 51138
+
-

سرنوشت مبهم یک نماینده پرحاشیه

گزارش
سرنوشت مبهم یک نماینده پرحاشیه


روزهای گذشته برخی اخبار در مورد تشکیل دادگاه سلمان خدادادی نماینده ملکان و صدور حکم در این مورد حکایت داشت که غلامحسین اسماعیلی، رئیس دادگستری استان تهران بدون اینکه نامی از این نماینده مجلس ببرد، این موضوع را تأیید کرد و گفت: این رأی تازه صادر شده و غیرقطعی است. عنوان اتهامی این نماینده مجلس هنوز از سوی مراجع قضایی اعلام نشده اما به گفته آنها پرونده او به مسائل «اخلاقی» و شکایت زهرا نویدپور مربوط است که گفته می‌شود دی ماه گذشته خودکشی کرده است. هرچند مراجع قضایی از بیان جزئیات حکم خودداری کرده‌اند، اما جزئیاتی از این حکم در گزارش غیررسمی رسانه‌ها منتشر شده است.

مصونیت مطلق وجود ندارد
هم‌اکنون این سؤال مطرح است که درصورت قطعی شدن این حکم، سرنوشت خدادادی به‌عنوان نماینده مجلس چه خواهد شد؟ آیا اعتبارنامه وی ابطال و از نمایندگی عزل خواهد شد؟ اجرای حکم دادگاه درباره نماینده مجلس چگونه است؟ آیا نمایندگان در ارتباط با اجرای حکم مصونیت دارند؟ دادستان تهران و سخنگوی هیأت نظارت بر رفتار نمایندگان پاسخ‌های متفاوت و مبهمی به این سؤالات داده‌اند؛ عباس جعفری دولت آبادی، دادستان تهران در گفت‌وگویی رادیویی درباره پرونده سلمان خدادادی اظهارکرد: ایشان پرونده‌هایی در گذشته داشت که مختومه شده بود، این پرونده جدید به دادگاه ارسال شد و دادگاه در یک بخشی نپذیرفت و در یک بخشی پذیرفت و چون اعلام مسائل اخلاقی اشکال دارد و هنوز قطعی نیست و از آنجا که قابل اعتراض است باید صبر کنیم تا دیوان عالی کشور در این زمینه تصمیم‌گیری کند. وی درباره اینکه آیا مصونیتی که نمایندگان دارند مانع از این می‌شود که حکم ایشان اجرا شود؟ تصریح کرد: نمایندگان در نطق‌های مجلس مصونیت دارند. مصونیت مطلق وجود ندارد، اینکه کسی مرتکب جرم شود مصونیتی وجود ندارد کما اینکه در مورد اخیر هم دادگاه به آن ورود کرد.

قانون ساکت است
محمد جواد جمالی، سخنگوی هیأت نظارت بر رفتار نمایندگان نیز درباره اینکه آیا درصورت تأیید حکم در دادگاه تجدید نظر امکان سلب اعتبارنامه خدادادی وجود دارد، می‌گوید: در قانون اساسی و یا قوانین مصوب مجلس نیامده که ما بتوانیم نماینده‌ای را از نمایندگی‌اش عزل کنیم. این در حیطه وظایف هیأت نظارت نیست و در قانون هم نیامده است. اتفاقا چندی پیش این موضوع در طرح اصلاح قانون انتخابات مجلس آمد که نمایندگان آن بند را درباره عزل نمایندگی حذف کردند. ظاهراً در مجالس گذشته هم این موضوع مطرح شده بود که شورای نگهبان آن را رد کرد با این استدلال که نمی‌توان نمایندگی را از نماینده مردم خارج کرد. درباره اعتبارنامه هم صرفا در ابتدای شروع مجلس بررسی صورت می‌گیرد. به گزارش ایسنا، جمالی افزود: بر این اساس حتی اگر حکم تجدیدنظر هم ثابت شود موضوع مربوط به اعتبارنامه ایشان در قانون مسکوت است و چیزی در‌این‌باره در قانون نیامده است. اگر قوه قضاییه بخواهد این حکم را درباره آقای خدادادی اجرا کند قطعا و حتما موضوع را با هیأت رئیسه و رئیس مجلس مطرح و رایزنی می‌کند.

این خبر را به اشتراک بگذارید