• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
شنبه 25 اسفند 1397
کد مطلب : 50973
+
-

تنظیم بازار گوشت ازکانال دریا

واردات انبوه دام از بندر چابهار آغاز شده؛ تا پایان هفته، 90هزار رأس گوسفند رومانیایی وارد کشور می‌شود

واردات
تنظیم بازار گوشت ازکانال دریا


با آغاز واردات گوسفند از طریق دریا، تنظیم بازار گوشت ابعاد جدی‌تری به‌خود گرفته تا جایی که برآورد می‌شود از اردیبهشت‌ماه 98به بعد این بازار با مشکلی مواجه نباشد. فعلا 50هزار رأس گوسفند رومانیایی از طریق کشتی وارد بندر چابهار شده‌اند و تخلیه و ذبح آنها نیز آغاز شده است و همچنین در هفته جاری 40هزار رأس دیگر نیز از طریق همین بندر وارد کشور می‌شود تا حجم کل واردات گوسفند و گوشت قرمز در سال‌جاری به معادل 3میلیون رأس برسد.

به گزارش همشهری، تنش قیمتی بازار گوشت که موجبات جهش 2.5برابری این کالای اساسی را فراهم آورد، هرچند متهمان زیادی مانند قاچاق دام، دلالان، کاهش تولید و خودداری از عرضه دام به کشتارگاه داشت؛ اما گزینه واردات گوشت قرمز به‌عنوان سهل‌الوصول‌ترین گزینه برای جبران کسری بازار در دستور کار متولیان امر قرار گرفت. حالا، پس‌ازاینکه سیاست واردات گوشت قرمز گرم و منجمد و همچنین واردات گوسفند با هواپیما نتوانسته مشکل بازار را برطرف کند، گزینه واردات دام زنده از کانال دریایی هم به راهکارهای دیگر اضافه شده که گمان می‌رود با توجه به حجم بالاتر و هزینه کمتر آن بتواند به ساماندهی بازار گوشت کمک زیادی کند، به‌ویژه که از طریق واردات دام زنده، ضمن اینکه زنجیره تولید ارزش آن نیز به کشور منتقل می‌شود، به تأمین نیاز بازارهای جنبی گوشت مانند کله‌پاچه، چرم و سالامبور نیز کمک می‌کند.

واردات گوشت روی دور تند
طبق آمارهای مسئولان وزارت جهادکشاورزی، از ابتدای امسال 175هزار تن گوشت قرمز وارد شده که پیش‌بینی می‌شود با احتساب محموله‌های دریایی اخیر، میزان آن به 200هزار تن برسد. مختارعلی عباسی، مدیرکل مرکز اصلاح نژاد دام و بهبود تولیدات دامی وزارت جهادکشاورزی می‌گوید: درمجموع امسال معادل 3میلیون رأس گوسفند، گوشت قرمز وارد کشور‌ شده که این میزان 50هزار تن بیش از میزان واردات سال قبل است.

به گفته او، در سال گذشته میزان تولید گوشت ۸۳۵‌هزار‌تن، واردات آن ۱۴۹‌هزار‌تن و میزان مصرف آن ۹۸۴‌هزار‌تن بوده است. طبق آمارهای این مقام مسئول، پیش‌بینی شده تولید گوشت قرمز برای امسال ۸۵۹‌هزار‌تن بوده و واردات آن نیز تا امروز به 175هزار‌تن رسیده که نسبت به کل تولید و واردات سال قبل بیشتر است. یکی از مسائلی که می‌توان پیش‌بینی‌های صورت گرفته را نفی کند، کاهش 17.9درصدی ورود دام به کشتارگاه‌های کشور است که برخی دلیل آن را قاچاق گسترده دام تلقی می‌کنند اما کارشناسان معتقدند دلیل آن می‌تواند بهبود بارندگی‌ها در سال‌جاری و تمایل دامداران به نگهداری از دام‌ها باشد. به‌هرحال، این کاهش ذبح دام در کشتارگاه به هر دلیلی که باشد، فعلا به کسری بازار گوشت دامن زده و ایران را به یک واردکننده انبوه دام و گوشت تبدیل کرده است.

آخرین آمار
پیش‌ازاین در چند نوبت محموله‌های دام سبک در اندازه 2هزار رأس از طریق مرزهای هوایی وارد کشور شد که هرچند توانست از نظر روانی قیمت بازار دام زنده کشور را قدری تعدیل کند اما این اثرگذاری بسیار موقتی بود. حالا اما بندر چابهار به هاب واردات گوسفند کشور تبدیل شده و در نخستین نوبت یک کشتی حامل 50هزار گوسفند رومانیایی را پذیرفته است.
 احمدعلی موهبتی، استاندار سیستان و بلوچستان به رسانه‌ها گفته است: فعلا روزانه ۱۰ هزار رأس دام از کشتی تخلیه و در کشتارگاه‌های این استان کشتار می‌شوند اما بعد از این کشتی، 40هزار گوسفند دیگر نیز وارد بندر چابهار خواهد شد که تعداد واردات دریایی گوسفند به چابهار را به ۹۰ هزار رأس می‌رساند. کل این دام‌ها در 14کشتارگاه استان سیستان و بلوچستان ذبح می‌شوند که برآورد می‌شود برای ۱۵ هزار نفر اشتغال‌زایی داشته باشد.

مکث

تنش بازار گوشت تمام می‌شود؟
در شرایطی که افت 17.9درصدی ورود دام به کشتارگاه‌ها یکی از عوامل کسری و تنش بازار گوشت اعلام می‌شود که علی‌اکبری، عضو هیأت رئیسه کمیسیون کشاورزی مجلس می‌گوید: قیمت فعلی دام و گوشت در بازار به‌قدری وسوسه‌انگیز است که دامداران از فروش دام‌های خود جلوگیری نکنند ضمن اینکه با رسیدن فصل عرضه دام توسط عشایر، ۱۲ تا ۱۵ میلیون دام مازاد عشایر به بازار تزریق می‌شود که بخشی از آن به کشتارگاه و بخشی دیگر به واحدهای پرواربندی می‌روند که درنهایت کسری بازار را جبران می‌کند. از سوی دیگر مهدی میراشرفی، رئیس‌کل گمرک نیز می‌گوید: با ورود دستگاه‌ها و مراجع نظارتی به ماجرای گوشت که بر ترخیص و توزیع محموله‌ها نظارت دارند، گوشت قرمز وارداتی امکان خروج مجدد از کشور را ندارد و با عرضه آن در بازار مشکلات ایجاد شده رفع می‌شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید