• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
شنبه 25 اسفند 1397
کد مطلب : 50970
+
-

97رویایی بازارسرمایه

رکورد سرمایه‌گذاری در بورس شکست

بورس
رکورد سرمایه‌گذاری در بورس شکست


با یک رشد اعجاب‌انگیز رکورد 52ساله بازار سرمایه شکست و ارزش کل معاملات بورس‌های چهارگانه ایران به مرز 440هزار میلیارد تومان رسید.

به گزارش همشهری، سال97 با همه فراز و نشیب‌های اقتصادی‌اش رو به پایان است. با وجود اینکه در این سال تلاطم‌ها و بحران‌های اقتصادی زیادی گریبانگیر مردم شد اما در کارنامه بازار سرمایه یک تحول مثبت به ثبت رسید. در این سال ارزش کل معاملات بورس‌های چهارگانه ایران یعنی بورس تهران، بورس‌کالا، فرابورس و بورس انرژی به قدری افزایش یافت که رکورد سال‌96 هم شکسته شد و هر روز به‌طور میانگین 2هزار میلیارد تومان معامله در این بورس‌ها انجام شده است. در سال‌96 جمعا 217هزار میلیارد تومان معامله در بازار سرمایه انجام شد که تا آن زمان بالاترین رکورد تاریخ بازار سرمایه تلقی می‌شد.

مقدار معاملات انجام شده در سال‌96 معادل 17درصد بیشتر از سال‌95 بود اما معاملات انجام شده در سال‌97 دو برابر سال‌96 یعنی معادل 102درصد است. در سال‌95 معادل 185هزار میلیارد تومان و در سال قبل 217هزار میلیارد تومان معامله در بازار سرمایه انجام شده بود اما در سال‌97 ارزش کل معاملات بازار سرمایه با 102درصد رشد نسبت به سال‌96 به رقم بی‌سابقه 440هزار میلیارد تومان رسید که رکورد جدیدی برای بازار سرمایه محسوب می‌شود و 25درصد از مجموع کل نقدینگی کشور است.

مقایسه معاملات بورس‌ها
اطلاعات آماری از وضعیت معاملات انجام شده در سال‌97 نشان می‌دهد در این سال بیشترین مقدار معاملات در بورس‌کالا انجام شده اما بیشترین مقدار رشد مربوط به معاملات بورس تهران بوده است. طبق داده‌های موجود در سال‌97 جمعا 175هزار میلیارد تومان محصول و اوراق بهادار در بورس‌کالا خریداری شده که این مقدار نسبت به سال قبل 63درصد افزایش نشان می‌دهد. اما ماجرا در بورس تهران کاملا متفاوت است زیرا ارزش کل معاملات بورس تهران در سال‌97 نزدیک به 2.7برابر بیشتر از سال قبل بوده است.

در سال‌96 معادل 57هزار و 303میلیارد تومان اوراق بهادار در بورس تهران دادوستد شده بود که این مقدار در سال‌97 با 169درصد افزایش به 154هزار میلیارد تومان رسید. شدت استقبال از معاملات بورس اوراق بهادار در سال‌جاری به قدری بود که ارزش معاملات روزانه در برخی روزهای تابستان امسال به 2500میلیارد تومان هم رسید. با این شرایط سال‌97 را می‌توان سال اوج‌گیری معاملات بورس تهران نامید زیرا مقدار معاملات انجام شده در این بورس بسیار بالاتر از سایر بورس‌ها بوده است.

البته بخشی از این استقبال ناشی از افزایش تمایل سرمایه‌گذاران برای خرید سهام تحت‌تأثیر عوامل بنیادی مانند تورم و رشد قیمت دلار بود که به معاملات فرابورس هم سرایت کرد و به رشد معاملات فرابورس هم منجر شد. تحت‌تأثیر این استقبال ارزش کل معاملات فرابورس هم درسال‌97 با 109درصد رشد به 97هزار میلیارد تومان رسید.

اگر بخواهیم مقدار معاملاتی را که اکنون به‌طور روزانه در بورس و فرابورس انجام می‌شود به‌طور میانگین جمع بزنیم می‌توان گفت میانگین ارزش روزانه معاملات در بورس‌های تهران و فرابورس که عمدتا شامل سهام و اوراق بدهی می‌شود روزانه حداقل به 1000میلیارد تومان رسیده که در تاریخ بورس بی‌سابقه محسوب می‌شود چرا که تا همین چند سال پیش ارزش روزانه معاملات اوراق بهادار به زحمت به 200میلیارد تومان می‌رسید.

در سال 97همچنین ارزش کل معاملات بورس انرژی هم با 109درصد رشد به 12هزارو 500میلیارد تومان رسید و پیش‌بینی می‌شود با مصوبات مجلس برای فروش 70میلیون بشکه نفت از طریق این بورس در سال آینده ارزش کل معاملات این بورس در سال 98با رشد بسیار زیادی مواجه شود.

چنانچه این مقدار نفت که معادل 20درصد از کل فروش نفت ایران است در سال آینده در بورس انرژی معامله شود احتمالا ارزش کل معاملات بورس انرژی در سال آینده با احتساب هر بشکه نفت 54دلار به‌طور میانگین 50هزار میلیارد تومان افزایش خواهد یافت و به 65هزار میلیارد تومان خواهد رسید.

بازده بورس؛76درصد
در سال 95 تحت‌تأثیر تحولات اقتصادی مانند کاهش تورم و نفت و همینطور رکود اقتصادی و ثبات قیمت ارز بازار سهام از نظر بازده از همه بازارها عقب افتاد و سهامداران در این سال به‌طور میانگین 3.7درصد زیان کردند اما در سال‌96 بازار سهام با 26درصد رشد در مقابل تورم 10درصدی از نظر بازده جایگاه سوم بازا‌رها را بعد از سکه و یورو به‌دست آورد.

اما بازده بورس در سال‌97 شتاب گرفت و همگام با رشد قیمت دلار و افزایش تورم تا محدوده 43درصد هم افزایش یافت به‌طوری که میانگین بازده سرمایه‌گذاری در بورس در سال‌97 به 76درصد رسید.

با وجود اینکه این مقدار بازده کمتر از میانگین رشد قیمت‌ها در بازار ارز، طلا و مسکن است اما این مقدار بازده که سهامداران به‌دست آورده‌اند بیشتر از سود سپرده‌های بانکی و همینطور تورم است.


امسال ارزش کل معاملات بازار سرمایه نسبت به پارسال دو برابر شد و به مرز 440هزار میلیارد تومان رسید که در تاریخ بورس ایران بی‌سابقه محسوب می‌شود


 

این خبر را به اشتراک بگذارید