• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
سه شنبه 3 بهمن 1396
کد مطلب : 5093
+
-

فوق‌العاده

جواد نصرتی| روزنامه‌نگار:

«در اتاق‌های دربسته یک عده می‌توانند راجع به سرنوشت کار هنری تصمیم بگیرند. راجع به هیچ کار دیگری هم این کار نمی‌شود؛ فقط راجع به مسائل فرهنگی است که این چنین عمل می‌شود. شما بسازبفروش‌ باش، ماشین‌های قلابی به مردم بده، کسی به تو کاری ندارد. فقط به مقوله فرهنگ که می‌رسد همیشه 4-3 نفری هستند که فکر می‌کنند برای تمام 60میلیون نفر تصمیم بگیرند.»

مردی که طبیعت در خونش جیغ می‌کشید

امروز، سالروز مرگ ادوارد مونک، نقاش سرشناس نروژی است که در سال 1944 در 80 سالگی در اسلو درگذشت. او، بیش از هر چیزی، به خاطر تابلوی معروف جیغ معروف است. از این تابلو، به عنوان دومین تابلوی معروف دنیا بعد از لبخند مونالیزای لئوناردو داوینچی نام برده می‌شود. با این حال، می‌توان گفت، مباحثات و تردیدها و حدسیات درباره این تابلو، حتی از لبخند مونالیزا هم بیشتر است. برخی می‌گویند این تابلو، سلف‌پرتره‌ای (خودنگاره‌ای) از خود نقاش است. این تابلو را نماد سبک اکسپرسیونیسم می‌دانند. تابلوی معروف جیغ در واقع یکی از 4 نسخه تابلویی است که مونک در زندگی‌اش با همین نام کشیده است.  روانشناسان، مورخان هنر و حتی اقلیم‌شناسان نظرات زیادی درباره این تابلو داده‌اند. خود مونک، درباره خلق این اثر در یادداشت‌های روزانه‌اش نوشته است: «یک روز عصر قدم‌زنان در راهی می‌رفتم؛ در یک سوی مسیرم شهر قرار داشت و در زیر پایم آبدره. خسته بودم و بیمار. ایستادم و به آن سوی آبدره نگاه کردم؛ خورشید غروب می‌کرد. ابرها به رنگ سرخ، همچون خون، درآمده بودند. احساس کردم جیغی از دل این طبیعت گذشت... طبیعت در خون من جیغ می‌کشید. این تصویر را کشیدم. ابرها را به رنگ خون واقعی کشیدم. رنگ‌ها جیغ می‌کشیدند. این بود که جیغ  پدید آمد.»

 

 

داغ‌ترین جلسه بودجه تاریخ؟

جلسات بررسی بودجه این روزها در کشورمان حسابی داغ هستند و میلیون‌ها ایرانی خبرهای مربوط به اصلاحات بودجه را پیگیری می‌کنند. بررسی بودجه، البته در همه‌جا اینقدر جذاب و داغ نیست. دست‌کم می‌توانیم بگوییم برای تعدادی از نمایندگان در پارلمان زیمبابوه، بودجه چندان جذابیتی ندارد. در تصاویری که روزنامه دیلی‌نیوز منتشر کرده، تعدادی از نمایندگان در جلسه بررسی بودجه، در حال چرت زدن شکار شده‌اند. این صفحه متفاوت، با واکنش‌های زیادی در فضای مجازی مواجه شده است.

۵۹ درصد سدهای کشور خالی‌ است

براساس آخرین آمار در ۲۷ دی‌ماه سال گذشته ۵۰ درصد مخازن سدهای کشور پر بود، ولی در شرایط کنونی فقط ۴۱ درصد مخازن سدهای کشور پر و ۵۹ درصد مخازن خالی است.

این خبر را به اشتراک بگذارید