• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
چهار شنبه 22 اسفند 1397
کد مطلب : 50810
+
-

از ابتدا تا انتهای جاده کرند غرب- بابایادگار چه خبر است؟

در پیچ و تاب درختان پرمیوه

در پیچ و تاب درختان پرمیوه

محمدتقی حاجی‌موسی

تهرانی‌ها که هیچ، حتی اگر از همه ایرانی‌ها هم نظرسنجی بشود که برای دیدن یک جاده زیبا باید به کجا سفر کنیم، احتمالا بیش از 80درصد، جاده‌های شمالی کشور را پیشنهاد می‌دهند و نشانه‌اش این است که در هر تعطیلی چند روزه، جاده‌های چالوس و هراز و فیروزکوه و رشت- قزوین قفل می‌شوند. حالا بحث این نیست که این جاده‌ها زیبا نیستند و جذابیت ندارند. نکته این است که آیا می‌توان از زیبایی آنها لذت برد یا اکثر ما به آنها فقط به‌عنوان مسیری برای رسیدن به دریا که باید هرچه سریع‌تر طی شود نگاه می‌کنیم؟ که باز احتمالا گزاره دوم درست است. اینجاست که باید سرمان را بچرخانیم و به نقاط دیگر و جاده‌های خارج از محدوده خزر نگاه کنیم. به جاده‌های پر نقش و نگار و فریبنده غرب کشور. به جاده‌ای سحرانگیز مثل جاده کرند غرب به بابایادگار. جایی که حتی اسمش هم آدم را برای مسافرت ترغیب می‌کند.

کمپینگ 



اگر از کرمانشاه بخواهید به سمت سرپل ذهاب بروید می‌توانید بعد از طی چند کیلومتر به سمت کرند غرب بروید. مرکز شهرستان دالاهو. رسیدن به این شهر یعنی اینکه شما یک گزینه جذاب برای مسافرت و جاده‌گردی پیدا کرده‌اید. شما می‌توانید به جای مسیر همیشگی از جاده کرند غرب به بابایادگار به سمت سرپل ذهاب بروید. پیشنهادی که نمی‌توانید رد کنید. یکی از دیدنی‌ترین و بکرترین جاده‌های ایران که وقتی در حال حرکت هستید دو طرف جاده پر است از جنگل‌های زیبای بلوط و تپه‌های سبز و زرد که نگاهتان را جذب می‌کند. دیواره‌های سنگی عجیب که گهگاه اطرافتان می‌بینید شکلی افسانه‌ای به جاده می‌دهند. چسبیده به جاده بابایادگار هم آبشار ریجاب را می‌توانید ببینید که ارتفاع آن بیش از 150متر تخمین زده می‌شود و باید از نزدیک آن را ببینید. اینجا همان‌جایی است که باید چادرتان را برپا کنید. البته اگر بتوانید سرمای همیشگی هوا را تحمل کنید.

رستوران



جاده کرند غرب به بابایادگار، جاده‌ای فرعی است که امکانات خاصی ندارد و طولش کمتر از 20کیلومتر است. به همین دلیل هیچ رستوران و مرکز رفاهی‌ای در آن وجود ندارد. منتهی در شهرهای دو سر جاده یعنی کرند غرب و ریجاب می‌توانید یک دل سیر از عزا در بیاورید و خودتان را با غذاهای محلی به‌ویژه کباب‌های این منطقه خوشحال کنید!

طبیعت و موقعیت‌های تاریخی



غیر از آبشار ریجاب، خود مقبره بابایادگار جزو دیدنی‌ترین اماکن تاریخی این مسیر است. آرامگاه بابا یادگار در منطقه ریجاب نزدیک روستای بان زرده شهرستان دالاهو قرار دارد. این مکان که یکی از مقبره‌های مقدس پیروان آیین اهل حق به‌شمار می‌رود. معماری این مقبره که در سده هشتم هجری قمری ساخته شده به‌ صورت مکعبی است که گنبدی مخروطی شکل روی آن قرار گرفته ‌است و سال ۱۳۵۳ به‌عنوان آثار ملی به ثبت رسیده؛ در نزدیکی این مقبره آثاری دیگر نظیر چشمه غسلان، هانیتا، چهل‌تن،هفت‌تن و... قرار دارند. در مسیر ریجاب به بابایادگار یک قبرستان در سمت راست جاده وجود دارد که یکی از منحصر به فرد‌ترین قبرستان‌های ایران است. در این قبرستان یک بقعه قدیمی دیده می‌شود که مربوط به شخصی به نام «ابودجانه» است. گفته می‌شود وی شخص مهمی است و ظاهرا عقیده بر این است که او یکی از سرداران پیامبر اسلام است که در 2 جنگ بدر و احد در کنار پیامبر حضور داشته است.

نقطه‌های پرخطر



تمام این جاده پر پیچ‌و‌خم با عرض کمش خطرناک است و نمی‌توان در طول آن با سرعت بالایی رانندگی کرد. در زمستان و پاییز هم که اغلب این جاده با برف و یخ پوشیده شده است و سر زدن به آن اصلا توصیه نمی‌شود.

جایی برای عکاسی



هر کجای جاده که بزنید کنار، می‌توانید یک منظره عالی برای عکاسی باشد. آبشار ریجاب، مقبره بابایادگار و آرامگاه ابودجانه هم که جای خودشان را دارند. پیشنهاد ما اما این است که خودتان را به درختان انبوه میوه کنار جاده بسپارید و بگذارید آنها در عکستان خودنمایی کنند.

موسیقی پیشنهادی مسیر



کرمانشاه است و موسیقی کردی در این مسیر و طبیعت حسابی جواب می‌دهد. ولی ممکن است شما ترجیح بدهید موسیقی آرامش‌بخشی گوش کنید که هیجان موسیقی کردی را نداشته باشد. پیشنهاد ما اما همان موسیقی کردی است.

این خبر را به اشتراک بگذارید