• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
چهار شنبه 22 اسفند 1397
کد مطلب : 50797
+
-

از ابتدا تا انتهای جاده چالوس چه خبر است؟

پیچ و خم‌های فریبا

پیچ و خم‌های فریبا

نیلوفر شادان

اسم شمال که می‌آید نخستین جاده زیبایی که در ذهن تداعی می‌شود جاده چالوس است؛ جاده‌ای بی‌نظیر که به‌عنوان چهارمین جاده زیبای جهان شناخته می‌شود. جاده چالوس با آن پیچ و خم‌های فریبا و کوه‌های سر به فلک کشیده و رود خروشان مسیری فراتر از یک محل عبور است. تمام این جاده سرشار از حس زندگی است؛ سرشار از لذت و لطافت و طراوت.


کمپینگ

بی‌شک جاده چالوس را می‌توان از پرطرفدارترین و مهم‌ترین جاده‌های دسترسی به شمال ایران دانست که پشت هر خم آن منطقه‌ای بکر و دیدنی نهفته است. این جاده تمام زیبایی‌های طبیعت را در دل خود جای داده است؛ هم کوه دارد هم جنگل، هم رودخانه دارد هم دریاچه، هم سد دارد و هم چندین روستا و امامزاده و اماکن تاریخی. سد زیبای امیرکبیر یا همان سد کرج از نخستین دیدنی‌های جاده چالوس است که می‌توان ساعاتی در کنار آن ایستاد و در فضایی دل‌انگیز ماهیگیری کرد و از طبیعت زیبای روستای واریان لذت برد. پارک جنگلی نمک‌آبرود و پارک جنگلی فین که در شهرستان چالوس در نزدیکی جاده زیبای آن قرار دارد، از زیباترین پارک‌های جنگلی منطقه و حتی کشور به شمار می‌روند که مسافران زیادی را در خود جای می‌دهد.


رستوران


اگر حتی قصد سفر ندارید و فقط دلتان برای طبیعت تنگ شده است می‌توانید دل به جاده بزنید و راهی چالوس شوید و در کنار بهره‌مندی از طبیعت از رستوران‌ها و غذاهای خوشمزه‌اش هم لذت ببرید. غذاخوری‌های جاده چالوس بخشی از هویت و جاذبه این جاده محسوب می‌شوند که در آنها انواع کباب، دیزی، آش‌های محلی و غذاهای ایرانی و فرنگی سرو می‌شود. علاوه بر غذاها، محصولات و سوغات روستاییان حاشیه این جاده هم طعم دل‌انگیزی دارد. انواع ترشی خانگی، قره‌قروت، سیر‌ترشی، عسل کوهستان، مربای عسل، انواع ماست محلی، سرکه سیب محلی، کره محلی، پنیر گوسفندی، انواع شیره انگور، سبزی‌های کوهی مانند والک، قارچ و گلپر خشک و... را می‌توان طی مسیر خرید و از طعم آنها لذت برد.


طبیعت و موقعیت‌های تاریخی
روستای سپهسالار و آبشار و تنگه زیبای آن، آبشار نوجان و آبشار خور از جمله اماکن دیدنی جاده چالوس است. در مجاورت روستای خور بعد از نیم‌ساعت پیاده‌روی در میان درختان سیب و آلو و گیلاس به آبشار خور می‌رسید که از 50متر بالاتر سقوط می‌کند. در روستای ارنگه هم می‌توانید به زیارت امامزاده حسین بروید و از قدیمی‌ترین چنار ایران که در حیاط این امامزاده هست دیدن کنید. و اما روستای شهرستانک که روستای محبوب ناصرالدین شاه است. این روستا که ازجمله مکان‌های دیدنی جاده چالوس است در دل خود کاخ ناصری و کتیبه قدیمی آن، چشمه گله کیله، قلعه دزدبند و درخت اورست یا هورست را جای داده است. اگر تفریح‌های ماجراجویانه را هم دوست دارید می‌توانید در4‌‌کیلومتری گچسر از جاده فرعی «شاهپل» و «کهنده» به سمت غار یخ‌مراد در منطقه «آزادبر» بروید. این غار به‌خاطر شکل و زیبایی‌های کم‌نظیرش بین طبیعت‌گردان حرفه‌ای معروف و محبوب است. برج آرامگاهی میدانک یا برج تهمینه هم از مهم‌ترین آثار تاریخی چالوس است که در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. این بنا شبیه بناهای دوران مغول ساخته شده و شیوه ساختمانی بنا، آن را در ردیف برج‌­های آرامگاهی قرن هفتم هجری قرار می‌دهد. پیست اسکی دیزین، روستا و آبشار هریجان، روستای کلاردشت، دریاچه ولشت، روستای تاریخی و طبیعت کندلوس، تونل کندوان، کاخ چایخوران، مرداب کندوچال و ده‌ها روستا و مناطق بکر دیگر از دیگر جاذبه‌های دیدنی جاده چالوس به‌حساب می‌آید. جاده چالوس از آن دست جاده‌هایی است که دیدنش در هر فصلی زیباست چون رنگ طبیعت جاده با هر فصلی تغییر می‌کند و همین تضاد رنگ‌ها مناظر باشکوهی را پدید می‌آورد که دیدنش خالی از لطف نیست.


نقطه‌های پرخطر

اگرچه جاده چالوس زیبایی‌های منحصر به فردی دارد اما جزو جاده‌های خطرناک کشور هم محسوب می‌شود. جنس آهکی و رسوبی کوه‌ها موجب ریزش سنگ و بسته‌شدن جاده می‌شود. از سوی دیگر پیچ‌های تند، عرض کم و عمر طولانی جاده رانندگان را ملزم می‌کند که در طی مسیر بیشتر احتیاط کنند. در زمستان‌ها هم خطر سقوط بهمن مسافران جاده را تهدید می‌کند. بر اساس بررسی‌های انجام‌شده عمده نقاط حادثه‌خیز در محور کرج- چالوس در محدوده پیچ‌ها و ورودی‌های تونل‌هاست؛ بنابراین در تمامی نقاط این جاده خطر وجود دارد و باید مراقب بود.


جایی برای عکاسی

اگر اهل عکس و عکاسی باشید جاده چالوس بهترین مکان برای عکاسی شماست. آبشار آکاپل، پارک و تله‌کابین نمک‌آبرود، دریاچه سد دریوک، دریاچه ولشت، مرداب کندوچال و کل مسیر جاده، از پیچ و خم‌ها گرفته تا کوه‌های سبز سر به فلک کشیده، همه و همه می‌توانند در قاب عکس شما به خوبی بنشینند. پس وقت را در این مسیر نباید از دست بدهید.


موسیقی پیشنهادی مسیر

بسیاری از مسافران هنگام عبور از مسیر رنگارنگ چالوس به شنیدن آهنگ‌های شاد علاقه دارند اما برخی دیگر آهنگ‌های عاشقانه، ملایم و حتی غمگین را برای طی مسیر می‌پسندند. به هر حال جزو هر کدام از این دسته باشید حالتان با دیدن جاده و زیبایی‌هایش خوب می‌شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید