• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
سه شنبه 3 بهمن 1396
کد مطلب : 5079
+
-

حضور متفاوت مازندران در نمایشگاه بین‌المللی گردشگری

گفت و گو با مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران

مازندران
حضور متفاوت مازندران در نمایشگاه بین‌المللی گردشگری

 

کلثوم فلاحی/ ساری - خبرنگار:

 

یازدهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری تهران امروز در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی گشایش می‌یابد و تا جمعه این هفته با حضور فعالان حوزه گردشگری و صنایع وابسته از داخل و خارج کشور برپا خواهد بود. همه استان‌ها در این نمایشگاه غرفه‌هایی دارند و ظرفیت‌های گردشگری خود را معرفی می‌کنند، اما مازندران یک سالن در اختیار دارد و مجموعه‌ای تقریبا کامل از گردشگری را به مدت 4 روز در معرض دید بازدیدکنندگان می‌گذارد. محوریت سالن 20-22 که در اختیار مازندران قرار دارد، بوم‌گردی و پرورش گل و گیاه است. دلاور بزرگ‌نیا، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران، به چند پرسش همشهری درباره حضور متفاوت مازندران در این نمایشگاه پاسخ داده است که در ادامه می‌خوانید.

 

 

چرا مازندران حضور ویژه‌ای در مقایسه با سایر استان‌ها در نمایشگاه بین‌المللی گردشگری تهران دارد؟

 

این استان همیشه در گردشگری ویژه بوده و مهم‌ترین مقصد سفر بسیاری از ایرانی‌ها مازندران است. از سوی دیگر، مجموعه‌ای از جاذبه‌ها را در مازندران داریم و طبیعی است که این استان چهره خاصی در صنعت گردشگری داشته باشد.

 

 

تمرکز مازندران در نمایشگاه امسال بر چه بخش‌هایی از گردشگری است؟

 

مدت‌هاست بوم‌گردی را در اولویت صنعت گردشگری مازندران قرار داده‌ایم. در نمایشگاه امسال هم 5 مجموعه شاخص بوم‌گردی مازندران به نمایندگی از فعالان این بخش از گردشگری استان حضور دارند و خدمات متفاوتی به بازدیدکنندگان ارائه می‌کنند. علاوه بر بوم‌گردی، سالن مازندران جاذبه طبیعی خاصی هم دارد. پرورش گل و گیاه در مازندران به عنوان یکی از محورهای اصلی حضور این استان در نمایشگاه امسال دیده شده است. همچنین با حضور شهرداری بابل و شهرداری ساری بخشی از توانمندی‌های گردشگری شهری را عرضه کرده‌ایم. در کنار همه این‌ها به گردشگری سلامت، هتلداری، مراکز پذیرایی، شرکت‌های فعال در عرصه تور و گردشگری و حتی فرهنگ و رسوم مازندران هم توجه شده است.

 

 

دلیل تمرکزتان بر بوم‌گردی چیست؟

 

بوم‌گردی نوعی از گردشگری متمرکز است و به جامعه میزبان کمک می‌کند فرهنگ بومی خود را به گردشگران معرفی کند. مطئمنا بسیاری از بازدیدکنندگان با دیدن خدمات این مجموعه‌ها و آشنایی با شیوه فعالیتشان اقامت در مجموعه‌های بومگردی مازندران را در دستور کار قرار می‌دهند. در نگاه جهانی به حوزه گردشگری، هر چه محیط برای گردشگر پرجاذبه‌تر، متنوع‌تر، جدیدتر و دارای بار فرهنگی و بومی غنی باشد، جذابیت بیشتری دارد. در بوم‌گردی نگرانی زیست‌محیطی، فرهنگی و اقتصادی وجود ندارد، زیرا گردشگر با خود غذا نمی‌آورد، بلکه از غذای محلی جامعه میزبان استفاده می‌کند. صنایع‌دستی و سوغات محلی و لباس و آیین‌هایی که داریم برای گردشگر به نمایش گذاشته می‌شود. گردشگر این فضا را در هیچ جای دیگری پیدا نمی‌کند.

 

 

استقبال از اجرای این طرح در مازندران چطور است؟

 

طی 3 سال اخیر رشد قابل توجهی داشتیم. از 66 پرونده بوم‌گردی که به دست ما رسیده است، 23 مورد موافقیت اولیه دادیم و 11 مورد هم موافقت اولیه برای ساخت است. مدت‌هاست در حوزه آموزش دهیاران و ورود به فضای روستایی کار می‌کنیم. کارشناسان ما در حوزه آموزش فعالند و تلاش ما بر این است که این نشست‌های آموزشی در شوراها و دهیاری‌ها اتفاق بیفتد. همه این خدمات در نمایشگاه برای علاقه‌مندان شرح داده می‌شود و با این آمادگی، منتظر حضور همه دوستداران گردشگری و فرهنگ و رسوم بومی در نمایشگاه امسال و سالن 20-22 هستیم.

این خبر را به اشتراک بگذارید