• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
چهار شنبه 22 اسفند 1397
کد مطلب : 50773
+
-

چه جاده‌ها و مقصدهایی در نوروز بیشترین تردد را دارند؟

مسیرهای پرمسافر

سمیرا رحیمی

سفرهای جاده‌ای در سال‌های اخیر، نسبت به گذشته رونق بسیار گرفته‌اند، شاید به‌دلیل افزایش نرخ دیگر شکل‌های سفر، به‌ویژه قیمت‌های گزاف سفرهای هوایی که امکان سفر به کشورهای همسایه را نیز برای بسیاری از هموطنان دشوار ساخته است. شاید به‌دلیل کم‌هزینه بودن سفرهای جاده‌ای به نسبت سفر با قطار، کشتی یا هواپیما، یا به‌دلیل افزایش محبوبیت طبیعت‌گردی و باور این اصل که لذت بردن از مسیر، خود بخشی از سفر است؛ به‌ویژه اگر مسافر مسیر پرترافیکی مانند محورهای منتهی به استان‌ مازندران باشید، در چنین شرایطی بهترین راهکار برای خلاصی از کلافگی ناشی از ترافیک، لذت بردن از مناظر اطراف است، یا هر راه دیگری که حواستان را از قفل‌های ترافیکی دور کند.

سازمان میراث فرهنگی در نوروز سال 97اعلام کرد از 27اسفند 1396تا چهارم فروردین 1397تعداد مسافران نوروزی از 22میلیون نفر اقامت در شب عبور کرد؛ رقمی که نسبت به سال گذشته، افزایشی 11درصدی را نشان می‌داد. همچنین پرمسافرترین استان‌های کشور در این بازه زمانی از نوروز گذشته به‌ترتیب استان‌های مازندران، گیلان، فارس، خراسان رضوی و خوزستان اعلام شدند.

در ادامه تعطیلات نوروز، آمارهای ستاد هماهنگی خدمات سفر و معاون گردشگری سازمان میراث‌فرهنگی حاکی از آن بود که تا پایان روز هشتم فروردین 1397، جمعیت مسافران به 43میلیون و 800هزار نفر رسیده‌است. در همین بازه زمانی، از مکان‌های تاریخی و گردشگری استان‌های مختلف کشور نزدیک به 62میلیون بار بازدید شده بود. این به آن معنی است که به نسبت بازه زمانی مشابه در سال گذشته، میزان مسافران نوروزی افزایشی 20درصدی و حجم بازدید از مناطق گردشگری با افزایشی 38درصدی مواجه شده بود که به گفته مقامات گردشگری کشور، رکوردی جدید به شمار می‌رفت.

با پایان فصل سفرهای نوروزی، آمار کل مسافران کشور در تعطیلات نوروز- در بازه زمانی 27اسفند 1396تا 17فروردین 1397- بیش از 74میلیون نفر اعلام شد، نرخ بازدید از اماکن تاریخی و گردشگری به 34درصد رسید و پربازدید‌ترین استان‌های کشور مازندران، گیلان، بوشهر، خراسان رضوی، هرمزگان، خوزستان و فارس اعلام شدند؛ درحالی‌که استان چهارمحال‌و‌بختیاری با 206درصد رشد اقامت، صدرنشین پرسفرترین استان در بین استان‌های کمتر شناخته‌شده شد و همدان با 128درصد رشد در رتبه دوم و پس از آن استان‌های کرمان، گلستان، آذربایجان شرقی و قم در جایگاه‌های بعدی قرار گرفتند.

همچنین جدول‌های آماری منتشر شده از سوی وزارت راه و شهرسازی حاکی از آن بود که بیش از 6میلیون نفر در تعطیلات نوروزی از مسیر جاده‌های کشور سفر کرده‌اند و تعداد سفرهای جاده‌ای ثبت شده در این مدت را به 586هزار و 903مورد رسانده‌اند. تردد این تعداد مسافر از میان جاده‌های کشور، این پرسش را ایجاد می‌کند که کدام محورها بیشترین سهم از مسافران را داشته است؟ پرسشی که اگرچه پاسخش چندان دور از ذهن نیست، اما می‌تواند برای برنامه‌ریزی سفرهای نوروزی امسال نیز کاربردی باشد.

براساس تصاویر دوربین‌های نظارتی، سامانه‌های ترددشمار وگشت‌های راهداری سراسر کشور، تا دهم فروردین سال 1397محورهای کرج‌- قزوین، تهران-کرج، کرج-تهران، قزوین-کرج، تهران- قم، قم- تهران، تبریز- ایلخچی، ساری- قائمشهر، لاهیجان- آستانه و ایلخچی- تبریز پرتردد‌ترین محورهای کشور بودند که اوج تردد در آنها بین ساعت‌های 18تا 19عصر و کمترین تردد بین ساعت‌های 4تا 5صبح بوده‌است. در نوروز 97، 18درصد از بار ترافیک جاده‌های کشور به استان البرز اختصاص یافته بود درحالی‌که تنها نیم‌درصد از جاده‌های کشور در این استان قرار دارند. دلیل پرتردد بودن محورهای استان البرز در آن سال و تقریبا در هر تعطیلات دیگری این است که مسافران بیش از 10استان کشور از این مسیر عبور می‌کنند. همچنین محور کرج- چالوس نیز به‌عنوان پرتردد‌ترین جاده کوهستانی کشور معرفی شد.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :