• یکشنبه 29 مهر 1403
  • الأحَد 16 ربیع الثانی 1446
  • 2024 Oct 20
چهار شنبه 22 اسفند 1397
کد مطلب : 50765
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/KoYn
+
-

ایمن‌سازی گسترده‌تر از ایمنی در 18 ماده

شورای شهر دیروز لایحه ایمنی دانش‌آموزان را با بیش از 70 صفحه تصویب کرد

شورا
ایمن‌سازی گسترده‌تر از ایمنی در 18 ماده

حامد فوقانی/خبر‌نگار

مهم‌ترین دستور یکصد و سی و دومین جلسه شورای شهر تهران بررسی لایحه آیین‌نامه ایمنی حمل‌ونقل دانش‌آموزان بود. لایحه‌ای که ۱۹ماده داشت و از این نظر یک رکورد در شورای پنجم به ثبت رسید. البته هنگام بررسی اعضای شورا به حذف یک ماده رأی مثبت دادند.
جلسه دیروز پارلمان شهری تهران با صحبت‌های محسن هاشمی درباره رابطه بین مدیریت شهری و دستگاه قضایی شروع شد. رئیس شورا با اشاره به اینکه مدیریت شهری آمادگی خود را برای ارتباط تنگاتنگ با این نهاد و دیوان عدالت اداری اعلام می‌کند، افزود: «برای مبارزه با فساد در شهر باید تعامل بهتری میان شهرداری و دستگاه قضایی برقرار شود.»

از دستورالعمل‌های جدید تا تقویت نظارت

شهربانو امانی، رئیس کمیته حمل‌ونقل شورا در نخستین دستور جلسه دیروز پشت تریبون صحن قرار گرفت تا توضیحاتی را در مورد کلیات لایحه ایمنی حمل‌ونقل دانش‌آموزان ارائه کند. او گفت: «هم‌اکنون بالغ بر 10دستورالعمل، آیین‌نامه و مصوبه در راستای ایمنی حمل‌ونقل دانش‌آموز توسط نهادهای مختلف وضع و تصویب شده است که هر یک از این سندها به‌صورت کامل تمامی موارد مطروحه در بحث ایمنی حمل‌ونقل دانش‌آموزان را مورد هدف قرار نداده‌اند و هر یک به بخشی از موضوع پرداخته‌اند. همچنین سندهای موجود غالبا به‌صورت شفاف و دقیق مطرح نشده‌اند و از این‌رو امر نظارت و ارزیابی سیستم را مشکل می‌کنند.» او ادامه داد: «در لایحه مذکور ارتقای ایمنی خودروها، گواهی سلامت راننده خودروهای سرویس مدارس، آرام‌سازی معابر دارای مدرسه، آموزش کمک راننده سرویس مدارس، آموزش خود دانش‌آموزان و... مدنظر قرار گرفته است.»
احمد مسجدجامعی تنها کسی بود که درباره کلیات لایحه به اظهارنظر پرداخت. به گفته او، دو سند درباره ایمنی حمل‌ونقل دانش‌آموزان وجود دارد که در یکی از آنها بیشترین مسئولیت برعهده شهرداری گذاشته شده است. او سپس پرسید: «آیا در لایحه ارائه شده بحث بر سر تعیین تکلیف مسئولیت‌های آموزش و پرورش است؟» مسجدجامعی همچنین با بیان اینکه در سندی دیگر مربوط به شورای سوم بحث ایمنی دانش‌آموزان مورد توجه قرار گرفته پیشنهاد داد: «در سندی که وظایف دولت و شهرداری تعیین شده می‌توانیم در لایحه جدید، مسائل مشترک را همان وظایف دولت درنظر بگیریم.» پس از این کلیات لایحه به رأی گذاشته شد که با ۱۶رأی از آرای ۱۸عضو حاضر به تصویب رسید.


طولانی‌ترین مصوبه شورای پنجم

 
لایحه آیین‌نامه ایمنی حمل‌ونقل دانش‌آموزان ۱۹ماده دارد که دیروز یکی از مواد حذف شد و با 18ماده به تصویب رسید. برخی از موادی که دیروز به تصویب اعضا رسید به شرح زیر است:
   شهرداری موظف است آن دسته از مدارس را که شرایط ایمنی ندارند ظرف مدت ۳ماه به شورای شهر اعلام کند.
  کارگروه ایمن‌سازی در هر منطقه تا زمان شروع سال تحصیلی و بازگشایی مدارس از طریق اجرای طرح «گذرگاه‌های امن مدرسه» ترتیبی اتخاذ  شودکه امکان پیاده‌روی به مدرسه و عبور امن از معابر و تقاطع‌های منتهی به مدارس، از طریق حضور گذربان‌های مدرسه در این محل‌ها در ساعات رفت‌وآمد دانش‌آموزان در مسیر خانه و مدرسه در اولویت قرار گیرد.
  شهرداری تهران مکلف است ظرف 3 ‌ماه از تاریخ ابلاغ این مصوبه نسبت به اجرای برنامه عملیاتی ایمن‌سازی مدارس با تأکید بر روش‌های فعال سفر مدرسه (دوچرخه و پیاده) اقدام کند.
  شهرداری تهران موظف است تا با هدف تامین ایمنی و رفاه دانش‌آموزان، هر ساله با انجام فراخوان شناسایی و صدور پروانه فعالیت شرکت‌های حمل‌ونقل دانش‌آموزان نسبت به مدیریت، ساماندهی و نظارت بر ارائه خدمات سرویس مدارس اقدام کند...
  شهرداری تهران (سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران و یا شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه) مکلف است حداکثر ظرف مدت 2 ماه از تاریخ ابلاغ این مصوبه نسبت به تهیه و اجرای آیین‌نامه‌های انضباطی مربوط به تخلفات انضباطی رانندگان سرویس مدارس و شرکت‌های مجاز ارائه‌دهنده خدمات سرویس، وفق بند (6) قسمت (ه) تبصره (2) ماده (11) دستورالعمل اجرایی اقدام کند.
  شهرداری تهران موظف است در راستای حمایت، توانمندسازی و تسهیل زمینه فعالیت و تحصیل توان‌یابان، نسبت به ارائه خدمات سرویس‌های حمل‌ونقل دانش‌آموزان توان‌یاب بر حسب اعلام نیاز مدارس استثنایی و با لحاظ متناسب‌سازی سرویس ارائه شده با وضعیت شخص از طریق شرکت‌های مجاز ارائه‌دهنده سرویس اقدام کند.
  شهرداری تهران(سازمان حمل‌ونقل و ترافیک) مکلف است با همکاری اداره آموزش و پرورش و پلیس راهنمایی و رانندگی شهر تهران در راستای توسعه روش‌های فعال سفر، طرح آزمایشی(پایلوت) ترویج دوچرخه‌سواری ایمن دانش‌آموزان را ظرف 3 ‌ماه از تاریخ ابلاغ این مصوبه به اجرا درآورد.
  به‌منظور تجمیع اطلاعات و افزایش نظارت بر اقدامات ایمن‌سازی حمل‌ونقل دانش‌آموزان، شهرداری تهران(سازمان حمل‌ونقل و ترافیک) موظف است سامانه یکپارچه مدیریت بانک اطلاعات و حمل‌ونقل دانش‌آموزان را ظرف حداکثر یک ‌ماه از تاریخ ابلاغ این مصوبه از مجموعه اطلاعات و اقدامات ایمن‌سازی در مناطق 22گانه شهرداری تهران از قبیل دستورالعمل‌ها، ضوابط اقدامات اجرایی کوتاه‌مدت و بلندمدت، پایش ایمنی مدارس، اطلاعات مربوط به سرویس مدارس، بخشنامه‌ها، نرخ‌های مصوب، دستوارالعمل‌های اجرایی، اطلاعات برنامه‌های آموزشی، محتوای آموزشی(ایمنی ترافیک)، فیلم‎ها، انیمیشن و استانداردهای آموزشی ایمنی عبور و مرور ایجاد کرده و نسبت به اطلاع‌رسانی عمومی جهت شهروندان از طرق مقتضی اقدام کند.


کم‌لطفی همه جانبه درباره موضوع باغات

رئیس شورای شهر تهران ظهر دیروز در پایان جلسه با حضور در جمع خبرنگاران با بیان اینکه وقت جلسه امروز شورای شهر تهران به بررسی و تصویب پر ماده‌ترین لایحه ارسالی از سوی شهرداری تهران به‌منظور ارتقای ایمنی حمل‌ونقل دانش‌آموزان مدارس اختصاص یافت‌، گفت: «در طول 1.5سال گذشته این لایحه پر ماده‌ترین لایحه ارسالی بود که تمام وقت شورای شهر به بررسی آن گذشت.» او در مورد حواشی جلسه هفته قبل شورا در مورد رأی مثبت به استفساریه شهرداری تهران در مورد تعیین تکلیف وضعیت ۶۲ پرونده برج باغ گفت: «به‌نظر می‌رسد در این مورد نسبت به شورا کم لطفی شده و تیترهای تخریبی برای این خبر درنظر گرفته و باعث شد که فضای جامعه ملتهب شود و آنچه در جلسه شورا رخ داد، منعکس نشد. واقعیت این بود که براساس مصوبه برج  باغ بیش از ۱۰۰۰ باغ که چندین هکتار بودند تخریب شدند. به محض روی کار آمدن شورای شهر مصوبه برج  باغ لغو شد و هدف شورا این بود که جلوی تخریب باغات را بگیرد اما از شورا و شهرداری گذشته بیش از ۴۰۰ پرونده برج باغ مانده بود که شهرداری مجبور شد در مورد این ۴۷۳ پرونده استفساریه بدهد.» هاشمی با بیان اینکه ما در مورد ۶۲ باغ تصمیم گرفتیم اما از تخریب ۴۱۱ باغ دیگر جلوگیری کردیم، گفت: «این ۶۲ باغ پول داده بودند و کسی حاضر نیست پولش را پس بگیرد اما قرار شد کمیته‌ای تشکیل شود که این ۶۲ باغ را بررسی کند و اگر باغی درختان انبوه داشته باشد، شهرداری می‌بایست با مالک جلسه بگذارد و یا آن باغ را خریداری کرده و یا حقوق مکتسبه را در جای دیگر درنظر بگیرد و می‌بینید که هنوز مجوز قطعی صادر نشده است. اگر باغی جنبه تاریخی و میراثی داشته باشد از لیست این ۶۲ باغ خط می‌خورد. در نهایت نسبت به باغ‌هایی که درختانش خشک شده است اقدام می‌شود. می‌بینید که برای این ۶۲ باغ نیز موانعی گذاشته شده است و ما جلوی تخریب ۴۱۱ باغ را گرفتیم.» رئیس شورا در پاسخ به اینکه چرا لغو مصوبه برج  باغ در سند بالادستی یعنی پیوست شماره ۳ شورای‌عالی معماری و شهرسازی هنوز بعد از یک سال اصلاح نشده است، گفت: «شهرداری باید پیگیر این موضوع باشد.»


​​​​​​​

این خبر را به اشتراک بگذارید