• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
چهار شنبه 22 اسفند 1397
کد مطلب : 50755
+
-

رؤسای فعلی و سابق قوه قضاییه برای کرسی آیت‌الله هاشمی‌شاهرودی در خبرگان رقابت کردند

نایب‌رئیسی رئیسی

خبرگان
نایب‌رئیسی رئیسی


ششمین اجلاسیه خبرگان رهبری تحت‌تأثیر درگذشت 2نفر دیگر از اعضای سرشناس این نهاد آغاز به‌کار کرد. در فاصله اجلاسیه قبلی تاکنون آیت‌الله محمود هاشمی‌شاهرودی و آیت‌الله محمد مومن 2فقیه شورای نگهبان و عضو مجلس خبرگان درگذشتند و قاب تصاویر آنان بر صندلی‌هایشان قرار گرفت. این اتفاق رقابت زودهنگامی را بر سر کرسی نایب‌رئیسی خبرگان رهبری رقم زد. روسای سابق و فعلی قوه قضاییه همچنان نمایش اصلی را در تصاحب صندلی نایب‌رئیسی خبرگان بروز دادند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین ابراهیم رئیسی با حکم 16اسفندماه مقام معظم‌رهبری برای ریاست قوه قضاییه بخت بیشتری هم در مقایسه با آیت‌الله صادق آملی‌لاریجانی، رئیس سابق قوه داشت. این صندلی پیش از این نیز به مرحوم آیت‌الله محمود هاشمی‌شاهرودی، رئیس پیشین قوه قضاییه رسیده بود. رئیسی در رأی‌گیری روز اول اجلاسیه توانست رأی اکثریت نمایندگان را به‌دست بیاورد و با 43رأی از 78رأی مأخوذه به‌عنوان نایب‌رئیس انتخاب شود.

رئیسی پیش از این به‌دنبال تشکیل مجلس پنجم خبرگان و برگزاری انتخابات هیأت‌رئیسه توانسته بود مسئولیت کارپرداز مالی این نهاد را برعهده بگیرد. انتصاب اخیر او به‌عنوان رئیس قوه قضاییه نقش اصلی را در این ارتقا ایفا کرد. آیت‌الله صادق آملی‌لاریجانی نیز اگرچه با درگذشت آیت‌الله هاشمی‌شاهرودی بر صندلی ریاست مجمع تشخیص مصلحت نظام تکیه زد، ولی در نخستین آزمون جدی‌اش برای کسب صندلی نایب‌رئیسی خبرگان رهبری جا ماند و 27رأی به‌دست آورد؛ رقیب سوم صندلی نایب‌رئیسی نیز آیت‌الله فاضل گلپایگانی بود که 5رأی کسب کرد.
معیشت مردم

به گزارش ایرنا، آیت‌الله جنتی، رئیس مجلس خبرگان با اشاره به مشکلات اقتصادی در کشور گفت: مردمی که برای گوشت آبگوشت و معیشت خود دچار سختی هستند، برای راهپیمایی اینگونه به صحنه می‌آیند. امسال با اینکه باران هم آمد اما مردم تا پایان مراسم راهپیمایی ماندند. از این مردم باید تقدیر و برای آنها دعا کرد. او با بیان اینکه انتصاب آقای رئیسی بسیار ارزشمند بود و باید دست رهبری را برای این انتخاب بوسید، تصریح کرد: اگر امروز می‌خواهید بدانید که انتخاب ایشان چقدر صحیح است باید به میزان عصبانیت دشمن نگاه کرد. امروز همه دشمنان از انتصاب ایشان عصبانی هستند.

آیت‌الله جنتی با بیان اینکه آفتابه‌دزدها را همه می‌گیرند، ادامه داد: امروز باید یکی از مهم‌ترین تلاش‌های حجت‌الاسلام رئیسی مقابله با دانه‌درشت‌ها باشد، وقتی دانه‌درشت‌ها بازداشت می‌شوند تلفن از همه‌جا شروع می‌شود. نه‌تنها باید با مجرم برخورد کرد، بلکه باید با مسببان این جرم هم برخورد کرد.

   حضور وزیر اقتصاد در جمع خبرگانی‌ها
بررسی «مشکلات معیشتی مردم؛ عوامل و راهکارها» دیگر دستور اجلاس بود که فرهاد دژپسند، وزیر امور اقتصادی و دارایی در این بخش میهمان خبرگانی‌ها بود. پرسش و پاسخ‌های او با نمایندگان خبرگان بدون حضور خبرنگاران انجام شد. او در عین حال پس از پایان نشست و در جمع خبرنگاران گفت: «از آنجایی که اعضای مجلس خبرگان ارتباط نزدیکی با مردم دارند و مورد مراجعه مردم هستند پرسش‌هایی درخصوص مشکلات و چالش‌های فعلی اقتصاد کشور داشتند که در این جلسه به این پرسش‌ها پاسخ داده شد. عمده پرسش اعضای مجلس خبرگان در مورد نحوه واگذاری‌ها، خصوصی‌سازی‌، قیمت کالا‌های اساسی، نرخ ارز، مدیریت بازار و کنترل تورم بود که به این سؤالات پاسخ داده شد.»

 

این خبر را به اشتراک بگذارید