• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
چهار شنبه 22 اسفند 1397
کد مطلب : 50746
+
-

رئیس‌جمهور در جمع نخبگان و سران عشایر عراق حضور پیدا کرد

دیدار روحانی و فرمانده حشدالشعبی

در بیانیه مشترک ایران و عراق بر شروع لایروبی اروندرود توافق شد

دولت
دیدار روحانی و فرمانده حشدالشعبی


30 سال پس از جنگ تحمیلی صدام علیه ایران، در کاخ دیکتاتور سابق عراق به افتخار حضور هیأت ایران سرود ملی کشورمان توسط گروه موزیک ارتش عراق نواخته شد و حسن روحانی دیروز در پایتخت عراق با فرماندهان جهادی این کشور ازجمله حشدالشعبی دیدار کرد، جهادی‌هایی که در دوران دفاع‌مقدس در جناح ایران و در مقابل صدام قرار داشتند.

فالح الفیاض، رئیس حشدالشعبی و مشاور امنیت ملی عراق تأکید کرد که عراق همواره خود را مدافع جمهوری اسلامی ایران در عرصه‌های گوناگون می‌داند و به دستاوردها و پیشرفت‌های سیاسی، اقتصادی، منطقه‌ای و بین‌المللی همسایه برادر خود ایران افتخار می‌کند.

در این دیدار ابومهدی المهندس، فرمانده ارشد حشد‌الشعبی نیز حضور داشت.

بنا بر اعلام سایت رئیس‌جمهور، ‌حیدرالعبادی، نخست‌وزیر سابق عراق در دیدار با روحانی تأکید کرد: همه احزاب و سیاسیون عراق از گسترش همکاری‌ها و روابط با جمهوری اسلامی ایران حمایت می‌کنند و هیچ عاملی نمی‌تواند در این روابط استراتژیک خدشه‌ای وارد کند.

سیدعمار حکیم، رئیس ائتلاف اصلاح و سازندگی هم در دیدار رئیس‌جمهور بیان کرد: وظیفه خود می‌دانیم تا در برابر فضاسازی‌ها، زیاده‌خواهی‌ها و تبلیغات گسترده مستکبران و قدرت‌های بزرگ علیه جمهوری اسلامی ایران ایستادگی کنیم.

دیدار با نوری المالکی، نخست‌وزیر اسبق عراق و رئیس ائتلاف دولت قانون و دبیرکل حزب اسلامی دعوت عراق و نخبگان عراق از دیگر برنامه‌های روحانی در بغداد بود، او سپس عازم کربلا شد و امروز هم قرار است در نجف اشرف با برخی مراجع ازجمله آیت‌الله سیستانی دیدار کند. تاکنون سابقه نداشته آیت‌الله سیستانی با هیچ‌یک از روسای جمهور ایران دیدار داشته باشد.

سفر روحانی خشم مقامات آمریکایی را
بر‌انگیخته، برایان هوک، نماینده ویژه امور ایران در وزارت امور خارجه آمریکا در واکنش به این سفر مدعی شده است: سفر روحانی به عراق به سود ملت عراق نخواهد بود زیرا وی حتی به ملت ایران خدمت نکرد پس ملت عراق باید از خود بپرسند که به چه دلیل مصلحت آنها برای روحانی اهمیت دارد.

حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران به دعوت رسمی رئیس‌جمهور و نخست‌وزیر عراق، روز دوشنبه در سفری سه روزه و درصدر یک هیأت عالی‌رتبه سیاسی و اقتصادی وارد بغداد شد و با مقامات عالی‌رتبه عراق ازجمله عادل عبدالمهدی نخست‌وزیر عراق، برهم صالح رئیس‌جمهور این کشور و همچنین محمد الحلبوسی، رئیس پارلمان عراق دیدار و توافقنامه‌های همکاری مشترک امضا کرد.

   توافق‌های ایران و عراق
جمهوری اسلامی ایران و جمهوری عراق در یک بیانیه مشترک بر توسعه و گسترش روابط دو کشور در همه حوزه‌های مورد علاقه تأکید کردند.

      طرفین درباره مجموعه‌ای از موضوعات مورد علاقه گفت‌وگو نموده و یادداشت‌های تفاهم در زمینه‌هایی مانند نفت، تجارت، بهداشت، حمل‌ونقل ریلی میان شلمچه و بصره و تسهیل صدور روادید برای تجار و سرمایه‌گذاران دو کشور به امضا رساندند. همچنین دو طرف در مورد پیش‌نویس توافقنامه امنیتی گفت‌وگو کردند و به‌منظور پیگیری‌های لازم و اتخاذ اقدامات اداری و قانونی، مقرر شد متن این پیش‌نویس، رسماً از طریق مجاری دیپلماتیک ارائه گردد.

      طرفین بر اهمیت ایجاد گذرگاه‌های مرزی جدید میان دو کشور، تأسیس شهرک‌های صنعتی مشترک، اجرایی کردن انتقال یکسره کالا میان دو طرف بدون نیاز به تخلیه بار در مرزهای بین‌المللی دو کشور تأکید کردند. دو طرف همچنین درباره اعزام نیروی کار ماهر بین دو کشور و همکاری بهداشتی، درمانی، آموزشی، پزشکی، تجارت دارو و تسهیل ثبت شرکت‌های دارویی در دو کشور بحث و گفت‌وگو کردند.

      دو طرف بر به کارگیری تلاش خود برای افزایش حجم تبادلات در حوزه‌های تجاری، سرمایه‌گذاری، اقتصادی و خدمات فنی، مهندسی و صنعتی که می‌تواند به توسعه هر چه بیشتر دو کشور و منطقه یاری رساند، تأکید کردند. در این راستا طرف ایرانی اعلام آمادگی کرد که از طریق ارائه خدمات و مشارکت شرکت‌های ایرانی در حوزه‌های یادشده از بازسازی عراق پشتیبانی نماید. طرف عراقی نیز از مشارکت شرکت‌ها و سرمایه‌گذاران ایرانی استقبال کرد و خواستار ارائه تسهیلات متقابل برای فعالیت شرکت‌ها و تجار عراقی در ایران به‌منظور تامین منافع مشترک گردید.

      دو طرف همچنین راه‌های تسهیل صدور روادید برای شهروندان دو کشور با هدف گردشگری، زیارت، تجارت و گردشگری سلامت را مورد بحث قراردادند. همچنین در این راستا توافق شد که صدور روادید برای تجار و بازرگانان هر دو کشور تسهیل شود. افزون بر این طرف ایرانی اعلام کرد که از تاریخ 12فروردین 1398(یکم آوریل 2019) صدور روادید برای شهروندان عراقی رایگان خواهد بود. طرف عراقی نیز اعلام کرد که به‌عنوان عمل متقابل، همزمان با طرف ایرانی، همین اقدام را انجام می‌دهد.

      درخصوص اروند رود، طرفین بر عزم راسخ خود بر اجرای «عهدنامه مربوط به مرز دولتی و حسن همجواری بین ایران و عراق» مورخ 13ژوئن 1975و پروتکل‌های ضمیمه و موافقتنامه‌های تکمیلی آن، با حسن نیت و با دقت، تأکید کردند و براین اساس، طرفین تصمیم گرفتند تا عملیات مشترک پاکسازی و لایروبی اروند رود را به‌منظور بازگرداندن کانال اصلی قابل کشتیرانی (تالوگ) براساس عهدنامه 1975مذکور و پروتکل مربوطه آن در اسرع وقت آغاز کنند.

این خبر را به اشتراک بگذارید