• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
سه شنبه 21 اسفند 1397
کد مطلب : 50717
+
-

قم پایلوت استان پاک می‌شود

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان: 350 هزار دستگاه موتورسیکلت در استان قم تردد می‌کند که بیشترین سهم را در آلودگی دارند

گزارش
قم پایلوت استان پاک می‌شود

فاطمه امامی| قم- خبرنگار:


 معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان محیط زیست که در سفری یک روزه به قم آمده بود تا در کارگروه کاهش آلودگی هوا و مقابله با گرد و غبار قم در تالار امام جواد(ع) استانداری شرکت کند،  به صحبت‌های حجت‌الاسلام «مجتبی ذوالنوری» نماینده قم درباره سهم قم از طرح انتقال آب از دریای خزر به دریای عمان اشاره کرد و گفت: از نظر زیست‌محیطی از دید من انتقال آب دریا هیچ اشکالی ندارد، اما از نظر توجیه اقتصادی حرف و حدیث بسیار است.
«عیسی کلانتری» ادامه داد: واقعیت این است که وظیفه داریم آب شرب و بهداشتی مردم را تأمین کنیم اما انتقال آب برای کشاورزی هیچ توجیه اقتصادی ندارد.

به گفته وی، در کشور سالانه حدود 80 میلیارد متر مکعب آب مصرف می‌شود در حالی که 40 میلیارد دلار تولید داریم.
کلانتری که پس از ارائه گزارش توسط مدیر کل محیط زیست و چند نفر از مسئولان استان قم درباره وضعیت محیط زیستی صحبت می‌کرد،  یک پیشنهاد خاص برای قم داشت.


معرفی قم به عنوان شهر پاک

وی با این استدلال که نگاه بخشی در حوزه محیط زیست دردی را دوا نمی‌کند،  خواستار تهیه یک بسته کامل برای کل وضعیت محیط زیستی استان قم از آلودگی هوا گرفته تا پسماند و مسأله آب و... شد تا قم در پنجاهمین سالگرد انقلاب اسلامی بتواند به عنوان شهر پاک محیط زیستی معرفی شود.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان این‌که قرار است قم پایلوت استان پاک شود، گفت: آمادگی داریم پکیج کاملی از محیط زیست استان قم تهیه کنیم که هوای پاک هم بخشی از آن است.
وی اضافه کرد: در سال 98 طرح جامعی برای محیط زیست قم تهیه و به صورت یک بسته ارائه شود و زمان بندی سی پی‌ام داشته باشد. ضروری است این طرح را برای قم به عنوان یک استان پاک در نظر بگیریم.

کلانتری با اشاره به این‌که محیط زیست کشور ما قربانی توسعه ناپایدار شده است، ادامه داد: دریاچه قم 50 سال پیش آب داشت اما این آب‌ها را از آن گرفتیم. اجازه ندادیم آب وارد دریاچه شود.
رئیس سازمان محیط زیست با اشاره این‌که دریاچه قم امکان احیا به شیوه دریاچه ارومیه را ندارد افزود: به هیچ وجه امکان‌پذیر نیست که آب‌های برداشته شده را برگردانیم.
وی با بیان این‌که معاونش هنوز این را قبول ندارد که دریاچه نمک منشأ گرد و غبار شده اضافه کرد: پرسش اینجاست که دریاچه قم اگر منشأ اصلی گرد و غبار است باید چه کنیم؟


کانون‌های آلایندگی در قم

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان قم هم در این کارگروه به بیان خلاصه‌ای از وضعیت زیست‌محیطی استان قم پرداخت.
«سید رضا موسوی مشکینی» با اشاره به فاکتورهای آلاینده هوا در استان قم اظهار کرد: در مسأله گرد و غبار دو منشأ داخلی و خارجی وجود دارند که در سال‌های اخیر منشأ داخلی اهمیت بیشتری پیدا کرده است.
وی با اشاره به نقش کارخانه‌ها،  خودروها،  نیروگاه‌ها و... در آلایندگی هوا افزود: استان قم بیشترین تعداد موتورسیکلت دارد و 350 هزار دستگاه موتورسیکلت در استان قم تردد می‌کند که بیشترین سهم در آلودگی را دارند.

موسوی با بیان این‌که در شهرک‌های صنعتی واحدهای آلاینده و تکنولوژی‌های قدیمی وجود دارند که آلودگی زیادی برای استان تولید می‌کنند، ادامه داد: قانون شعاع 120 کیلومتر تهران موجب شده سرریز صنایعی که قابلیت استقرار در تهران را ندارند به قم بیایند. مدیر کل حفاظت محیط زیست استان قم با بیان این‌که نیروگاه حرارتی 25 درصد سوخت را مصرف می‌کند، گفت: این نیروگاه جانمایی خوبی ندارد و موجب آلودگی شهر قم می‌شود. وی با اشاره به این‌که 63 درصد بنزین توزیعی در استان قم یورو 4 است، اظهار کرد: در تعدادی از جایگاه‌ها طرح کهاب اجرا می‌شود.

موسوی افزود: فقط 30 درصد خودروهایی که در شهر قم تردد می‌کنند،  معاینه فنی دارند. امسال وضعیت مطلوب‌تری از نظر شاخص‌های هوای پاک داشتیم. در 9 ماه اول روز خطرناک و ناسالم نداشتیم که البته بخشی مربوط به بحث‌های اقلیمی و بارندگی‌ها بوده است.

موسوی با اشاره به وجود بحران در حوضه آبریز دریاجه نمک ادامه داد: این حوضه 9 میلیون هکتار مساحت دارد که یک میلیون هکتار آن استان قم است.به گفته وی، بالاترین ضریب تراکم شهرنشینی و سرانه مصرف آب شرب در این حوزه است. 10 میلیارد متر مکعب آب کشاورزی و 2 میلیارد متر مکعب آب شرب در این حوزه مصرف می‌شود.

مدیر کل محیط زیست استان قم تأکید کرد: کسری حوزه آبریز دریاچه نمک بیشترین کسری در کشور است که برای این موضوع باید تدبیری اندیشیده شود.وی با اشاره به نمودار تغییرات سطح آب دریاچه نمک در 40 سال اخیر اضافه کرد: در سال‌های گذشته آب‌های دائمی داشتیم اما در عمل از 2010 آبی در سطح دریاچه مشاهده نمی‌شود.موسوی نسبت به حرکت آب‌های شور به سمت دشت‌های اطراف هشدار داد چون موجب شوری آب و خاک می‌شود.همچنین در ادامه جلسه، «احمد امیرآبادی فراهانی» نماینده قم در مجلس شورای اسلامی از عیسی کلانتری خواست مسأله تخصیص حقابه‌ها به استان قم را پیگیری کند.


آمار درستی از آلاینده‌ها نداریم

نایب رئیس شورای اسلامی شهر قم و رئیس کمیته محیط زیست هم اضافه کرد: یکی از مسائل اساسی ما موضوع سیستم‌های پایش در شهر قم است. در حال حاضر در استان قم 3 مجموعه پایش آلاینده‌ها داریم که دو سیستم کار می‌کند و آمار درستی در آلاینده‌های شهر قم نداریم.
«حسن بختیاری» با بیان این‌که اتوبوس‌ها از کانون‌های آلایندگی هستند اظهار کرد: اگر بخواهیم کمکی به محیط زیست شهرها بکنیم بدیهی‌ترین بحث این است که مشکل ناوگان فرسوده حمل ‌و ‌نقل عمومی شهرها حل شود.خودروهایی

این خبر را به اشتراک بگذارید