• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
سه شنبه 21 اسفند 1397
کد مطلب : 50704
+
-

آماده‌سازی هیرکانی برای ثبت در یونسکو

هفته درختکاری در سراسر کشور هر سال با برنامه‌های متعددی برگزار می‌شود. برنامه روز اول هفته درختکاری امسال کشت نهال در روستای داوان تالش بود. 
رئیس اداره حفاظت محیط زیست تالش با اشاره به کاهش جمعیت گونه‌های گیاهی بومی در جنگل‌های هیرکانی به همشهری گفت: کشت گونه‌های بومی جنگل‌های هیرکانی می‌تواند ضمن کمک به افزایش پایداری پوشش گیاهی منطقه سبب افزایش شانس کشورمان برای به دست آوردن امتیازهای لازم برای ثبت جنگل‌های هیرکانی شمال ایران در فهرست میراث جهانی سازمان یونسکو شود. 
عارف شادکام تصریح کرد: منطقه پنادون در غرب روستای داوان بخشی از منطقه حفاظت شده لیسار است. پوشش جنگلی این منطقه با وسعت ۵ هزار هکتار در زمره سایت‌های معرفی‌شده به یونسکو برای ثبت در فهرست میراث طبیعی بین‌المللی قرار دارد و بالاترین امتیاز را میان سایر سایت‌های کشور به دست آورده است. مدیر عامل موسسه شقایق‌های وحشی هیرکانی و یکی از فعالان محیط‌ زیست گیلان که با درک تهدیدات موجود در این روستا کار آموزش مردم را برای ساخت روستای پاک آغاز کرده هم در این باره گفت: کشت ۳ هزار اصله نهال جنگلی منطبق با گونه‌های جنگل هیرکانی در گیلان بی‌سابقه است. هزار اصله در ۱۵ اسفند و ۲ هزار اصله دیگر طی روزهای بعد کاشته شد.
غلامرضا نورزاد افزود: انتخاب گونه‌های درختی افرا و شیردار در کوهپایه براساس سازگاری با ارتفاع و اقلیم منطقه صورت گرفته است تا موجب پایداری خاک شود. 
وی ادامه داد: پدیده رانش زمین که در محل اجرای این طرح نیز قابل مشاهده است، نتیجه از میان رفتن درختان بوده و به وسیله دخالت عامل انسانی در طبیعت ایجاد شده است. بنابراین کشت این نهال‌ها عاملی برای از بین بردن خطرات ناشی از رانش زمین و سیل است. 
 

این خبر را به اشتراک بگذارید