• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
سه شنبه 21 اسفند 1397
کد مطلب : 50667
+
-

سرود ‌«ای ایران» یک سرود ملی است

دریچه
سرود ‌«ای ایران» یک سرود ملی است


احمد مسجدجامعی دیروز سخنران جشنواره «ایران مرز پرگهر» در دانشگاه تهران بود. به گزارش همشهری، او در جمع دانشجویان گفت: آنچه مردم در گذر زمان برمی‌گزینند تنها یک قرارداد نیست بلکه امری ملی است. اگر مردم میدانی را میدان آزادی نامیدند، نامیدن آن میدان به نامی دیگر فاصله گرفتن از خواست ملت است.

همچنین اگر مردم سرودی چون سرود ‌ای ایران ‌ای مرز پر گهر را پسندیدند و در جشن و سوگ خود خواندند، این سرود جایگاه یک سرود ملی را پیدا می‌کند و پس از آن، جزو میراث فرهنگی محسوب می‌شود که بایستی حدود و ثغور آن را رعایت کرد و تحریف و تصرف در این سرود تنها به معنی جدا شدن از خواست مردم است.

وزیر پیشین فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه اظهار کرد: آهنگ این سرود را روح‌الله خالقی براساس شعری از حسین گل‌گلاب ساخته که روایتی است از وقایع اشغال ایران پس از جنگ جهانی دوم. زمانی‌که او شاهد تعرض یک افسر انگلیسی به یک کاسب و سپس یک پلیس ایرانی است تأثر او موجب می‌شود کلامی را با خود زمزمه کند که کامل شده این کلام موزون، همان سرود زیبای ‌ای ایران است.

او سپس گفت: انتخاب نام این جشنواره که از سر حسن سلیقه صورت پذیرفته، پیوندی میان این جشنواره و روح ملی ایران برقرار کرده است و می‌توان با نامگذاری بخش‌هایی از جشنواره براساس قسمت‌هایی از این سرود نیز آن را تقویت کرد.

این خبر را به اشتراک بگذارید