• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
سه شنبه 3 بهمن 1396
کد مطلب : 5066
+
-

فرصت‌سازی به وقت بوشهر

 

علیرضا برازجانی/ بوشهر - خبرنگار:

 

بوشهر علاوه بر داشتن بزرگ‌ترین تاسیسات صنعتی تولید گاز در پارس جنوبی، پایانه صادرات نفت خام، نیروگاه اتمی از منابع غنی و معادن طبیعی، تجارت دریایی، بنادر متعدد صیادی و تجاری و ظرفیت بالقوه گردشگری دریایی و کشاورزی جایگاه ویژه‌ای در تامین درآمد کشور دارد. این جایگاه می‌تواند در تحقق مطالبه‌های مردم در زمینه اشتغال، رونق کسب و کار و شکوفایی اقتصادی استان تاثیر زیادی داشته باشد.

در این شرایط انتظار می‌رود بعد از ۳ ماه از معارفه استاندار جدید و تحویل کلید استانداری بوشهر به عبدالکریم گراوند، شاهد اقداماتی برای برگشت رونق دوباره کسب و کار و روغنکاری چرخ فرسوده اقتصاد بوشهر، حل مشکلات پیش روی فعالان اقتصادی و بازرگانی در زمینه‌های مختلف و همچنین رفع مشکلات اشتغال متقاضیان بی‌شمار کار باشیم. موضوعی که البته با توجه به رویکرد و موضع‌گیری‌های اخیر نماینده ارشد دولت در پیگیری تصویب منطقه آزاد بوشهر همچون گذشته مغفول مانده است.

به گواه کارشناسان، روند فعلی فعالیت مناطق آزاد در سایر نقاط کشور از بدو تاسیس به دلیل سیاست‌های حاکم، تجربه شکست‌خورده و بدون سود و منفعت برای ساکنان و اهالی مناطق همجوار آن قلمداد می‌شود و بدون نقش تاثیرگذار فقط موجب افزایش لجام‌گسیخته قیمت مسکن، زمین و تورم شدید است.

در حال حاضر نرخ بالای بیکاری از مشکلات اساسی همه طبقه‌های جامعه به‌ویژه جوانان فارغ‌التحصیل دانشگاهی در این استان است. با توجه به ظرفیت‌های اشتغال‌زایی بی‌بدیل در بوشهر همچون استفاده از ظرفیت ساحل و دریا، شیلات و آبزی پروری، جاذبه‌های بازار بنادر استان، صنعت نفت و تاسیسات بالا و پایین‌دستی با وجود تصریح برنامه ششم توسعه مبنی بر جذب 50 درصدی افراد بومی در صنایع نفت و گاز متاسفانه بخش عمده ظرفیت اشتغال صنعت نفت در پارس جنوبی و سایر مناطق نفتی استان مربوط به افراد غیر بومی است و حدود 70 درصد عنوان می‌شود. طبق قاعده نباید نرخ بیکاری در این استان بالا باشد، اما برابر آمار منتشر شده از سوی مراجع رسمی، میزان بیکاران استان از مرز 11 درصد در تابستان گذشته عبور کرده و به ۱۱/۷ درصد رسیده است و در اکثر شهرستان‌های استان این رقم به 18 درصد هم می‌رسد.

از سوی دیگر، بوشهر مقام دوم تولید خرمای کشور را دارد، اما متاسفانه با وجود این ظرفیت بالای تولید خرما، صنایع تبدیلی و فراوری و بسته‌بندی در این حوزه با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می‌کنند به طوری که از 65 واحد بسته‌بندی خرما فقط 15واحد به صورت نیمه‌فعال در حال کارند. اگر چاره اساسی و تدبیر لازم برای حل مشکل مالیات، تزریق تسهیلات بانکی و تامین سرمایه در گردش این واحدها اندیشیده شود، زمینه اشتغال دست کم 6 هزار نفر به صورت مستقیم و هزاران نفر دیگر به صورت غیرمستقیم فراهم خواهد شد.

البته توجه به توسعه و ترویج صنایع تبدیلی و تکمیلی خرما ضمن ایجاد ارزش افزوده و جلوگیری از ضایعات می‌تواند به صادرات این محصول بهبودی دوچندان ببخشد.

بدون تردید ظرفیت‌های گردشگری از سرمایه‌های منحصر به فرد هر کشور و منطقه به شمار می‌رود. بنابراین سواحل بوشهر ظرفیت بالایی برای توسعه گردشگری دارند. این مهم زمانی محقق می‌شود که مسئولان با برنامه‌ریزی و طراحی مناسب و در عین حال جذب سرمایه‌گذاری از این فرصت‌های بی‌بدیل برای اشتغال‌افزایی، رشد اقتصادی و مواردی از این دست تلاش مضاعف داشته باشند.

تمرکز برنامه‌های مدیریت ارشد استان روی تصویب منطقه آزاد در حالی است که منطقه ویژه اقتصادی بوشهر پس از ۲ دهه از آغاز به کار با ورشکستگی اقتصادی مواجه شده است به طوری که از پرداخت حقوق کارکنان ستادی خود نیز عاجز مانده. بنابراین انتظار می‌رود مدیریت ارشد استان ضمن پرهیز از اهدافی چون تصویب منطقه آزاد، با برنامه‌ریزی جامع و هدفمند ضمن هم‌افزایی لازم با نمایندگان استان بوشهر در مجلس شورای اسلامی، تلاش پیگیر و مستمر خود را بر رونق دوباره صنایع اشتغال‌زا و بنگاه‌های اقتصادی استان متمرکز کند.

این خبر را به اشتراک بگذارید