• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
سه شنبه 21 اسفند 1397
کد مطلب : 50596
+
-

بلوا در بهارستان به‌خاطر یک دیدار

نمایندگان نزدیک به طیف جبهه پایداری میاندار غوغای دیروز مجلس بودند

مجلس
بلوا در بهارستان به‌خاطر یک دیدار

فرزانه آیینی ـ خبر‌نگار

دیدار هفته گذشته جمعی از اعضای فراکسیون امید با رئیس دولت اصلاحات، درنشست دیروز بهارستان نمایندگان دو طیف سیاسی اصلاح‌طلب و پایداری ساکن مجلس را روبه‌روی هم قرار داد.
جنجال‌سازی‌ دیروز پایداری‌ها برای مذمت حضور جمعی از اعضای فراکسیون امید در دفتر رئیس دولت اصلاحات که به‌صورت هر ساله برگزار می‌شود چنان بود که نظم جلسه علنی بهارستان را برای دقایقی برهم زد و سبب رودررویی و درگیری لفظی جمعی از نمایندگان با هم شد.
دوشنبه 13اسفندماه، 25تن از اعضای فراکسیون امید به رسم هرساله‌شان که در سالگرد انتخابات مجلس دهم - هفتم اسفندماه 94- به دیدار رئیس دولت اصلاحات می‌روند، مهمان دفتر او شدند و درباره مهم‌ترین موضوعات روز کشور ازجمله بازسازی اعتماد عمومی، لزوم حصول وحدت حداکثری در کشور و چاره‌اندیشی برای رفع مشکلات مردم به رایزنی پرداختند، هرچند فردای آن روز رسانه‌های تندروی اصولگرا به این اقدام امیدی‌های مجلس تاختند و رسمی و غیررسمی آنها را به رد صلاحیت تهدید کردند اما بعد از گذشت یک هفته از انجام این دیدار، محمد مهدی زاهدی، از اعضای فراکسیون ولایی‌ها آتش خشم اصولگرایان از این ارتباط را به صحن علنی مجلس کشاند و در بهارستان بلوا به پا کرد.
او دیروز در نطق میان دستورش گفت: دیدار جمعی از اهالی مجلس با فردی که به تعبیری در فتنه ۸۸ باغی بر انقلاب بوده حمایت از طغیان است؛ امیدوارم که این نمایندگان منافع ملی را به منافع جناحی ارجح دانسته و همراهی لازم را با آرمان‌های امام (ره) و رهبری انقلاب داشته باشند. از دستگاه‌های نظارتی انتظار می‌رود اقدامات مقتضی را اتخاذ کنند.

یکی مرزهای رسمی کشور را زیر ‌سؤال برده است
دقایقی بعد از نطق زاهدی، محمدعلی وکیلی، نماینده تهران و عضو عیات رئیسه مجلس با استناد به اصل‌75قانون اساسی خطاب به زاهدی که دیدار اعضای فراکسیون امید با رئیس دولت اصلاحات را حمایت از طغیان و خلاف منافع ملی خوانده بود، گفت: آقای زاهدی، خلاف منافع ملی آنجایی صورت گرفت که تنگ‌نظری برخی، سرمایه‌های انسانی را به حاشیه برد. خلاف منافع ملی آنجایی صورت گرفت که رئیس‌جمهور 8ساله این کشور همچنان در گوشه و کنار کشور سخنرانی می‌کند و مرزهای رسمی کشور را زیر سؤال برده است؛ نه رئیس‌جمهوری که سال‌ها گوشه‌ای نشسته و جز دعوت به وحدت کاری نمی‌کند.
حمله ذوالنوری و کریمی قدوسی به جایگاه هیأت رئیسه
وکیلی صحبت می‌کرد و همهمه مخالفان سخنانش بیشتر و بیشتر به گوش می‌رسید تا آنجا که محمد جواد کریمی‌قدوسی و مجتبی ذوالنوری دو تن از چهره‌های جبهه پایداری خود را به جایگاه هیأت رئیسه رساندند و از میکروفن‌های روشن اعضای هیأت رئیسه سخنان‌شان را به گوش مخاطبان‌شان در رادیو رساندند. چنانچه کریمی‌قدوسی به سمت میکروفن وکیلی رفت و گفت: خاتمی این همه خون ریخته و فتنه کرده... مجتبی ذوالنوری هم سعی داشت میکروفن وکیلی را به سمت خود بکشد و سخن بگوید، اما وکیلی این اجازه را به او نداد. ذوالنوری سپس به سمت صندلی مطهری رفت و از میکروفن وی فریاد ‌زد که از صبح تذکر اصل‌75داریم اما نوبت ندادید. چرا به وکیلی اجازه دادید؟ هجوم نمایندگان پایداری‌ها از جمله محمد جواد ابطحی و محمدمهدی زاهدی ، علیرضا سلیمی، احد آزادی‌خواه، هدایت خادمی، احمد سالک، موسوی لارگانی و حسینعلی حاجی دلیگانی به سمت جایگاه هیأت رئیسه قابل توجه بود و همین سبب شد جمعی از نمایندگان اصلاح‌طلب هم خودشان را به جایگاه برسانند، ‌در این فضا از یک سو مجتبی ذوالنوری بر سر علی مطهری فریاد می‌زد و خطاب به او می‌گفت شما قسم خورده‌اید که بی‌طرف باشید، از سوی دیگر زاهدی و ابطحی نیز مقابل علی مطهری ایستاده بودند و اعتراض می‌کردند. در این فاصله عباس گودرزی نماینده بروجرد نیز میکروفن مطهری را روشن کرد و گفت « فتنه خط قرمز نظام است».

لطفا بنشینید سرجایتان!
در لابه‌لای این همهمه علی مطهری، رئیس جلسه در واکنش به حواشی ایجاد شده، گفت: اخطار آقای وکیلی وارد بود. آقای خاتمی ممنوع‌الملاقات نیست بلکه ممنوع‌التصویر است که آن هم مبنای قانونی ندارد. لطفا بنشینید سرجایتان!
او برای بازگرداندن نظم جلسه از احمد امیرآبادی، عضو هیأت رئیسه خواست تا تذکرات شفاهی را ادامه دهد، اما هیچ‌کدام از اعضای هیأت رئیسه به جز رئیس در صندلی‌شان حضور نداشتند. سخنان مطهری اعتراض تندروها و محمدمهدی زاهدی را به‌دنبال داشت و مطهری تأکید کرد: مطلب روشن است آقای زاهدی شما صحبتی کردید که تلویحا توهین به برخی از نمایندگان بود و آقای وکیلی هم جواب داد. البته که پایان همهمه و بی‌نظمی در صحن بهارستان پایان تاختن پایداری‌ها بر مواضع جناح مخالف‌شان نبود چنانچه نصرالله پژمان‌فر، نماینده مشهد و از دیگر چهره‌های وابسته به جبهه پایداری در بهارستان در تذکری شفاهی به مطهری، نایب‌رئیس مجلس به‌دلیل اجازه دادن به وکیلی برای بیان اخطار اصل 75در واکنش به نطق زاهدی ایراد گرفت و گفت: اصل قضیه هم در شورای‌عالی امنیت ملی که ریاست آن بر‌عهده رئیس‌جمهور است باید مطرح شود. از آنجا که محدودیتی برای برخی عوامل به‌عنوان جریان فتنه قائل هستند اگر دوستان می‌خواهند مسئله را بررسی کنند یقه رئیس‌جمهور را بگیرند که چند سال است به آقایان وعده داده و هیچ اتفاقی نیفتاده است. نایب‌رئیس مجلس خطاب به پژمان‌فر گفت: کدام حکم صادر شده است که رئیس دولت اصلاحات ممنوع الملاقات است؟ پژمان‌فر در پاسخ به مطهری گفت: البته ایشان ممنوع‌التصویر هستند. مطهری به او پاسخ داد: این موضوع خیلی مبنای قانونی ندارد.
به‌دنبال پ‍ژمان‌فر، علیرضا سلیمی نماینده مردم محلات و دلیجان در تذکری شفاهی خطاب به علی مطهری گفت: موضع ما نسبت به کسانی که قرآن و عکس امام را آتش زدند چگونه است؟ موضع ما با کسانی که گفتند مرگ بر اصل ولایت فقیه چگونه است؟ موضع ما نسبت به کسانی که گفتند نه غزه نه لبنان چگونه است؟ موضع ما نسبت به کسانی که گفتند انتخابات بهانه است، اصل نظام نشانه است چگونه است؟ آیا اولویت امروز ما مباحثی است که بعضی از عزیزان مطرح می‌کنند؟
 

این خبر را به اشتراک بگذارید