• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
دو شنبه 20 اسفند 1397
کد مطلب : 50532
+
-

رونمایی ازسامانه نسخه‌نویسی الکترونیک

خبر
رونمایی ازسامانه نسخه‌نویسی الکترونیک

طرح الکترونیک شدن نسخه‌نویسی یکی از راه‌های مقابله با خطاهای پزشکی است. آمارها می‌گویند؛ از شایع‌ترین خطاهای پزشکی، خطاهای ناشی از نسخه‌نویسی کاغذی است؛ چرا که بارها دستخط بد پزشکان، باعث به خطر افتادن ایمنی بیمار و افزایش احتمال وقوع خطاهای پزشکی شده است؛ به همین سبب پیاده‌سازی‌ سیستم نسخه‌نویسی الکترونیک می‌تواند مشکلات متعدد نسخه‌نویسی کاغذی را بهبود دهد. از سویی دیگر باعث صرفه‌جویی و کاهش خطاهای دارویی و عوارض ناخواسته دارویی می‌شود. سعید نمکی، وزیر بهداشت در مراسم رونمایی از سامانه نسخه‌نویسی الکترونیک درباره اینکه چرا پرونده الکترونیک سلامت مغفول مانده است به همشهری گفت: در برنامه پنجم و ششم توسعه به پرونده الکترونیک سلامت پرداخته شده است اما به دلایلی توجه چندانی به این حوزه نشد و درنهایت مغفول ماند.

سعید نمکی در مراسم رونمایی از سامانه نسخه‌نویسی الکترونیک در 31استان و همایش مشترک معاونان درمان دانشگاه‌های علوم پزشکی و مدیران کل بیمه سلامت سراسر کشور، که روزگذشته در سازمان بیمه سلامت برگزار شد افزود: با اجرای این سامانه می‌توانیم همه مصارف، هزینه‌ها و تجویزها را کنترل کنیم. بدون شک ما در آینده نزدیک شاهد شفافیت در حوزه سلامت خواهیم بود. وی افزود: اتوبان ورود نسخه‌نویسی الکترونیک، ‌سیستم ارجاع و پزشک خانواده پرونده الکترونیک سلامت است و ما برای اکثر زیرساخت‌های نظام سلامت پرونده الکترونیک سلامت را باید دنبال کنیم که این حرکت مقدار زیادی انجام گرفته است.
 نمکی گفت: داروهای تولید داخل در نظام نسخه‌نویسی ارائه می‌شود ولی در داروخانه داروهای وارداتی با 7برابر قیمت در ویترین قرار می‌گیرند و بیمار نمی‌داند که کدام‌یک را مصرف کند که متأسفانه داروخانه‌داران گاهی بیمار را توصیه به نوع خارجی می‌کنند.

ارائه خدمات بستری بدون دفترچه بیمه در ۶۰۵ بیمارستان دولتی 
مدیرعامل سازمان بیمه سلامت نیز در این همایش بر ضرورت توسعه خدمات الکترونیک تأکید کرد و گفت: امروز توانسته‌ایم در ۶۰۵ بیمارستان دولتی و دانشگاهی، طرح استحقاق‌سنجی را اجرا کنیم که با اجرای طرح استحقاق‌سنجی در ۶۰۵ بیمارستان دولتی و دانشگاهی، پذیرش بدون دفترچه بیمه انجام می‌شود.
طاهر موهبتی، با اشاره به اینکه ارائه خدمات در این بیمارستان‌ها از طریق کد ملی فرد انجام می‌شود، ادامه داد: مهم‌ترین نکته در استحقاق‌سنجی، رفع همپوشانی و صلاحیت خدمت مراکز درمانی است و امیدوارم این برنامه در بخش سرپایی و بیمارستان‌های خصوصی نیز به‌زودی عملیاتی شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید