• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
یکشنبه 19 اسفند 1397
کد مطلب : 50386
+
-

اس-400روسی محور دعوای جدید ترکیه و آمریکا

2 روز پس از آنکه رجب طیب اردوغان درباره خرید سیستم دفاع موشکی اس-400از روسیه حرف آخر را زد و گفت که ترکیه برای استفاده از موشک‌های روسی مصمم است، آمریکایی‌ها هم تعارفات معمول را کنار گذاشتند و گفتند که این تصمیم برای آنکارا «تبعات سنگینی» خواهد داشت. روسیه و ترکیه هر دو عضو ناتو هستند و در چارچوب این پیمان امنیتی، متحد یکدیگر به شمار می‌روند. طی ماه‌های گذشته اما ماجرای خرید جنجالی ترکیه از روسیه به موضوعی تازه برای بروز اختلاف میان این 2 کشور تبدیل شده است. سخنگوی وزارت دفاع آمریکا دیروز اعلام کرد که این کشور دیگر از تغییر تصمیم ترکیه ناامید شده و قصد دارد از ابزار فشار استفاده کند. چارلی سامرز گفت که خرید اس-400، تبعات سنگینی برای ترکیه خواهد داشت. او گفت: «ترکیه باید موشک‌های پاتریوت و جنگنده‌های اف-35را فراموش کند.»
آمریکایی‌ها ورود یک سیستم دفاع موشکی روسی به ساختار نظامی ترکیه که بخشی از ناتو محسوب می‌شود را برای امنیت خود و دیگر اعضای ناتو خطرناک می‌دانند. بنابراین آنها طی ماه‌های گذشته در سطوح مختلف مذاکراتی را با مقام‌های سیاسی و نظامی ترکیه انجام دادند. هفته گذشته یک هیأت عالی‌رتبه آمریکایی به آنکارا سفر کرد تا با اردوغان بر سر لغو قرارداد خرید موشک‌های اس-400روسی مذاکره کند. این هیأت اما دست خالی از پایتخت ترکیه بازگشت و اردوغان هم اعلام کرد که ترکیه نه‌تنها سیستم موشکی اس-400را در اختیار خواهد گرفت بلکه مذاکراتش برای خرید سامانه اس-500را هم با مسکو آغاز خواهد کرد.
مقام‌های نظامی در وزارت دفاع آمریکا در صف نخست مخالفان خرید اس-400روسی از سوی ترکیه هستند. آنها می‌گویند سیستم دفاع موشکی روسیه نمی‌تواند با سیستم‌های دفاع موشکی در کشورهای عضو ناتو که اغلب آمریکایی هستند، هماهنگ شود. فارغ از این، آنها استفاده از اس-400از سوی ارتش ترکیه را باعث ایجاد رخنه‌ای امنیتی در ساختار تسلیحاتی ناتو می‌دانند. براساس این استدلال نیز، فروش جنگنده‌های مدرن اف-35آمریکا به ترکیه منع شده است. ترکیه و آمریکا طی 4‌ماه گذشته مشغول مذاکره بر سر قرارداد 3و نیم میلیارد دلاری برای خرید 100جنگنده اف-35از آمریکا و همچنین قراردادی دیگر برای خرید سیستم دفاع موشکی پاتریوت بوده‌اند. به گفته فرماندهان نظامی در آمریکا، سیستم اس-400ممکن است توانایی جمع‌آوری اطلاعات فنی در مورد پروازهای جنگنده‌های اف-35را داشته باشد این موضوع می‌تواند امنیت آمریکا را نیز به خطر بیندازد.
غیر از نظامیان آمریکا، کنگره این کشور نیز اکنون علیه ترکیه دست به اقدام خواهد زد. براساس قانون تحریم دشمنان آمریکا که در سال 2017از سوی کنگره تصویب شد، هر کشوری که با نهادهای نظامی و اطلاعاتی روسیه وارد همکاری شود، تحت تحریم‌های آمریکا به اشکال گوناگون قرار خواهد گرفت. گام بعدی آمریکا برای مقابله با ترکیه، تحریم این کشور خواهد بود.

این خبر را به اشتراک بگذارید