• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
یکشنبه 19 اسفند 1397
کد مطلب : 50308
+
-

یوم‌الحساب در فدراسیون فوتبال

تیتر یک
یوم‌الحساب در فدراسیون فوتبال

 هیوا یوسفی سردبیر

از هفته‌ها پیش، از روز مجمع سالانه فوتبال، به‌عنوان پایان حضور اعضای بازنشسته در هیأت رئیسه فدراسیون نام برده می‌شود. براساس شنیده‌ها، فشار نهادهای نظارتی باعث شده کفاشیان، بهاروند، اسلامیان، طالقانی و اصفهانیان تسلیم شوند. این شایعات درحالی است که این 5عضور بازنشسته هیأت رئیسه پیش از این در نامه‌هایی به وزیر ورزش و جوانان تلاش کرده بودند، هزینه برکناری‌شان را بالا ببرند. آنها از وزیر پرسیده بودند که از نظر او و دولت، فدراسیون فوتبال نهاد دولتی است یا غیردولتی.
وزارت ورزش هیچ‌گاه به این نامه‌ها جواب نداد لابد چون می‌دانست اگر غیردولتی بودن را بپذیرد، اعضای هیأت رئیسه را از شمول قانون منع به کارگیری بازنسته‌ها خارج کرده و اگر بگوید دولتی هستید، باید به فیفا جوابگو باشد.
درصورت استعفای این 5نفر، هیأت رئیسه فدراسیون فوتبال از اکثریت خواهد افتاد. اساسنامه، استعفای دسته‌جمعی را پیش‌بینی نکرده اما در ماده 33آمده است:« چنانچه هر یک از اعضای هیأت رئیسه مستعفی، برکنار یا فوت نماید پست وی تا مجمع عادی بعدی توسط هیأت رئیسه جایگزین می‌شود. مگر اینکه در این اساسنامه، موارد دیگری پیش‌بینی شده باشد.»
   سرنوشت 9.3میلیون دلار پاداشی که فدراسیون فوتبال ایران به‌خاطر صعود به جام جهانی روسیه از فیفا گرفت، مبهم است. دیروز خبرگزاری تسنیم در گزارشی نوشت: «آنچه از فدراسیون فوتبال انتظار می‌رود، اعلام ریز هزینه‌های صورت‌گرفته است که باعث صفر شدن پاداش 9.3میلیون دلاری (8میلیون پاداش صعود و 1.3میلیون کمک برای آماده‌سازی) صعود تیم ملی به جام جهانی شد. این در حالی است که طبق اعلام وزارت ورزش و جوانان، کمک 27میلیارد تومانی و 4.5میلیون دلاری از سوی این وزارتخانه بابت برنامه‌های آماده‌سازی تیم ملی در جام جهانی 2018و جام ملت‌های‌ 2019صورت گرفت. اکنون این سؤال به‌وجود می‌آید که این درآمد و کمک‌های ورودی به‌حساب فدراسیون فوتبال، صرف چه برنامه‌هایی شده است که فدراسیون پولی ندارد و برای پرداخت دستمزد نهایی کارلوس کی‌روش باید به AFC نامه بزند تا پاداش یک میلیون دلاری حضور در نیمه نهایی جام ملت‌های آسیا را نیز به‌حساب این مربی پرتغالی واریز کند.»
   سیدفرید موسوی، سخنگوی فراکسیون ورزش مجلس شورای اسلامی، چند روز پیش در گفت‌وگو با ایلنا از مهدی تاج خواست درباره پرونده میزبانی ایران و عربستان توضیح دهد. پرونده‌ای که پس از حکم کنفدراسیون فوتبال آسیا، با شکایت ایران به دادگاه بین‌المللی ورزش(CAS) رفت اما فدراسیون ایران هیچ‌گاه نتیجه آن را منتشر نکرد. اینکه تیم‌های باشگاهی ایران همچنان مجبورند در زمین بی‌طرف با عربستانی‌ها بازی کنند، احتمالا به این معنی است که رأی دادگاه CAS به ضرر ایران صادر شده است. اما ظاهرا ماجرا به همین‌جا ختم نمی‌شود. سیدفرید موسوی در گفت‌وگویش با ایلنا، ادعا کرده که طبق شنیده‌های او فدراسیون ایران جریمه شده است. چقدر؟ کسی نمی‌داند. شاید امروز زمان مناسبی باشد برای اینکه مدیران فدراسیون به اعضای مجمع درباره این پرونده گزارش روشنی بدهند.
    براساس برخی شایعات، ممکن است در مجمع امروز، جانشین کارلوس کی‌روش برای هدایت تیم ملی فوتبال ایران معرفی شود. مرسوم نیست که فدراسیون سرمربی تیم ملی را اینگونه معرفی کند، مگر اینکه بخواهد برخی دیگر از اتفاقات مجمع را تحت‌الشعاع یک خبر جذاب برای عامه مردم قرار دهد.

این خبر را به اشتراک بگذارید