• جمعه 31 فروردین 1403
  • الْجُمْعَة 10 شوال 1445
  • 2024 Apr 19
شنبه 18 اسفند 1397
کد مطلب : 50210
+
-

قهقه درتبریز

تراکتورسازی تیم اول زنوزی به لطف اشتباهات مدافعان ماشین‌سازی، تیم دوم زنوزی 3 امتیاز حساس گرفت

قهقه درتبریز

«روز برگزاری دیدار تراکتور و ماشین‌سازی، روز فوتبال پاک تبریز خواهد بود». این جمله رضا مهاجری، از عزم و اراده ماشین‌سازی برای ارائه یک نمایش محکم در برابر تیم همشهری خبر می‌داد. هوشنگ نصیرزاده نیز به‌عنوان مدیرعامل ماشین، دست روی این نکته گذاشته بود که مهره‌های تیمش در صورت پیروزی در این جدال، پاداش خوبی دریافت می‌کنند. او البته توضیح نداده بود که زنوزی چطور حاضر می‌شود برای شکست خوردن تیم اول‌، به تیم دومش پاداش بدهد. شاید در شرایط عادی، کمتر کسی به این مسابقه توجه نشان می‌داد اما «مالکیت مشترک» و حرف و حدیث‌های مربوط به این مسابقه، موجب شد که بسیاری از طرفداران باشگاه‌های مختلف و رقبای تراکتور در کورس قهرمانی لیگ، سرگرم تماشای این بازی شوند و همه تحرکات درون زمین را با ذره‌بین دنبال کنند. مسابقه با برتری تراکتورسازی و البته اشتباه‌های خط دفاعی تیم حریف آغاز شد. این اشتباه‌ها در چند نوبت تکرار شدند و سرانجام اشکان دژاگه، نخستین گل بازی را به سود قرمزها به ثمر رساند. تیم لیکنز در نیمه دوم، به گل دوم نیز رسید و پیروزی‌اش را قطعی کرد. روی هر دو گل تراکتوری‌ها، ردپایی از سوتی‌های وحشتناک خط دفاعی ماشین‌سازی دیده می‌شد. حالا دیگر بازار اظهارنظر در مورد اتفاقات این بازی در شبکه‌های اجتماعی به‌شدت داغ شده بود.

تراکتورسازی تیم به‌مراتب پرستاره‌تری از ماشین‌سازی به‌شمار می‌رود و کاملا قدرتمندتر از این رقیب به‌نظر می‌رسد. فصل گذشته که زنوزی تنها مالک یکی از 2 باشگاه تبریزی لیگ برتر بود، تراکتوری‌ها در هر دو دیدار رفت و برگشت گسترش فولاد را شکست دادند و 6 امتیاز از این تیم گرفتند. در لیگ برتر شانزدهم اما تراکتور بعد از شکست دادن ماشین‌سازی و گسترش فولاد در نیم‌فصل اول، در نیم‌فصل دوم مقابل هر دو تیم متوقف شد و هر دو بار به نتیجه تساوی رسید. در همه ادوار لیگ برتر، تراکتور هرگز به اندازه لیگ چهاردهم به قهرمانی نزدیک نبوده است. با وجود این، آنها تنها 2 هفته قبل از پایان لیگ چهاردهم، در برابر گسترش فولاد متوقف شدند. در پایان فصل، تراکتور تنها یک امتیاز با سپاهان فاصله داشت و اگر همین دیدار با گسترش به جای تساوی به برد تبدیل می‎شد، جام به تیم تونی اولیویرا می‌رسید. قرمزهای تبریز در بیشتر جدال‌ها با تیم‌های همشهری، برنده بوده‌اند اما ماجرای بازی با ماشین‌سازی در هفته بیست‌ویکم لیگ برتر، فراتر از پیروزی و شکست به‌نظر می‌رسد. آنچه هواداران فوتبال را نسبت به این بازی حساس کرده، موضوع مالکیت همزمان زنوزی بر 2 باشگاه است که احتمال دارد نتیجه این بازی را تحت‌تأثیر قرار داده باشد.

دربی تبریز با توجیه کم بودن ظرفیت ورزشگاه بنیان دیزل برای استقبال از هواداران پرشور و پرتعداد تراکتورسازی با توافق شکل گرفته میان زنوزی و خودش به‌عنوان مالک 2 باشگاه، به یادگار امام منتقل شد. حتی با وجود عوض شدن میزبان و مهمان اما، هواداران چندانی در استادیوم حضور پیدا نکردند. در واقع با تعداد تماشاگرانی که در این نبرد حاضر بودند، هیچ مشکلی برای برگزاری جدال در ورزشگاه بنیان دیزل وجود نداشت. «محمد اهل شاخه» در نیمه اول، چند اشتباه باورنکردنی داشت که به سرعت سوژه فضای مجازی شد. او یک‌بار در مقابل دانیال اسماعیلی‌فر توپ را به حال خودش رها کرد و روی صحنه گل دژاگه نیز، توپی که به سادگی توی دست‌های دروازه‌بان تیم قرار داشت را با یک تکل بی‌مورد بیرون کشید. اهل شاخه در نیم‌فصل اول بازیکن تراکتورسازی بوده و به‌صورت قرضی با تصمیم زنوزی به ماشین‌سازی منتقل شده است. حتی رضا مهاجری که پس از پایان مسابقه به‌شدت علیه انتقادها موضع گرفته، فصل را در جایگاه مدیر ورزشی باشگاه تراکتور آغاز کرده بود. ماجراهای مربوط به این بازی آنقدر عجیب به‌نظر می‌رسیدند که حتی گزارشگر تبریزی نیز ناچار بود هر چند دقیقه یک‌بار در مورد «حاشیه‌سازان» اظهارنظر کند. علاوه بر این، کارشناس شبکه سهند پس از انتقاد از مدافعان ماشین در نیمه اول، پس از پایان بازی اجازه صحبت کردن به‌دست نیاورد. همه قطعه‌های این پازل در کنار هم، شک و شبهه‌ها در مورد دربی تبریز را بیشتر می‌کنند. آیا کمیته اخلاق و برنامه 90به موضوع این مسابقه ورود خواهند کرد؟

در نخستین روز از هفته بیست‌ویکم لیگ برتر، پیکان بالاخره با حسین فرکی طعم پیروزی را چشید و استقلال خوزستان قعرنشین را با یک گل شکست داد. فولاد نیز با افشین قطبی از روند ناکامی خارج نشد و این بار نتیجه را به سایپا واگذار کرد. ذوب‌آهن نیز بعد از مدت‌ها ناکامی در لیگ برتر، پدیده مدعی را در مشهد از پیش رو برداشت تا شانس قهرمانی تیم یحیی گل‌محمدی به حداقل برسد. بزرگ‌ترین نگرانی در مورد سرنوشت این فصل اما به «سلامت» رقابت‌ها برمی‌گردد. در فصلی که شاید قهرمانش با «تفاضل گل» یا نهایتا چند امتیاز تعیین خواهد شد، تراکتورسازی 6 امتیاز از ماشین‌سازی گرفته است. بدون تردید فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ، مقصر به‌وجود آمدن این تردیدها در مورد لیگ برتر هستند. از شروع فصل عده زیادی که در مورد مالکیت مشترک 2 باشگاه انتقاد داشتند، چنین روزهایی را برای لیگ پیش‌بینی می‌کردند. 

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :