• دو شنبه 31 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 12 ذی القعده 1445
  • 2024 May 20
پنج شنبه 16 اسفند 1397
کد مطلب : 50139
+
-

حساب و کتاب منافع ایران از برجام درکوبورگ

یازدهمین نشست کمیسیون مشترک برجام در هتل کوبورگ وین برگزار شد

در آخرین روزهای سال97 و درحالی‌که 10ماه از خروج آمریکا از برجام می‌گذرد کشورهای اروپایی برای ماندن ایران در برجام به تکاپو افتاده‌اند.
آلمان، فرانسه و انگلیس در روزهای اخیر هیأت‌هایی را روانه تهران کرده‌اند و از سویی یازدهمین نشست کمیسیون مشترک برجام هم با حضور اعضای برجام در هتل کوبورگ زادگاه این توافق برگزار شد. پیش از آغاز نشست توییت هلگا اشمید، معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با اشاره به اینکه این نخستین نشست کمیسیون برجام پس از تشکیل سازوکار مالی ویژه اروپا (اینستکس) برای کار با ایران است اصلی‌ترین بحث را رایزنی درباره این سازوکار اعلام کرده بود. سیدعباس عراقچی معاون سیاسی وزیر خارجه ایران هم که به‌عنوان مسئول تیم مذاکره‌کننده ایران به وین رفته بود، بعد از نشست 5 ساعته با کشورهای4+1 گفت که به اعضای برجام تذکردادیم کانال مالی تنها یکی از تعهدات آنهاست. به گفته وی قرار شده است در کارگروه تحریم‌های برجام گروه‌هایی در حوزه تجارت، انرژی،‌حمل‌ونقل و مسائل بانکی تشکیل دهیم. عراقچی پیش از نشست با انتقاد از اروپایی‌ها گفت: سازوکار اروپا در ابتدای راه خود است که ما هنوز نمی‌دانیم چطور می‌خواهد کار کند و مشکل‌گشا باشد. البته اروپایی‌ها خیلی دیر این مکانیسم را ارائه کردند و خواست ما از آنها این است که جدی‌تر در این عرصه وارد شوند. محمدجواد ظریف 2روز قبل از برگزاری نشست کمیسیون برجام و ساعاتی پس از انتشار چهاردهمین گزارش یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در تأیید پایبندی ایران به تعهداتش در برجام، در توییتر نوشت: کاسه صبر ما دارد لبریز می‌شود. عراقچی در حاشیه نشست کمیسیون برجام ملاقات‌های دوجانبه‌ای با همتایان خود ازجمله هلگا اشمید، معاون رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا داشت. صبح روز سه‌شنبه، نشست کارگروه اجرایی کردن لغو تحریم‌ها که براساس پیوست چهارم برجام تشکیل شده است در وین برگزار شده بود. در هفته اخیر سایمن پنی فرستاده عالی تجاری انگلیس به ایران آمد تا بر تعهد بریتانیا در مورد حمایت و گسترش روابط تجاری ایران و بریتانیا تأکید مجدد داشته باشد. دیروز هم سفیر انگلیس از دیدارش با مقامات بانک مرکزی ایران خبر داد که طی آن در مورد INSTEX و حمایت بریتانیا از روابط تجاری با ایران صحبت شده است. 

فلیپ اکرمان، مدیرکل منطقه‌ای وزارت امور خارجه آلمان هم 2 روز قبل در تهران با سیدعباس عراقچی معاون سیاسی وزیر خارجه ایران رایزنی کرد و گفت: علاقه‌مندی شرکت‌ها برای کار با ایران بعد از تشکیل سازوکار جدید بیشتر شده و تلاش برای اجرایی کردن آن در اولویت برلین قراردارد. از طرفی نماینده دائم روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین همزمان با برگزاری نشست کمیسیون برجام با تأکید بر اینکه هدف از برجام تقویت روابط اقتصادی و تجاری با ایران است، گفت: مسکو به همکاری با دیگر طرف‌های برجام برای حفظ این توافق ادامه می‌دهد.


   رفع تحریم؛  بخش ضروری برجام

 اتحادیه اروپا در بیانیه‌ای رسمی رفع تحریم‌های هسته‌ای را بخشی ضروری از برجام دانست و تأسف عمیق خود را از خروج آمریکا از این توافق ابراز کرد. این اتحادیه در این بیانیه پایبندی راسخ و حمایت مستمر خود از برنامه جامع اقدام مشترک را اعلام و بر اراده خود برای تداوم همکاری با جامعه بین‌المللی در راستای حفظ این توافق تأکید کرد. اتحادیه اروپا تأکید کرد تا زمانی که ایران به اجرای کامل تعهدات هسته‌ای خود ادامه می‌دهد، این اتحادیه به تداوم اجرای کامل و مؤثر این توافق متعهد خواهد ماند و از طرف‌های دیگر نیز می‌خواهد که همه بخش‌های برجام را به‌طور کامل و مؤثر اجرا کنند.

این خبر را به اشتراک بگذارید