• شنبه 27 مرداد 1403
  • السَّبْت 11 صفر 1446
  • 2024 Aug 17
پنج شنبه 16 اسفند 1397
کد مطلب : 50123
+
-

افول یک امپراطوری

افول یک امپراطوری

ساسان شادمان منفرد

  سه‌شنبه‌شب و در شب صد وهفدهمین سالگرد تاسیس باشگاه رئال‌مادرید، سفیدپوشان در ورزشگاه خانگی‌شان، توسط آژاکس آمستردام تحقیر شدند و با قبول شکست 4بر یک در بازی برگشت مرحله یک‌چهارم‌نهایی لیگ قهرمانان، در مجموع 2 بازی رفت‌وبرگشت با نتیجه 5بر3مغلوب این تیم هلندی شده و از گردونه رقابت‌ها حذف شدند.
وقتی وارد موزه رئال‌مادرید در سانتیاگو برنابئو می‌شوید، با انبوهی از جام‌ها و نشان‌هایی مواجه می‌شوید که ابهت و تاریخ 116ساله باشگاه را به‌نمایش درآورده‌اند. در بخشی از این موزه، 12جام لیگ قهرمانان و باشگاه‌های اروپا در معرض نمایش قرار گرفته‌اند. رئالی‌ها، یک جام دیگر را در بخش پایانی تور ورزشگاه‌شان گذاشته‌اند تا بازدیدکنندگان بتوانند با آن عکس یادگاری بگیرند. معمولا این جام، آخرین جام فتح‌شده لیگ قهرمانان توسط رئالی‌هاست. رئال‌مادرید اگرچه خداحافظی زودهنگامی با فصل جاری لیگ قهرمانان اروپا داشت، اما هنوز هم فاصله معناداری با رقبا در جدول پرافتخارترین تیم‌های تاریخ چمپیونزلیگ و جام باشگاه‌های اروپا دارد.
  هفته شوم
رئالی‌ها، چهارشنبه‌شب گذشته ال‌کلاسیکوی برگشت کوپادل‌ری را میزبانی کردند و درحالی‌که بازی رفت را در نوکمپ با نتیجه مساوی یک بر یک به پایان برده بودند، با قبول شکست 3برصفر نتوانستند به فینال این تورنمنت راه پیدا کنند. 3روز بعد، آنها بار دیگر در سانتیاگوبرنابئو از بارسلونا شکست خوردند و این شکست یک بر صفر به منزله پایان امیدها برای فتح لالیگای19-2018بود. اما لوس‌بلانکوس، سه‌شنبه‌شب هم در سانتیاگوبرنابئو با قبول شکست سنگین مقابل آژاکس در مرحله یک‌هشتم نهایی از لیگ قهرمانان هم خداحافظی کرد. دنی کارواخال- مدافع رئال- پس از بازی مقابل آژاکس گفت: «نمی‌شود، بهانه‌ای آورد. آژاکس کاملا برتر از ما بود. همه جام‌ها را در عرض یک هفته از دست دادیم. تا به‌حال چنین حس بدی را تجربه نکرده بودم».
  پرس تحت فشار
فصل برای رئال‌مادرید با حواشی بسیار زیادی شروع شد. زین‌الدین زیدان- سرمربی موفق تیم- رفته و به‌جایش یولن لوپتگی آمده بود؛ همان مربی‌ای که پیش از شروع جام‌جهانی از اردوی تیم ملی اسپانیا اخراج شد؛ چرا که پرده از قراردادش با رئال‌مادرید برداشته و گفته بود، پس از جام‌جهانی2018، هدایت این تیم را برعهده خواهد داشت. بعدش هم که سانتیاگو سولاری از رئال‌مادرید کاستیا آمد و هدایت تیم اول را برعهده گرفت و با کسب نتایج سینوسی، طرفداران را کلافه کرد. البته در میان بازیکنان هم، کریستیانو رونالدو راهی یوونتوس شده بود و رئالی‌ها هم هیچ جایگزینی برای او نیافته بودند. همین یک نکته شاید دلیلی باشد بر ناکامی‌های اخیر رئال. در این میان برخی بحث بازسازی ورزشگاه سانتیاگو برنابئو را بهانه‌ای برای خرید نکردن رئالی‌ها عنوان کرده بودند اما اصل داستان شاید برنامه‌ریزی‌های فلورنتینو پرس- رئیس باشگاه- برای آینده‌ای بود که قرار است از راه برسد. اما هر چه بود و هر چه هست، هواداران رئال‌مادرید گوش‌شان به این حرف‌ها بدهکار نیست و می‌خواهند بدانند، بر سر قهرمان 3دوره گذشته لیگ قهرمانان اروپا چه آمده که به چنین روزی افتاده است؟
 عملکرد در 10فصل اخیر
از فصل11-2010تا پایان فصل18 -2017، رئال‌مادرید 8بار به نیمه‌نهایی رسید که 4مرتبه از این 8بار، آنها به فینال رسیدند و قهرمان شدند. در اینجا عملکرد 10فصل اخیر آنها در CL را بررسی می‌کنیم.
10-2009: حذف در یک‌هشتم به‌دست لیون- سرمربی: مانوئل پلگرینی
11-2010: حذف در نیمه‌نهایی به‌دست بارسلونا- سرمربی: ژوزه مورینیو
12-2011: حذف در نیمه‌نهایی به‌دست بایرن- سرمربی: ژوزه مورینیو
13-2012: حذف در نیمه‌نهایی به‌دست‌دورتموند - سرمربی: ژوزه مورینیو
14-2013: قهرمان با شکست دادن اتلتیکومادرید - سرمربی: کارلو آنچلوتی
15-2014: حذف در نیمه‌نهایی به‌دست یوونتوس- سرمربی: کارلو آنچلوتی
16-2015: قهرمان با شکست دادن اتلتیکو- سرمربی: زین‌الدین زیدان
17-2016: قهرمان با شکست دادن یوونتوس- سرمربی: زین‌الدین زیدان
18-2017: قهرمان با شکست دادن لیورپول- سرمربی: زین‌الدین زیدان
19-2018: حذف در یک‌هشتم توسط آژاکس- سرمربی: سانتیاگو سولاری
  آینده سولاری
سانتیاگو سولاری به بخش تلخ تاریخ سانتیاگو برنابئو پیوست. او و تیمش در 3بازی پیاپی مهم در این ورزشگاه مجموعا 8گل دریافت کردند و تنها یک‌بار توانستند به گل برسند. اگر شکست خانگی مقابل خیرونا در لالیگا را هم به آن اضافه ‌کنیم، می‌شود 4باخت پیاپی در برنابئو. سولاری و البته مردانش با عملکرد اخیر خود، شکوه و عظمت این ورزشگاه را از بین برده‌اند و شاید این روزها دیگر کمتر کسی رغبت به رد شدن از کنار استادیوم و البته خرید از فروشگاه هواداری‌اش داشته باشد. سؤال هواداران در ادامه فصل این است که آینده سولاری در تیم چگونه خواهد بود. رئالی‌ها، یکشنبه و در ادامه رقابت‌های لالیگا، مهمان رئال‌وایادولید خواهند بود.

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :