• شنبه 27 مرداد 1403
  • السَّبْت 11 صفر 1446
  • 2024 Aug 17
پنج شنبه 16 اسفند 1397
کد مطلب : 50119
+
-

چشم‌ها به تبریز، گوش‌ها به اصفهان

چشم‌ها به تبریز، گوش‌ها به اصفهان

هفته بیست‌ویکم لیگ برتر ایران امروز و فردا با انجام 8بازی برگزار می‌شود که از 5مدعی، 2تیم امروز بازی می‌کنند و 3تیم دیگر فردا. پرسپولیس، استقلال و سپاهان روز جمعه به میدان می‌روند و در غیاب آنها بازی تراکتورسازی و ماشین‌سازی مهم‌ترین بازی امروز خواهد بود.
  ماشین‌سازی-تراکتورسازی
داربی تبریزی‌ها بعد از صحبت‌هایی که انجام شد و توافق‌هایی که صورت گرفت، به‌جای ورزشگاه بنیان‌دیزل در ورزشگاه یادگار امام انجام می‌شود. بازی رفت تبریزی‌ها در یادگار امام با نتیجه2-1 به سود تراکتور تمام شد و بازی برگشت به میزبانی ماشین‌سازی قاعدتا باید در ورزشگاه بنیان‌دیزل برگزار می‌شد. اما مسئولان 2تیم توافق کردند که این بازی در ورزشگاه یادگار امام برگزار شود و گنجایش بیشتری برای حضور تماشاگران داشته باشد. البته با توجه به اینکه مالک هر 2تیم یک نفر است توافق مسئولان 2تیم هم نکته جالبی است. ماشین‌سازی در نیم‌فصل دوم تیم منسجمی نشان داده و سخت می‌بازد. اما به‌نظر نمی‌رسد تراکتور در ورزشگاه خانگی‌اش مشکلی برای عبور از سد این تیم داشته باشد. تنها غایب این بازی عزیز معبودی از ماشین‌سازی است.
  سایپا - فولاد
جدال 2سرمربی سابق تیم‌ملی در ورزشگاه شهرقدس از بازی‌های جالب هفته بیست‌ویکم خواهد بود. علی دایی سال86 به‌جای افشین قطبی سرمربی تیم‌ملی شد و قطبی یک‌سال و چند‌ماه بعد جای او را روی نیمکت تیم‌ملی گرفت. از آن سال به بعد دایی همیشه در لیگ ایران مشغول مربیگری بوده اما قطبی ایران را ترک کرده و حالا بعد از مدت‌ها با فولاد به این لیگ برگشته است. قطبی بعد از شروع خوبش با فولاد در 2هفته اخیر 2باخت متوالی داشته اما شرایط سایپا از این هم بدتر است، چون شاگردان دایی دقیقا 11بازی متوالی است که رنگ پیروزی در لیگ برتر را ندیده‌اند. این بازی از ساعت16 امروز (پنجشنبه) در ورزشگاه شهرقدس آغاز می‌شود.
  استقلال خوزستان-پیکان
استقلال خوزستان هفته گذشته سپیدرود را در رشت برد و بعد از 160روز موفق به کسب پیروزی شد. پیکان هم 2هفته است شکست خوردن را فراموش کرده و بعد از 8باخت متوالی بالاخره 4امتیاز گرفته است. فراز امامعلی (پیکان) و محمدرضا مظاهری (استقلال) محرومان 2تیم در این بازی هستند و بقیه بازیکنان کاملا برای این بازی آماده‌اند. جوان‌های استقلال خوزستان بعد از چند شکست متوالی بالاخره به‌خودباوری رسیده و بردن را هم یاد گرفته‌اند. اما با توجه به اختلاف امتیاز بالای این تیم با رقبا، بازگرداندن روحیه و انگیزه به بازیکنان این تیم چندان هم آسان نیست. پیکان در تمامی آیتم‌های فنی تیم بهتری نسبت به میزبان است. ازجمله برتری 47-42 در مالکیت توپ، 47-39 در نبردهای هوایی و 50-48 در سایر نبردها که پیکان را تیم برتری نسبت به حریفش نشان می‌دهد.
  پدیده- ذوب‌آهن
پدیده در نیم‌فصل دوم در مشهد امتیاز از دست نداده و بعد از بردن 2تیم انتهای جدول حالا میزبان سومین تیم ته‌جدولی است. پدیده در رتبه دوم از بالای جدول و ذوب‌آهن در رتبه سوم از انتهای جدول قرار دارند. ذوب‌آهن 10گل کمتر از پدیده زده و 11گل بیشتر از این تیم خورده اما با وجود این در اغلب آیتم‌های فنی برتر از پدیده بوده که این از نکات عجیب در مقایسه 2تیم است. تیم منصوریان در مالکیت توپ 59-54 بر تیم یحیی برتری دارد و در شوت به دروازه هم 12.4 به 11.2 از این تیم بهتر بوده است. اما در نتیجه‌گیری همانطور که در جدول رده‌بندی مشخص است پدیده برتری چشمگیری نسبت به حریف دارد. این برتری علاوه بر بدشانسی ذوبی‌ها به میزان دقت مهاجمان 2تیم در شوتزنی هم مربوط می‌شود. نرخ تبدیل شوت به گل در بازیکنان پدیده 9.9 و در تیم ذوب‌آهن 5.4 بوده است. همین برتری شاید در بازی امروز هم به کمک پدیده بیاید.
  نساجی-پرسپولیس
پرسپولیس در بازی با پاختاکور نشان داد از نظر آمادگی جسمانی شرایط خوبی ندارد و بازیکنانش خسته‌تر از آن هستند که مانند فصل گذشته رقبا را یکی‌یکی از میدان به‌در کنند. سرخپوشان 3روز بعد از آن دیدار آسیایی فردا در لیگ برتر روبه‌روی نساجی قرار می‌گیرند و کار سختی برای غلبه بر این تیم دارند. نساجیِ محبوب که قائمشهری‌ها «امید شهر خسته» صدایش می‌کنند در دور برگشت با مجید جلالی نتایج نسبتا خوبی گرفته و فردا هم لقمه گلوگیری برای پرسپولیس خواهد بود. پرسپولیس در شهر خسته سیامک نعمتی را به‌دلیل محرومیت همراه ندارد و در ترکیب نساجی هم حامد لک به‌دلیل محرومیت اجازه ایستادن درون دروازه را ندارد.
  نفت آبادان- سپیدرود
سپیدرود در بدترین وضعیت ممکن به آبادان رسیده است؛ هرچند اوضاع برزیلی‌ها هم چندان روبه‌راه نیست و مدت‌هاست تیم را در لیگ برتر نبرده‌اند. پائولو سرجیو در آبادان آخرین‌بار سایپا را در آخرین هفته نیم‌فصل اول شکست داد و در 5هفته سپری‌شده از نیم‌فصل دوم هنوز بردی به‌دست نیاورده است. نفت آبادان بعد از 3مساوی و 2باخت در نیم‌فصل دوم مقابل سپیدرود قرار می‌گیرد که طی همین 5هفته یک امتیاز کمتر از آبادانی‌ها گرفته است. سپیدرود بعد از اتفاقاتی که برای علی کریمی رخ‌داد قرار است با نادر دست‌نشان به رقابت‌ها ادامه دهد و با شرایطی که این تیم از لحاظ مالی و مدیریتی دارد، مشخص نیست بتواند راه نجات از سقوط را پیدا کند یا نه.
   سپاهان-پارس‌جنوبی
در بازی رفت 2تیم چیزی نمانده بود نخستین شکست فصل سپاهان در همان هفته ششم رقم بخورد. اما گل کی‌روش استنلی در دقیقه95 سپاهان را از شکست نجات داد تا این تیم رکورد 18بازی بدون باخت را در لیگ به ثبت برساند. حالا سپاهان بعد از نخستین شکست لیگ که بالاخره در تبریز به این تیم تحمیل شد باید در اصفهان از پارس‌جنوبی میزبانی کند. پارس با مهدی تارتار هرگز در خارج از خانه قدرت بازی‌های خانگی را نداشته و امتیازات زیادی در زمین حریفان نگرفته است. بازی در اصفهان یکی از سخت‌ترین بازی‌های خارج از خانه برای این تیم خواهد بود و بعید است سپاهان بعد از شکست هفته گذشته به این راحتی‌ها امتیاز از دست بدهد.
   استقلال- نفت مسجدسلیمان
در فصل جاری هیچ تیمی به خوبی نفت مسجدسلیمان به استقلال نباخته است. نفتی‌ها در جام‌حذفی هم حریف استقلال بودند و طی 2بازی در لیگ و حذفی که هردو در مسجدسلیمان برگزار شد، 2بار از آبی‌پوشان شکست خوردند. استقلال در لیگ شرایط خیلی خوبی پیدا کرده و 7بازی از 9بازی اخیر را برده است. این تیم البته در لیگ قهرمانان شکست سختی را مقابل الدحیل متحمل شد و بعد از مدت‌ها 3گل از یک حریف دریافت کرد. اما بعید است این شکست خللی در روند آبی‌ها در لیگ برتر ایجاد کند. به‌خصوص که آبی‌ها میزبان تیم انتهای جدولی هستند و به‌احتمال فراوان کار سختی برای غلبه بر شاگردان مرزبان ندارند. نفت مسجدسلیمان در این بازی میلاد خدایی را به‌دلیل محرومیت در اختیار نخواهد داشت. خدایی هفته گذشته برترین بازیکن تیمش در تقابل با نساجی بود. استقلال هم محمد دانشگر و ‌اللهیار صیادمنش را به‌دلیل مصدومیت در اختیار ندارد.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید